“Kwart eeuw transformatie in automotive industrie”

Brand story • Marktplaats, de populairste handelssite van Nederland, bestaat 25 jaar. De autobusiness is in die tijd ingrijpend veranderd: merken kwamen en gingen, de klantreis werd digitaal, de markt transparanter en… geëlektrificeerd. Wat gaan de komende 25 jaar brengen? Head of Mobility Michiel Aker en CSO Automotive Alexander Prinssen blikken terug én vooruit.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Alexander Prinssen van Marktplaats

Wat valt beide experts vooral op als ze terugkijken op automotive sales de afgelopen 25 jaar? Prinssen: “De verkoop van nieuw en gebruikt is veel internationaler geworden: grenzen bestaan niet meer als het gaat om inkoop en verkoop van auto’s. En alles is veel transparanter. Kijk naar de NAP: 25 jaar geleden was de kilometerstand vaak een groot vraagteken, nu is daar geen twijfel meer over. Later was schadehistorie het grote issue, tegenwoordig is dat de EV-accucapaciteit, met name bij gebruikte auto’s. En ook daar scheppen we snel meer helderheid.”

“Wat mij vooral opvalt,” vult Aker aan, “is de enorme snelheid van de technologische veranderingen, en hoe snel we die tegenwoordig op de voet kunnen volgen. Waarbij ook moet gezegd dat onze sector veel innovatiever is dan we vaak zelf durven geloven: de autosector gebruikte als eerste videotex en kwam als eerste met inhoudelijk goede online advertenties – een enkele uitzondering daargelaten.”

Verandering 1: Digitalisering

Grote veranderingen zaten volgens Aker en Prinssen allereerst op digitalisering. De opkomst van hun online handelsplaats was daarbij een sterke driver. “Tot dat moment was adverteren vooral offline: de Autokrant, de Autotelegraaf…”, blikt Aker terug. “Opeens konden particulieren en bedrijven gebruikte auto’s online aanbieden. Vanaf 2004/2005 konden zakelijke verkopers via de API-koppeling gemakkelijk al hun auto’s online aanbieden. Dat gaf een enorme shift: inmiddels is ongeveer 85% van het aanbod van zakelijke verkopers, die hun voertuigen niet langer vooral lokaal kunnen verkopen, maar meteen landelijk en zelfs internationaal.”

Digitalisering bracht ook meer transparantie. “Vanaf 2005 kon je dankzij kentekenkoppeling zien hoeveel eigenaren een auto had gehad. Sindsdien is het hard gegaan en heeft digitalisering het complete verkoopproces veranderd.” Prinssen vult aan: “Natuurlijk willen mensen nog altijd een auto voelen en rijden voordat ze beslissen. Maar veruit het meeste kan digitaal – van video’s bekijken en je auto configureren tot financieren en verzekeren.”

Een andere handzame maar ingrijpende verandering was de opkomst van smartphones met internet. “Daardoor waren consumenten opeens altijd online, en verschoof veel van hun zoek- en koopgedrag naar de avonduren. Vakantieperiodes waren ook op Marktplaats altijd rustiger; sinds de komst van smartphones zien we bijna geen dip meer in het zoekvolume.”

Verandering 2: De opkomst van veiligheid(tech)

Een tweede gebied van Grote Veranderingen was de hausse aan (veiligheids)systemen in auto’s. Van ABS en airbags tot navigatie, telefonie, parkeersensoren en ADAS. “Tegenwoordig zijn veel van die snufjes zo normaal dat we ze bijna niet meer hoeven te vermelden. Wie filtert er bij een zoekopdracht nog op wel/geen airbags?” Daarmee raakt hij de kern van de Marktplaats-aanpak: die volgt de marktontwikkelingen op de voet. Aker: “Zodra verkopers zich met een feature gaan onderscheiden en zoekers gaan erop zoeken – denk aan AutoPilot of ADAS – dan voegen wij het toe zodat je erop kunt filteren.” De veranderingen gaan zo snel dat Marktplaats tegenwoordig regelmatig updates draait, met onder meer nieuwe filters en features.

Verandering 3: Merken komen en gaan

En dan de merkenlijst: in die 25 jaar verdwenen diverse merken van de (nieuw)markt. Aker: “Wie kent er Talbot nog, of Daewoo? En Hummer? Of Saab: daarvan stonden er medio april nog 666 van op Marktplaats en werd in 2023 bijna 3,2 miljoen keer naar gezocht! Daewoo werd in 2023 nog 566 duizend keer gezocht, terwijl er dit voorjaar maar 125 stuks  op stonden. Hummer trok nog altijd 376.000 zoekers, met maar 26 exemplaren online – en komt binnenkort doodleuk terug met een EV.”

Nog veel groter is het aantal nieuwe merken, denk aan recente toetreders als Polestar, Xpeng, Lynk & Co, BYD, NIO en natuurlijk Tesla. Prinssen: “Marktplaats is tegenwoordig ook een grote speler als het gaat om het verbinden van vraag en aanbod van nieuwe voertuigen. Zeker door de opkomst van nieuwe Chinese merken zonder eigen dealernetwerk en door de opkomst van het agentuurmodel. Fabrikanten zullen voor hun nieuwverkoop steeds meer gaan leunen op het bereik van classifieds zoals Marktplaats.”

Verandering 4: Van ownership naar usership

Daarop aansluitend: ook het consumentengedrag is in die 25 jaar flink veranderd. Aker: “Er is een enorme shift geweest van ownership naar usership. waarbij mensen tegenwoordig vaak vooral kijken wat ze op maandbasis willen besteden aan hun mobiliteit. Daardoor verandert ook het zoekgedrag: van bijvoorbeeld 20.000 euro koop naar 500 per maand exploitatiekosten. Als we zien dat die behoefte er is, bieden we die filteroptie graag aan. Onze rol is het bij elkaar brengen van vraag en aanbod; koop, huur of lease maakt ons niet uit. Wij faciliteren het graag, en geven invulling aan de behoefte van de markt.”

Verandering 5: De opkomst van duurzaamheid en EV’s

De vijfde mega-verandering is de enorme aandacht voor duurzaamheid in de maatschappij en als keuzecriterium voor autokopers, die grote invloed had op het selectie- en koopproces. Denk aan de koppeling van verbruikscijfers en emissiewaarden, maar vooral ook de opkomst van benzine- en dieselhybrides en batterij-EV’s.”

Waar Marktplaats vaak de markt op de voet volgt, loopt het op dat laatste punt bewust vooruit. “Bij ons kun je als eerste grote platform filteren op range en op laadsnelheid”, aldus Prinssen. “Die informatie komt van specialistische kennispartners en is net zo betrouwbaar als de WLTP voor het brandstofverbruik.” Achter de schermen werkt Marktplaats inmiddels zelfs aan nog specifiekere informatie. “We willen toe naar een systeem waarbij je echt de conditie kunt zien van de specifieke EV-accu van de auto waar je je oog op hebt laten vallen. Als een NAP voor de EV-accu”, blikt Aker vooruit.

En straks, in 2049?

De komende jaren gaat de ontwikkeling alleen maar sneller, verwachten Aker en Prinssen. “De ICE gaat eruit, de EV wordt de norm. Dealergroepen zullen nog veel groter worden, terwijl ook het agentuurmodel verder doorzet, met 40% direct sales al in 2030 en een groeiende rol voor (nieuwe) Chinese merken”, aldus Prinssen. Connected mobility en zelfrijdende auto’s komen eraan en ook vliegende auto’s zoals de Pal-V zullen een plekje krijgen op Marktplaats. Aker: “Bovendien gaan we nog meer van bezit naar gebruik, waarbij de vraag naar urban mobility fors zal groeien. En zoals je je 25 jaar geleden niet had kunnen voorstellen dat mensen nu op hun mobiel een auto zouden leasen, zullen AI en machine learning dingen mogelijk maken die we nu nog niet eens kunnen verzinnen.” Marktplaats zal als onderdeel van Adevinta daarin blijven groeien en meebewegen. Aker: “We zijn ook straks hét platform dat de steeds bredere vraag en aanbod met elkaar verbindt. In een wereld vol opties is dat meer en meer key.”

“Kwart eeuw transformatie in automotive industrie” | Automotive Online

“Kwart eeuw transformatie in automotive industrie”

Brand story • Marktplaats, de populairste handelssite van Nederland, bestaat 25 jaar. De autobusiness is in die tijd ingrijpend veranderd: merken kwamen en gingen, de klantreis werd digitaal, de markt transparanter en… geëlektrificeerd. Wat gaan de komende 25 jaar brengen? Head of Mobility Michiel Aker en CSO Automotive Alexander Prinssen blikken terug én vooruit.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Alexander Prinssen van Marktplaats

Wat valt beide experts vooral op als ze terugkijken op automotive sales de afgelopen 25 jaar? Prinssen: “De verkoop van nieuw en gebruikt is veel internationaler geworden: grenzen bestaan niet meer als het gaat om inkoop en verkoop van auto’s. En alles is veel transparanter. Kijk naar de NAP: 25 jaar geleden was de kilometerstand vaak een groot vraagteken, nu is daar geen twijfel meer over. Later was schadehistorie het grote issue, tegenwoordig is dat de EV-accucapaciteit, met name bij gebruikte auto’s. En ook daar scheppen we snel meer helderheid.”

“Wat mij vooral opvalt,” vult Aker aan, “is de enorme snelheid van de technologische veranderingen, en hoe snel we die tegenwoordig op de voet kunnen volgen. Waarbij ook moet gezegd dat onze sector veel innovatiever is dan we vaak zelf durven geloven: de autosector gebruikte als eerste videotex en kwam als eerste met inhoudelijk goede online advertenties – een enkele uitzondering daargelaten.”

Verandering 1: Digitalisering

Grote veranderingen zaten volgens Aker en Prinssen allereerst op digitalisering. De opkomst van hun online handelsplaats was daarbij een sterke driver. “Tot dat moment was adverteren vooral offline: de Autokrant, de Autotelegraaf…”, blikt Aker terug. “Opeens konden particulieren en bedrijven gebruikte auto’s online aanbieden. Vanaf 2004/2005 konden zakelijke verkopers via de API-koppeling gemakkelijk al hun auto’s online aanbieden. Dat gaf een enorme shift: inmiddels is ongeveer 85% van het aanbod van zakelijke verkopers, die hun voertuigen niet langer vooral lokaal kunnen verkopen, maar meteen landelijk en zelfs internationaal.”

Digitalisering bracht ook meer transparantie. “Vanaf 2005 kon je dankzij kentekenkoppeling zien hoeveel eigenaren een auto had gehad. Sindsdien is het hard gegaan en heeft digitalisering het complete verkoopproces veranderd.” Prinssen vult aan: “Natuurlijk willen mensen nog altijd een auto voelen en rijden voordat ze beslissen. Maar veruit het meeste kan digitaal – van video’s bekijken en je auto configureren tot financieren en verzekeren.”

Een andere handzame maar ingrijpende verandering was de opkomst van smartphones met internet. “Daardoor waren consumenten opeens altijd online, en verschoof veel van hun zoek- en koopgedrag naar de avonduren. Vakantieperiodes waren ook op Marktplaats altijd rustiger; sinds de komst van smartphones zien we bijna geen dip meer in het zoekvolume.”

Verandering 2: De opkomst van veiligheid(tech)

Een tweede gebied van Grote Veranderingen was de hausse aan (veiligheids)systemen in auto’s. Van ABS en airbags tot navigatie, telefonie, parkeersensoren en ADAS. “Tegenwoordig zijn veel van die snufjes zo normaal dat we ze bijna niet meer hoeven te vermelden. Wie filtert er bij een zoekopdracht nog op wel/geen airbags?” Daarmee raakt hij de kern van de Marktplaats-aanpak: die volgt de marktontwikkelingen op de voet. Aker: “Zodra verkopers zich met een feature gaan onderscheiden en zoekers gaan erop zoeken – denk aan AutoPilot of ADAS – dan voegen wij het toe zodat je erop kunt filteren.” De veranderingen gaan zo snel dat Marktplaats tegenwoordig regelmatig updates draait, met onder meer nieuwe filters en features.

Verandering 3: Merken komen en gaan

En dan de merkenlijst: in die 25 jaar verdwenen diverse merken van de (nieuw)markt. Aker: “Wie kent er Talbot nog, of Daewoo? En Hummer? Of Saab: daarvan stonden er medio april nog 666 van op Marktplaats en werd in 2023 bijna 3,2 miljoen keer naar gezocht! Daewoo werd in 2023 nog 566 duizend keer gezocht, terwijl er dit voorjaar maar 125 stuks  op stonden. Hummer trok nog altijd 376.000 zoekers, met maar 26 exemplaren online – en komt binnenkort doodleuk terug met een EV.”

Nog veel groter is het aantal nieuwe merken, denk aan recente toetreders als Polestar, Xpeng, Lynk & Co, BYD, NIO en natuurlijk Tesla. Prinssen: “Marktplaats is tegenwoordig ook een grote speler als het gaat om het verbinden van vraag en aanbod van nieuwe voertuigen. Zeker door de opkomst van nieuwe Chinese merken zonder eigen dealernetwerk en door de opkomst van het agentuurmodel. Fabrikanten zullen voor hun nieuwverkoop steeds meer gaan leunen op het bereik van classifieds zoals Marktplaats.”

Verandering 4: Van ownership naar usership

Daarop aansluitend: ook het consumentengedrag is in die 25 jaar flink veranderd. Aker: “Er is een enorme shift geweest van ownership naar usership. waarbij mensen tegenwoordig vaak vooral kijken wat ze op maandbasis willen besteden aan hun mobiliteit. Daardoor verandert ook het zoekgedrag: van bijvoorbeeld 20.000 euro koop naar 500 per maand exploitatiekosten. Als we zien dat die behoefte er is, bieden we die filteroptie graag aan. Onze rol is het bij elkaar brengen van vraag en aanbod; koop, huur of lease maakt ons niet uit. Wij faciliteren het graag, en geven invulling aan de behoefte van de markt.”

Verandering 5: De opkomst van duurzaamheid en EV’s

De vijfde mega-verandering is de enorme aandacht voor duurzaamheid in de maatschappij en als keuzecriterium voor autokopers, die grote invloed had op het selectie- en koopproces. Denk aan de koppeling van verbruikscijfers en emissiewaarden, maar vooral ook de opkomst van benzine- en dieselhybrides en batterij-EV’s.”

Waar Marktplaats vaak de markt op de voet volgt, loopt het op dat laatste punt bewust vooruit. “Bij ons kun je als eerste grote platform filteren op range en op laadsnelheid”, aldus Prinssen. “Die informatie komt van specialistische kennispartners en is net zo betrouwbaar als de WLTP voor het brandstofverbruik.” Achter de schermen werkt Marktplaats inmiddels zelfs aan nog specifiekere informatie. “We willen toe naar een systeem waarbij je echt de conditie kunt zien van de specifieke EV-accu van de auto waar je je oog op hebt laten vallen. Als een NAP voor de EV-accu”, blikt Aker vooruit.

En straks, in 2049?

De komende jaren gaat de ontwikkeling alleen maar sneller, verwachten Aker en Prinssen. “De ICE gaat eruit, de EV wordt de norm. Dealergroepen zullen nog veel groter worden, terwijl ook het agentuurmodel verder doorzet, met 40% direct sales al in 2030 en een groeiende rol voor (nieuwe) Chinese merken”, aldus Prinssen. Connected mobility en zelfrijdende auto’s komen eraan en ook vliegende auto’s zoals de Pal-V zullen een plekje krijgen op Marktplaats. Aker: “Bovendien gaan we nog meer van bezit naar gebruik, waarbij de vraag naar urban mobility fors zal groeien. En zoals je je 25 jaar geleden niet had kunnen voorstellen dat mensen nu op hun mobiel een auto zouden leasen, zullen AI en machine learning dingen mogelijk maken die we nu nog niet eens kunnen verzinnen.” Marktplaats zal als onderdeel van Adevinta daarin blijven groeien en meebewegen. Aker: “We zijn ook straks hét platform dat de steeds bredere vraag en aanbod met elkaar verbindt. In een wereld vol opties is dat meer en meer key.”