‘Turkse minister in gesprek met Chinese automakers over EV-fabriek’

Chinese toetreders • Vorig jaar was Turkije goed voor 7,5 procent van de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s. Experts geloven dat die verkopen rap gaan toenemen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: BYD)

Turkije voert ‘vergevorderde gesprekken’ met BYD en Chery over fabrieksinvesteringen in het land, zo meldt Bloomberg. Een nieuwe EV-fabriek dichtbij het Europese continent zou de Chinese automakers helpen om de verkoop in Europa te stimuleren. De fabrikanten hebben dan gemakkelijker toegang tot de Europese Unie, waarmee Turkije een douane-unieovereenkomst heeft.

“We willen de gesprekken zo snel mogelijk afronden”, vertelde Fatih Kacir minister van Industrie en Technologie aan het persbureau Bloomberg. “Met beide partijen hebben we een lange weg afgelegd om op dit punt te komen.”

Volgens Kacir zijn er ook afzonderlijke onderhandelingen gaande met SAIC, eigenaar van MG, en Great Wall Motors. De Chinese automakers hebben vooralsnog niet gereageerd op verzoeken om commentaar.

Turkije is een belangrijke markt voor automakers. Vorig jaar was het land goed voor 7,5 procent van de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s. De Turkse nationale toezichthouder op de energiemarkt verwacht dat het aantal elektrische auto’s in het land tegen 2025 met ongeveer 180 duizend auto’s zal toenemen.

Een fabriek

BYD Europe managing director Michael Shu zei vorige week dat hij ruimte zag voor een tweede Europese fabriek. De bouw daarvan moet in 2025 beginnen. BYD bevestigde eerder dat er een fabriek in Hongarije komt.

Eerder werd bekend dat de Italiaanse regering gesprekken voert met Chery voor de productie van Chery-auto’s in dat land.

EU-onderzoek

Europese investeringen helpen BYD om nieuwe importtarieven te vermijden die voortvloeien uit een EU-onderzoek naar staatssubsidies voor Chinese EV-fabrikanten. Turkije heft ook extra belastingen op de meeste in het buitenland geproduceerde elektrische voertuigen. In dat licht zou een fabriek in Turkije gunstig zijn voor Chinese automakers.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Turkse minister in gesprek met Chinese automakers over EV-fabriek’ | Automotive Online

‘Turkse minister in gesprek met Chinese automakers over EV-fabriek’

Chinese toetreders • Vorig jaar was Turkije goed voor 7,5 procent van de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s. Experts geloven dat die verkopen rap gaan toenemen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: BYD)

Turkije voert ‘vergevorderde gesprekken’ met BYD en Chery over fabrieksinvesteringen in het land, zo meldt Bloomberg. Een nieuwe EV-fabriek dichtbij het Europese continent zou de Chinese automakers helpen om de verkoop in Europa te stimuleren. De fabrikanten hebben dan gemakkelijker toegang tot de Europese Unie, waarmee Turkije een douane-unieovereenkomst heeft.

“We willen de gesprekken zo snel mogelijk afronden”, vertelde Fatih Kacir minister van Industrie en Technologie aan het persbureau Bloomberg. “Met beide partijen hebben we een lange weg afgelegd om op dit punt te komen.”

Volgens Kacir zijn er ook afzonderlijke onderhandelingen gaande met SAIC, eigenaar van MG, en Great Wall Motors. De Chinese automakers hebben vooralsnog niet gereageerd op verzoeken om commentaar.

Turkije is een belangrijke markt voor automakers. Vorig jaar was het land goed voor 7,5 procent van de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s. De Turkse nationale toezichthouder op de energiemarkt verwacht dat het aantal elektrische auto’s in het land tegen 2025 met ongeveer 180 duizend auto’s zal toenemen.

Een fabriek

BYD Europe managing director Michael Shu zei vorige week dat hij ruimte zag voor een tweede Europese fabriek. De bouw daarvan moet in 2025 beginnen. BYD bevestigde eerder dat er een fabriek in Hongarije komt.

Eerder werd bekend dat de Italiaanse regering gesprekken voert met Chery voor de productie van Chery-auto’s in dat land.

EU-onderzoek

Europese investeringen helpen BYD om nieuwe importtarieven te vermijden die voortvloeien uit een EU-onderzoek naar staatssubsidies voor Chinese EV-fabrikanten. Turkije heft ook extra belastingen op de meeste in het buitenland geproduceerde elektrische voertuigen. In dat licht zou een fabriek in Turkije gunstig zijn voor Chinese automakers.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.