Chinese EV’s verliezen Franse aankoopsubsidies

Elektrisch rijden • Het land maakt de subsidie afhankelijk van de volledige carbon footprint van een auto. Die is voor Chinese auto’s veel hoger.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Smart #1 (Foto: Smart)

Frankrijk wijzigt de subsidieregelingen voor EV’s. Het feit dat auto’s elektrisch zijn, is niet meer genoeg om in aanmerking te komen voor subsidie. Bij het al dan niet toekennen van subsidie wordt uit de CO2-uitstoot van productie en transport nu ook meegeteld. In de praktijk vallen Chinese auto’s daarmee buiten de boot, omdat vrijwel alle energie daar uit steenkool komt. Modellen als de Dacia Spring en Tesla Model 3 komen uit China en verliezen de aankoopsubsidie, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde lijst.

Frankrijk heeft zeer genereuze aankoopsubsidies voor wie een nieuwe volledig elektrische auto gaat rijden. 3.000 tot 6.000 euro is gebruikelijk, maar de subsidie kan oplopen tot 10.000 euro. Met het ingaan van de nieuwe regels worden auto’s die in China zijn gebouwd dus fors duurder voor de consument.

Lees hier: De EU onderzoekt of de Chinese overheid haar industrie illegaal subsidieert, om hier de EV markt te kunnen veroveren.

De meest geregistreerde EV in Frankrijk is de Dacia Spring, van het Renault-concern. Door het wegvallen van de subsidie stijgt de prijs in Frankrijk van deze kleine auto van 16.000 euro tot boven de 20.000 euro. Ook de populaire modellen van MG en de Tesla Model 3 verliezen de subsidie. De Tesla Model Y komt uit Duitsland en krijgt nog wel aankoopsubsidie. Datzelfde geldt voor de Smart ForTwo, die in Frankrijk wordt gebouwd. Kopers van de nieuwe Smart #1, die uit China komt, krijgen echter geen subsidie. Bij de productie wordt teveel CO2 uitgestoten.

De nieuwe Franse subsidielijst is hier te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Chinese EV’s verliezen Franse aankoopsubsidies | Automotive Online

Chinese EV’s verliezen Franse aankoopsubsidies

Elektrisch rijden • Het land maakt de subsidie afhankelijk van de volledige carbon footprint van een auto. Die is voor Chinese auto’s veel hoger.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Smart #1 (Foto: Smart)

Frankrijk wijzigt de subsidieregelingen voor EV’s. Het feit dat auto’s elektrisch zijn, is niet meer genoeg om in aanmerking te komen voor subsidie. Bij het al dan niet toekennen van subsidie wordt uit de CO2-uitstoot van productie en transport nu ook meegeteld. In de praktijk vallen Chinese auto’s daarmee buiten de boot, omdat vrijwel alle energie daar uit steenkool komt. Modellen als de Dacia Spring en Tesla Model 3 komen uit China en verliezen de aankoopsubsidie, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde lijst.

Frankrijk heeft zeer genereuze aankoopsubsidies voor wie een nieuwe volledig elektrische auto gaat rijden. 3.000 tot 6.000 euro is gebruikelijk, maar de subsidie kan oplopen tot 10.000 euro. Met het ingaan van de nieuwe regels worden auto’s die in China zijn gebouwd dus fors duurder voor de consument.

Lees hier: De EU onderzoekt of de Chinese overheid haar industrie illegaal subsidieert, om hier de EV markt te kunnen veroveren.

De meest geregistreerde EV in Frankrijk is de Dacia Spring, van het Renault-concern. Door het wegvallen van de subsidie stijgt de prijs in Frankrijk van deze kleine auto van 16.000 euro tot boven de 20.000 euro. Ook de populaire modellen van MG en de Tesla Model 3 verliezen de subsidie. De Tesla Model Y komt uit Duitsland en krijgt nog wel aankoopsubsidie. Datzelfde geldt voor de Smart ForTwo, die in Frankrijk wordt gebouwd. Kopers van de nieuwe Smart #1, die uit China komt, krijgen echter geen subsidie. Bij de productie wordt teveel CO2 uitgestoten.

De nieuwe Franse subsidielijst is hier te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.