Tavares: ‘Europese OEM’s wacht vreselijk gevecht met China als EU niet ingrijpt’

Stellantis • Volgens de Stellantis-ceo kunnen Chinese autofabrikanten mede door staatssteun veel goedkoper produceren.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Teveel druk om nieuwe modellen te introduceren leidt tot kwaliteitsproblemen, stelt Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Er staat een groot ‘en vreselijk’ gevecht tussen Europese en Chinese autofabrikanten voor de deur. Als Europa niet meer doet om de Europese industrie te versterken en te beschermen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie, dan zal een groot deel van de auto-industrie verloren gaan. Dat tekende Automobilwoche op uit mond van Stellantis-topman Carlos Tavares op technologiebeurs CES.

Tavares stelde eerder al dat het voor Europese fabrikanten zwaar is om te concurreren tegen Chinese fabrikanten omdat zij veel meer staatssteun ontvangen en niet te maken hebben met strenge milieueisen. Volgens Tavares kunnen Chinese autofabrikanten daardoor tot veertig procent goedkoper produceren.

Tavares zei op de CES dat als de EU niets doet dat ‘dat onontkoombaar leidt tot impopulaire maatregelen’. Stellantis stelt dat de EU of voor een gelijk speelveld moet zorgen of actief de eigen industrie moet versterken en beschermen. “Als we dat niet doen, dan wacht de auto-industrie hetzelfde lot als de zonnepanelenindustrie. Die is ook weggevaagd.”

Tavares is wel sceptisch over het vermogen van de EU om daadwerkelijk in te grijpen. Vooral Duitsland wil geen importbelemmerende maatregelen nemen ten opzichte van China. China is een belangrijke afzetmarkt voor de Duitse industrie. “Als de markt zo blijft, dan staat ons niets anders te doen dan het gevecht aan te gaan. En dat gaat veel pijn doen.”

Een groot aantal nieuwe merken maakt momenteel zijn entree op de Europese markt. Lees er alles over in ons dossier.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Tavares: ‘Europese OEM’s wacht vreselijk gevecht met China als EU niet ingrijpt’ | Automotive Online

Tavares: ‘Europese OEM’s wacht vreselijk gevecht met China als EU niet ingrijpt’

Stellantis • Volgens de Stellantis-ceo kunnen Chinese autofabrikanten mede door staatssteun veel goedkoper produceren.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Teveel druk om nieuwe modellen te introduceren leidt tot kwaliteitsproblemen, stelt Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Er staat een groot ‘en vreselijk’ gevecht tussen Europese en Chinese autofabrikanten voor de deur. Als Europa niet meer doet om de Europese industrie te versterken en te beschermen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie, dan zal een groot deel van de auto-industrie verloren gaan. Dat tekende Automobilwoche op uit mond van Stellantis-topman Carlos Tavares op technologiebeurs CES.

Tavares stelde eerder al dat het voor Europese fabrikanten zwaar is om te concurreren tegen Chinese fabrikanten omdat zij veel meer staatssteun ontvangen en niet te maken hebben met strenge milieueisen. Volgens Tavares kunnen Chinese autofabrikanten daardoor tot veertig procent goedkoper produceren.

Tavares zei op de CES dat als de EU niets doet dat ‘dat onontkoombaar leidt tot impopulaire maatregelen’. Stellantis stelt dat de EU of voor een gelijk speelveld moet zorgen of actief de eigen industrie moet versterken en beschermen. “Als we dat niet doen, dan wacht de auto-industrie hetzelfde lot als de zonnepanelenindustrie. Die is ook weggevaagd.”

Tavares is wel sceptisch over het vermogen van de EU om daadwerkelijk in te grijpen. Vooral Duitsland wil geen importbelemmerende maatregelen nemen ten opzichte van China. China is een belangrijke afzetmarkt voor de Duitse industrie. “Als de markt zo blijft, dan staat ons niets anders te doen dan het gevecht aan te gaan. En dat gaat veel pijn doen.”

Een groot aantal nieuwe merken maakt momenteel zijn entree op de Europese markt. Lees er alles over in ons dossier.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.