Rechtszaak om misleiding rond rijhulp Tesla in VS mag doorgaan

Autopilot • De rechter vond dat er voldoende aanwijzingen waren dat Tesla klanten had misleid waardoor een collectieve rechtszaak over vermeende fraude en nalatigheid mag doorgaan.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Een rechtszaak waarin een groep boze Tesla-klanten topman Elon Musk aanklaagt mag volgens de rechtbank in San Francisco doorgaan, zo meldt het ANP. De klanten stellen dat Musk hen heeft misleid over de mogelijkheden om de elektrische auto’s van het merk geautomatiseerd te laten rijden.

De Amerikaanse rechter vindt dat er voldoende aanwijzingen zijn dat Tesla klanten had misleid. Daarom mag een collectieve rechtszaak over vermeende fraude en nalatigheid doorgaan, aldus de rechtbank.

Los Angeles en New York

Tesla zou in 2016 hebben gezegd dat alle toekomstige modellen de “hardware zouden hebben die nodig is voor volledig zelfsturende capaciteiten”. De autofabrikant zei ook dat deze auto’s voor eind 2017 in staat zouden zijn om zelfstandig van Los Angeles naar New York te rijden. Uiteindelijk was dit niet gelukt.

Tesla is de laatste tijd vaker negatief in het nieuws door rijhulpsysteem Autopilot. In de Verenigde Staten zijn honderden ongelukken gebeurd met Tesla’s die met behulp van dat systeem reden. Onlangs meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden dat openbaar aanklagers onderzoeken of Tesla beleggers heeft misleid over de mogelijkheden van zelfsturende functies.

Verkeerstoezichthouder

Eerder deed de Amerikaanse verkeerstoezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) onderzoekĀ naar een grote terugroepactie om autopilotsoftware.Ā De terugroepactie volgde op de vaststelling van de NHTSA dat het bestuurdersassistentiesysteem van Tesla niet veilig genoeg is.

De NHTSA onderzoekt ook naar de veiligheid van de handsfree rijtechnologie BlueCruise van Ford Motor. Twee incidenten waarbij autoā€™s van het type Ford Mustang Mach-E botsten met stilstaande voertuigen, vormen de aanleiding voor het onderzoek.

China

Tesla wil een datacentrum in China beginnen voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, waar gegevens van Chinese voertuigen kunnen worden verwerkt. Dat melden anonieme bronnen aan persbureau Reuters. De plannen komen op een moment dat de Amerikaanse overheid de overdracht van AI-technologie van Amerikaanse bedrijven naar China aan banden wil leggen.

Voor het opzetten van een datacenter in China zou Tesla moeten samenwerken met een Chinese partner. Het Amerikaanse bedrijf zou al gesprekken hebben gevoerd met chipconcern Nvidia voor het Chinese datacentrum. Door Amerikaanse sancties mag Nvidia echter geen geavanceerde chips in China verkopen. Nvidia weigerde commentaar op de vraag of het gesprekken heeft gevoerd met Tesla.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Rechtszaak om misleiding rond rijhulp Tesla in VS mag doorgaan | Automotive Online

Rechtszaak om misleiding rond rijhulp Tesla in VS mag doorgaan

Autopilot • De rechter vond dat er voldoende aanwijzingen waren dat Tesla klanten had misleid waardoor een collectieve rechtszaak over vermeende fraude en nalatigheid mag doorgaan.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Een rechtszaak waarin een groep boze Tesla-klanten topman Elon Musk aanklaagt mag volgens de rechtbank in San Francisco doorgaan, zo meldt het ANP. De klanten stellen dat Musk hen heeft misleid over de mogelijkheden om de elektrische auto’s van het merk geautomatiseerd te laten rijden.

De Amerikaanse rechter vindt dat er voldoende aanwijzingen zijn dat Tesla klanten had misleid. Daarom mag een collectieve rechtszaak over vermeende fraude en nalatigheid doorgaan, aldus de rechtbank.

Los Angeles en New York

Tesla zou in 2016 hebben gezegd dat alle toekomstige modellen de “hardware zouden hebben die nodig is voor volledig zelfsturende capaciteiten”. De autofabrikant zei ook dat deze auto’s voor eind 2017 in staat zouden zijn om zelfstandig van Los Angeles naar New York te rijden. Uiteindelijk was dit niet gelukt.

Tesla is de laatste tijd vaker negatief in het nieuws door rijhulpsysteem Autopilot. In de Verenigde Staten zijn honderden ongelukken gebeurd met Tesla’s die met behulp van dat systeem reden. Onlangs meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden dat openbaar aanklagers onderzoeken of Tesla beleggers heeft misleid over de mogelijkheden van zelfsturende functies.

Verkeerstoezichthouder

Eerder deed de Amerikaanse verkeerstoezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) onderzoekĀ naar een grote terugroepactie om autopilotsoftware.Ā De terugroepactie volgde op de vaststelling van de NHTSA dat het bestuurdersassistentiesysteem van Tesla niet veilig genoeg is.

De NHTSA onderzoekt ook naar de veiligheid van de handsfree rijtechnologie BlueCruise van Ford Motor. Twee incidenten waarbij autoā€™s van het type Ford Mustang Mach-E botsten met stilstaande voertuigen, vormen de aanleiding voor het onderzoek.

China

Tesla wil een datacentrum in China beginnen voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, waar gegevens van Chinese voertuigen kunnen worden verwerkt. Dat melden anonieme bronnen aan persbureau Reuters. De plannen komen op een moment dat de Amerikaanse overheid de overdracht van AI-technologie van Amerikaanse bedrijven naar China aan banden wil leggen.

Voor het opzetten van een datacenter in China zou Tesla moeten samenwerken met een Chinese partner. Het Amerikaanse bedrijf zou al gesprekken hebben gevoerd met chipconcern Nvidia voor het Chinese datacentrum. Door Amerikaanse sancties mag Nvidia echter geen geavanceerde chips in China verkopen. Nvidia weigerde commentaar op de vraag of het gesprekken heeft gevoerd met Tesla.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.