Von der Leyen praat met Xi over ‘eerlijke concurrentie’ EU-China

China • Het is voor het eerst in vijf jaar dat Xi weer in Europa is.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie praat maandag bij haar gesprek met de Chinese president Xi Jinping over “eerlijke concurrentie” tussen de Europese Unie en China. Xi brengt een bezoek aan Parijs en zal dan ook een ontmoeting hebben met de Franse president Emmanuel Macron. Dat meldt ANP.

Het is voor het eerst in vijf jaar dat Xi weer in Europa is. De afgelopen tijd heeft de Europese Commissie verschillende onderzoeken geopend naar concurrentie en staatssteun vanuit China, waaronder rond goedkope elektrische auto’s, zonnepanelen en windturbines. Ook is Brussel aan het kijken naar oneerlijke concurrentie en beperkingen voor Europese bedrijven bij de verkoop van medische apparatuur in China. Beijing heeft Europa beschuldigd van “protectionisme”.

Von der Leyen zegt dat de relatie tussen Europa en China erg complex is, maar wel zeer belangrijk. Ze stelt afgelopen jaar al gesproken te hebben met Xi over onder meer handel, klimaat, digitalisering en andere zaken.

Invoerrechten

China was vorig jaar het land dat de meeste auto’s exporteerde. Het nam de koppositie over van Japan. In 2023 voerde China ruim 4,9 miljoen auto’s uit. Onderzoeksbureau Rhodium Group verwacht dat de Europese Unie invoerrechten van 15 tot 30 procent gaat hanteren op auto’s uit China. Rhodium concludeert dat deze tarieven onvoldoende zijn om de interne Europese markt te beschermen.

“Zelfs als de tarieven aan het hogere einde van deze range liggen, zullen sommige in China gevestigde producenten nog steeds comfortabele winstmarges kunnen realiseren op de auto’s die ze naar Europa exporteren vanwege de aanzienlijke kostenvoordelen die ze genieten,” aldus het rapport.

Dat Chinese merken zich zullen vestigen in Europa lijkt wel zeker. Maar vooralsnog hebben de meeste nieuwkomers vooral veel problemen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Von der Leyen praat met Xi over ‘eerlijke concurrentie’ EU-China | Automotive Online

Von der Leyen praat met Xi over ‘eerlijke concurrentie’ EU-China

China • Het is voor het eerst in vijf jaar dat Xi weer in Europa is.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie praat maandag bij haar gesprek met de Chinese president Xi Jinping over “eerlijke concurrentie” tussen de Europese Unie en China. Xi brengt een bezoek aan Parijs en zal dan ook een ontmoeting hebben met de Franse president Emmanuel Macron. Dat meldt ANP.

Het is voor het eerst in vijf jaar dat Xi weer in Europa is. De afgelopen tijd heeft de Europese Commissie verschillende onderzoeken geopend naar concurrentie en staatssteun vanuit China, waaronder rond goedkope elektrische auto’s, zonnepanelen en windturbines. Ook is Brussel aan het kijken naar oneerlijke concurrentie en beperkingen voor Europese bedrijven bij de verkoop van medische apparatuur in China. Beijing heeft Europa beschuldigd van “protectionisme”.

Von der Leyen zegt dat de relatie tussen Europa en China erg complex is, maar wel zeer belangrijk. Ze stelt afgelopen jaar al gesproken te hebben met Xi over onder meer handel, klimaat, digitalisering en andere zaken.

Invoerrechten

China was vorig jaar het land dat de meeste auto’s exporteerde. Het nam de koppositie over van Japan. In 2023 voerde China ruim 4,9 miljoen auto’s uit. Onderzoeksbureau Rhodium Group verwacht dat de Europese Unie invoerrechten van 15 tot 30 procent gaat hanteren op auto’s uit China. Rhodium concludeert dat deze tarieven onvoldoende zijn om de interne Europese markt te beschermen.

“Zelfs als de tarieven aan het hogere einde van deze range liggen, zullen sommige in China gevestigde producenten nog steeds comfortabele winstmarges kunnen realiseren op de auto’s die ze naar Europa exporteren vanwege de aanzienlijke kostenvoordelen die ze genieten,” aldus het rapport.

Dat Chinese merken zich zullen vestigen in Europa lijkt wel zeker. Maar vooralsnog hebben de meeste nieuwkomers vooral veel problemen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.