Bovag Branche Barometer 2023: dealers zien winst dalen, ondanks omzetstijging

Dealerrendement • De gemiddelde nettowinst van de Bovag-dealers kwam uit op 1,3 procent.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Meer omzet, maar minder winst. Dat is de uitkomst van de Bovag Branche Barometer over heel 2024, waarvan de resultaten vandaag zijn bekendgemaakt.

Over 2023 komt de gemiddelde nettowinst per Bovag-dealervestiging uit op 225.221 euro, ofwel 1,3 procent van de omzet. In 2022 was de nettowinst per vestiging nog 284.559 euro, 1,9 procent van de omzet. De totale omzet van de bedrijven steeg vorig jaar met 13,2 procent. Van 14,9 miljoen in 2022 naar 16,9 miljoen euro in 2023.

Backorders en inflatie

Er zijn meerdere redenen voor de winstdaling, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag-Autodealers. “Ten eerste leidde de afhandeling van een aanzienlijk aantal backorders uit 2022 tot een omzetstijging. Tegelijkertijd zorgde een verschuiving in de markt van een periode van schaarste naar een kopersmarkt, voor extra druk op de marges. Bovendien zijn de bedrijfskosten aanzienlijk toegenomen. Stijgende loonkosten, hogere huisvestingskosten en toegenomen kosten voor automatisering, samen met een aanhoudend hoge rente, leggen een grotere druk op het bedrijfsresultaat. Hoewel deze kosten als percentage van de omzet relatief gelijk zijn gebleven, betekent dit in absolute termen een toename van ongeveer 100.000 euro per vestiging, in vergelijking met 2022.”

Hogere garantiekosten

De Kroon benadrukt ook de impact van de verlenging van de wettelijke garantieperiode van 6 naar 12 maanden, ingevoerd in 2022. De gevolgen hiervan werden pas in 2023 voelbaar. “De garantiekosten op gebruikte auto’s stegen in 2023 met 20,4 procent. Bij nieuwe auto’s zien de dealers dat de garantievergoedingen door fabrikanten onvoldoende meestijgen met de inflatie en de complexiteit van het reparatieproces. Hierdoor komt een steeds groter deel van de garantiekosten voor eigen rekening. De garantiekosten op nieuwe auto’s stegen in 2023 dan ook met 10,1 procent.”

Kopersmarkt

De omzetstijging in 2023 is grotendeels toe te schrijven aan het aantal uitgestelde leveringen van backorders uit 2022. Volgens De Kroon zijn alle ogen nu dan ook gericht op 2024. “De consument speelt een sleutelrol. We zien een markt die normaliseert en zich ontwikkelt naar een echte kopersmarkt. Er is een breed aanbod, maar consumenten zijn afwachtend in hun aankoopbeslissingen. Politieke en beleidsmatige onzekerheden drukken op het aantal orders, terwijl de bedrijfskosten blijven stijgen. De resultaten van het eerste kwartaal van 2024 zijn daarom cruciaal voor de rest van het jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bovag Branche Barometer 2023: dealers zien winst dalen, ondanks omzetstijging | Automotive Online

Bovag Branche Barometer 2023: dealers zien winst dalen, ondanks omzetstijging

Dealerrendement • De gemiddelde nettowinst van de Bovag-dealers kwam uit op 1,3 procent.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Meer omzet, maar minder winst. Dat is de uitkomst van de Bovag Branche Barometer over heel 2024, waarvan de resultaten vandaag zijn bekendgemaakt.

Over 2023 komt de gemiddelde nettowinst per Bovag-dealervestiging uit op 225.221 euro, ofwel 1,3 procent van de omzet. In 2022 was de nettowinst per vestiging nog 284.559 euro, 1,9 procent van de omzet. De totale omzet van de bedrijven steeg vorig jaar met 13,2 procent. Van 14,9 miljoen in 2022 naar 16,9 miljoen euro in 2023.

Backorders en inflatie

Er zijn meerdere redenen voor de winstdaling, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag-Autodealers. “Ten eerste leidde de afhandeling van een aanzienlijk aantal backorders uit 2022 tot een omzetstijging. Tegelijkertijd zorgde een verschuiving in de markt van een periode van schaarste naar een kopersmarkt, voor extra druk op de marges. Bovendien zijn de bedrijfskosten aanzienlijk toegenomen. Stijgende loonkosten, hogere huisvestingskosten en toegenomen kosten voor automatisering, samen met een aanhoudend hoge rente, leggen een grotere druk op het bedrijfsresultaat. Hoewel deze kosten als percentage van de omzet relatief gelijk zijn gebleven, betekent dit in absolute termen een toename van ongeveer 100.000 euro per vestiging, in vergelijking met 2022.”

Hogere garantiekosten

De Kroon benadrukt ook de impact van de verlenging van de wettelijke garantieperiode van 6 naar 12 maanden, ingevoerd in 2022. De gevolgen hiervan werden pas in 2023 voelbaar. “De garantiekosten op gebruikte auto’s stegen in 2023 met 20,4 procent. Bij nieuwe auto’s zien de dealers dat de garantievergoedingen door fabrikanten onvoldoende meestijgen met de inflatie en de complexiteit van het reparatieproces. Hierdoor komt een steeds groter deel van de garantiekosten voor eigen rekening. De garantiekosten op nieuwe auto’s stegen in 2023 dan ook met 10,1 procent.”

Kopersmarkt

De omzetstijging in 2023 is grotendeels toe te schrijven aan het aantal uitgestelde leveringen van backorders uit 2022. Volgens De Kroon zijn alle ogen nu dan ook gericht op 2024. “De consument speelt een sleutelrol. We zien een markt die normaliseert en zich ontwikkelt naar een echte kopersmarkt. Er is een breed aanbod, maar consumenten zijn afwachtend in hun aankoopbeslissingen. Politieke en beleidsmatige onzekerheden drukken op het aantal orders, terwijl de bedrijfskosten blijven stijgen. De resultaten van het eerste kwartaal van 2024 zijn daarom cruciaal voor de rest van het jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.