Onderzoek: ‘Wereldwijde marktaandeel Chinese auto’s stijgt met 34%’

China • Chinese automerken doen het vooral goed in ontwikkelende economieën.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Het wereldwijde marktaandeel van Chinese autofabrikanten steeg in 2022 met ruim 34 procent tot een aandeel van 6,46 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Jato. Europese fabrikanten verloren juist terrein en zagen het marktaandeel slinken met 2,7 procentpunt. Ook Koreaanse automakers verloren in 2022 met 1 procentpunt terrein op de wereldmarkt in 2022.

Met name in ontwikkelende economieën boeken Chinese autofabrikanten vooruitgang. In 2022 hadden Chinese autofabrikanten in Afrika een marktaandeel van 12,47 procent, een stijging van 42 procent vergeleken met 2021. Volgens Jato komt dat met name door de competitieve prijzen van Chinese merken. Autofabrikant Chery produceert volgens Jato gemiddeld 36 procent goedkoper dan Toyota in Zuid-Afrika en in Chili is MG gemiddeld gezien 41 procent goedkoper dan de gemiddelde prijs van alle andere nieuwe personenauto’s.

Importheffingen

Op de Europese markt stijgt het marktaandeel van Chinese autofabrikanten langzamer dan in ontwikkelende economieën. In 2022 hadden Chinese fabrikanten een marktaandeel van 1,57 procent. In de eerste zes maanden van dit jaar nam dat percentage toe tot 2,37 procent. Op de Amerikaanse markt krijgen Chinese automakers helemaal geen voeten aan de grond. Dat heeft volgens Jato te maken met het importtarief van 27,5 procent die de VS hanteert.

Europa kondigde aan om te onderzoeken of Chinese auto’s onder de kostprijs op de Europese markt zouden worden ‘gedumpt’. Mocht dat het geval zijn, dan overweegt de Europese commissie strafmaatregelen.

Ook waarschuwde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder al dat de EU in moet grijpen tegen China. Hij gelooft dat het voor Europese fabrikanten zwaar is om te concurreren tegen Chinese fabrikanten omdat zij veel meer staatssteun ontvangen en niet te maken hebben met strenge milieueisen. Volgens Tavares kunnen Chinese autofabrikanten daardoor tot veertig procent goedkoper produceren.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: ‘Wereldwijde marktaandeel Chinese auto’s stijgt met 34%’ | Automotive Online

Onderzoek: ‘Wereldwijde marktaandeel Chinese auto’s stijgt met 34%’

China • Chinese automerken doen het vooral goed in ontwikkelende economieën.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Het wereldwijde marktaandeel van Chinese autofabrikanten steeg in 2022 met ruim 34 procent tot een aandeel van 6,46 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Jato. Europese fabrikanten verloren juist terrein en zagen het marktaandeel slinken met 2,7 procentpunt. Ook Koreaanse automakers verloren in 2022 met 1 procentpunt terrein op de wereldmarkt in 2022.

Met name in ontwikkelende economieën boeken Chinese autofabrikanten vooruitgang. In 2022 hadden Chinese autofabrikanten in Afrika een marktaandeel van 12,47 procent, een stijging van 42 procent vergeleken met 2021. Volgens Jato komt dat met name door de competitieve prijzen van Chinese merken. Autofabrikant Chery produceert volgens Jato gemiddeld 36 procent goedkoper dan Toyota in Zuid-Afrika en in Chili is MG gemiddeld gezien 41 procent goedkoper dan de gemiddelde prijs van alle andere nieuwe personenauto’s.

Importheffingen

Op de Europese markt stijgt het marktaandeel van Chinese autofabrikanten langzamer dan in ontwikkelende economieën. In 2022 hadden Chinese fabrikanten een marktaandeel van 1,57 procent. In de eerste zes maanden van dit jaar nam dat percentage toe tot 2,37 procent. Op de Amerikaanse markt krijgen Chinese automakers helemaal geen voeten aan de grond. Dat heeft volgens Jato te maken met het importtarief van 27,5 procent die de VS hanteert.

Europa kondigde aan om te onderzoeken of Chinese auto’s onder de kostprijs op de Europese markt zouden worden ‘gedumpt’. Mocht dat het geval zijn, dan overweegt de Europese commissie strafmaatregelen.

Ook waarschuwde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder al dat de EU in moet grijpen tegen China. Hij gelooft dat het voor Europese fabrikanten zwaar is om te concurreren tegen Chinese fabrikanten omdat zij veel meer staatssteun ontvangen en niet te maken hebben met strenge milieueisen. Volgens Tavares kunnen Chinese autofabrikanten daardoor tot veertig procent goedkoper produceren.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.