Volkswagen lanceert elektrisch submerk ID.UX op de Chinese markt

Volkswagen • Volkswagen wil in 2030 terugzijn bij de top 3 best verkopende merken in China.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen lanceert elektrisch submerk ID.UX op de Chinese markt, zo meldt de Duitse automaker in een persbericht. Het doel van VW is om ‘nog’ beter in te spelen op de specifieke eisen van Chinese klanten. Het nieuwe merk komt in 2027 op de markt en gaat zich specifiek richten op jongere doelgroepen.

“De aangescherpte strategie heeft drie pijlers: een uitgebreid modellengamma waarmee we de elektrificatie van onze modellen versnellen, een designtaal die specifiek voor de Chinese markt is ontwikkeld en een lokale technische ontwikkeling met partners in China om het innovatietempo te versnellen. Samen met onze Chinese partners luiden we een nieuw tijdperk van mobiliteit in”, zegt Volkswagen-ceo Thomas Schäfer.

Concurrentie in China

Volkswagen is in China druk bezig met marktaandeel terugwinnen van concurrent BYD. Volgens VW duurt het tot 2026 om een sterkere positie in de markt terug te halen. VW Groep vertelde woensdag aan zijn investeerders dat het in 2030 vier miljoen auto’s op de Chinese markt wil verkopen. Het bedrijf wil drie miljard euro winst behalen, en terugkeren in de top 3 best verkopende merken in China.

Onder de leiding van Oliver Blume, is de VW Group een nieuwe samenwerking gestart met Chinese automaker Xpeng voor de bouw van volledig elektrische modellen. Het doel van de samenwerking is om te snijden in de productiekosten van auto’s.

Tesla verlaagde afgelopen weekend de prijzen in de Verenigde Staten, Europa en China. Daarmee probeert de Amerikaanse fabrikant de tegenvallende verkopen aan te jagen en de stijgende voorraden te verminderen. De prijsverlagingen ontketenen opnieuw een prijsoorlog in China.

Elektrische auto’s

Het aandeel elektrische auto’s in de wereld neemt dit jaar flink toe, zo concludeert het Internationaal Energieagentschap (IEA). Vooral China stuwt dit aan, doordat die regering de aankoop van een elektrische auto naar verluidt stimuleert met subsidies. De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar oneerlijke concurrentie.

Er is veel bezwaar tegen dat onderzoek. Vooral Duitse fabrikanten zijn bang dat het opwerpen van eventuele handelsblokkades uiteindelijk ook tegen hen zal gaan werken. Zo drong Mercedes-Benz-ceo Ola Källenius er bij de Europese Commissie op aan de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen.

Volgens een Duitse denktank kreeg BYD miljarden van de staat voor ontwikkeling van EV’s. 

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Volkswagen lanceert elektrisch submerk ID.UX op de Chinese markt | Automotive Online

Volkswagen lanceert elektrisch submerk ID.UX op de Chinese markt

Volkswagen • Volkswagen wil in 2030 terugzijn bij de top 3 best verkopende merken in China.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen lanceert elektrisch submerk ID.UX op de Chinese markt, zo meldt de Duitse automaker in een persbericht. Het doel van VW is om ‘nog’ beter in te spelen op de specifieke eisen van Chinese klanten. Het nieuwe merk komt in 2027 op de markt en gaat zich specifiek richten op jongere doelgroepen.

“De aangescherpte strategie heeft drie pijlers: een uitgebreid modellengamma waarmee we de elektrificatie van onze modellen versnellen, een designtaal die specifiek voor de Chinese markt is ontwikkeld en een lokale technische ontwikkeling met partners in China om het innovatietempo te versnellen. Samen met onze Chinese partners luiden we een nieuw tijdperk van mobiliteit in”, zegt Volkswagen-ceo Thomas Schäfer.

Concurrentie in China

Volkswagen is in China druk bezig met marktaandeel terugwinnen van concurrent BYD. Volgens VW duurt het tot 2026 om een sterkere positie in de markt terug te halen. VW Groep vertelde woensdag aan zijn investeerders dat het in 2030 vier miljoen auto’s op de Chinese markt wil verkopen. Het bedrijf wil drie miljard euro winst behalen, en terugkeren in de top 3 best verkopende merken in China.

Onder de leiding van Oliver Blume, is de VW Group een nieuwe samenwerking gestart met Chinese automaker Xpeng voor de bouw van volledig elektrische modellen. Het doel van de samenwerking is om te snijden in de productiekosten van auto’s.

Tesla verlaagde afgelopen weekend de prijzen in de Verenigde Staten, Europa en China. Daarmee probeert de Amerikaanse fabrikant de tegenvallende verkopen aan te jagen en de stijgende voorraden te verminderen. De prijsverlagingen ontketenen opnieuw een prijsoorlog in China.

Elektrische auto’s

Het aandeel elektrische auto’s in de wereld neemt dit jaar flink toe, zo concludeert het Internationaal Energieagentschap (IEA). Vooral China stuwt dit aan, doordat die regering de aankoop van een elektrische auto naar verluidt stimuleert met subsidies. De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar oneerlijke concurrentie.

Er is veel bezwaar tegen dat onderzoek. Vooral Duitse fabrikanten zijn bang dat het opwerpen van eventuele handelsblokkades uiteindelijk ook tegen hen zal gaan werken. Zo drong Mercedes-Benz-ceo Ola Källenius er bij de Europese Commissie op aan de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen.

Volgens een Duitse denktank kreeg BYD miljarden van de staat voor ontwikkeling van EV’s. 

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.