‘Chinese brancheorganisatie vindt EU-onderzoek oneerlijk’
De Chinese brancheorganisatie CCCME vindt dat het EU-onderzoek naar illegale overheidssubsidies voor EV-fabrikanten oneerlijk verloopt, zo meldt persbureau Reuters. Het Europese EV-onderzoek is gericht tegen Chinese autofabrikanten, stelt Shi Yonghong, vice-president van de China Chamber of Commerce for Import and Export of Machinery and Electronic Products (CCCME). Bij die Chinese branchevereniging zijn 15 autofabrikanten aangesloten.
Het bezwaar van de CCCME betreft de onderzochte bedrijven. Dat zijn BYD , Geely en MG (SAIC). Yonghong stelt dat de grootste exporteurs van China naar de EU niet worden onderzocht. Dat waren in 2023 Tesla en Dacia. Yonghong zegt dat de onderzoekscommissie is afgeweken van het basisprincipe om de grootste exporteurs te selecteren. “Het lijkt erop dat ze met opzet drie Chinese producenten hebben geselecteerd om tot vooraf bepaalde bevindingen van subsidiëring te komen. Deze bevooroordeelde steekproefselectie heeft het hele onderzoeksproces aangetast”, stelt Yonghong.
Duitse fabrikanten
Er is veel bezwaar tegen het onderzoek. Vooral Duitse fabrikanten zijn bang dat het opwerpen van eventuele handelsblokkades uiteindelijk ook tegen hen zal gaan werken. Zo drong Mercedes-Benz-ceo Ola Källenius er bij de Europese Commissie op aan de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen.
Volgens een Duitse denktank kreeg BYD miljarden van de staat voor ontwikkeling van EV’s.
In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: Waar gaat het precies over? In deze editie: protectionisme. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?