Chinese EV’s verliezen Franse aankoopsubsidies
Frankrijk wijzigt de subsidieregelingen voor EV’s. Het feit dat auto’s elektrisch zijn, is niet meer genoeg om in aanmerking te komen voor subsidie. Bij het al dan niet toekennen van subsidie wordt uit de CO2-uitstoot van productie en transport nu ook meegeteld. In de praktijk vallen Chinese auto’s daarmee buiten de boot, omdat vrijwel alle energie daar uit steenkool komt. Modellen als de Dacia Spring en Tesla Model 3 komen uit China en verliezen de aankoopsubsidie, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde lijst.
Frankrijk heeft zeer genereuze aankoopsubsidies voor wie een nieuwe volledig elektrische auto gaat rijden. 3.000 tot 6.000 euro is gebruikelijk, maar de subsidie kan oplopen tot 10.000 euro. Met het ingaan van de nieuwe regels worden auto’s die in China zijn gebouwd dus fors duurder voor de consument.
De meest geregistreerde EV in Frankrijk is de Dacia Spring, van het Renault-concern. Door het wegvallen van de subsidie stijgt de prijs in Frankrijk van deze kleine auto van 16.000 euro tot boven de 20.000 euro. Ook de populaire modellen van MG en de Tesla Model 3 verliezen de subsidie. De Tesla Model Y komt uit Duitsland en krijgt nog wel aankoopsubsidie. Datzelfde geldt voor de Smart ForTwo, die in Frankrijk wordt gebouwd. Kopers van de nieuwe Smart #1, die uit China komt, krijgen echter geen subsidie. Bij de productie wordt teveel CO2 uitgestoten.