‘EU heeft bewijs voor Chinese EV-subsidies’

Subsidies • De Europese Commissie zit middenin een onderzoek naar de vraag of China zijn export van elektrische auto’s op een oneerlijke manier subsidieert.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock).

De Europese Commissie zegt bewijs te hebben dat de Chinese overheid de export van EV’s naar Europa subsidieert door middel van ‘directe overboekingen’ en andere methoden. Dit meldt Automotive News Europe.

De EC zit middenin een onderzoek naar de vraag of China zijn export van elektrische auto’s op een oneerlijke manier subsidieert. Zo ja, dan kan dit leiden tot importheffingen op deze auto’s om de Europese auto-industrie te beschermen. Overigens waarschuwt diezelfde industrie dat dergelijke maatregelen ‘een boomerang kan worden’.

Deze week publiceerde de EC een document waarin staat dat er voldoende bewijs is om aan te tonen dat de Chinese overheid de EV-industrie inderdaad ondersteunt, en dat de import in Europa op jaarbasis met 14 procent is gestegen sinds het onderzoek in oktober 2023 is gestart.

De commissie heeft aangekondigd deze week al te beginnen met de registratie van Chinese EV’s die Europa binnenkomen. Deze auto’s zouden later, als uit het onderzoek blijkt dat China inderdaad de industrie subsidieert, alsnog onder een importheffing vallen. Het onderzoek moet in november zijn afgerond, maar de EU zou in juli al voorlopige importheffingen op Chinese EV’s kunnen invoeren.

De Chinese Kamer van Koophandel laat weten ‘teleurgesteld’ te zijn als het zover komt, en dat de gestegen invoer van Chinese EV’s wordt veroorzaakt door de gestegen vraag naar elektrische auto’s. De Chinese overheid noemde de aangekondigde maatregelen eerder al ‘protectionistisch gedrag‘.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘EU heeft bewijs voor Chinese EV-subsidies’ | Automotive Online

‘EU heeft bewijs voor Chinese EV-subsidies’

Subsidies • De Europese Commissie zit middenin een onderzoek naar de vraag of China zijn export van elektrische auto’s op een oneerlijke manier subsidieert.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock).

De Europese Commissie zegt bewijs te hebben dat de Chinese overheid de export van EV’s naar Europa subsidieert door middel van ‘directe overboekingen’ en andere methoden. Dit meldt Automotive News Europe.

De EC zit middenin een onderzoek naar de vraag of China zijn export van elektrische auto’s op een oneerlijke manier subsidieert. Zo ja, dan kan dit leiden tot importheffingen op deze auto’s om de Europese auto-industrie te beschermen. Overigens waarschuwt diezelfde industrie dat dergelijke maatregelen ‘een boomerang kan worden’.

Deze week publiceerde de EC een document waarin staat dat er voldoende bewijs is om aan te tonen dat de Chinese overheid de EV-industrie inderdaad ondersteunt, en dat de import in Europa op jaarbasis met 14 procent is gestegen sinds het onderzoek in oktober 2023 is gestart.

De commissie heeft aangekondigd deze week al te beginnen met de registratie van Chinese EV’s die Europa binnenkomen. Deze auto’s zouden later, als uit het onderzoek blijkt dat China inderdaad de industrie subsidieert, alsnog onder een importheffing vallen. Het onderzoek moet in november zijn afgerond, maar de EU zou in juli al voorlopige importheffingen op Chinese EV’s kunnen invoeren.

De Chinese Kamer van Koophandel laat weten ‘teleurgesteld’ te zijn als het zover komt, en dat de gestegen invoer van Chinese EV’s wordt veroorzaakt door de gestegen vraag naar elektrische auto’s. De Chinese overheid noemde de aangekondigde maatregelen eerder al ‘protectionistisch gedrag‘.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.