VS overwegen verhoging handelstarief Chinese EV’s

China • Voor de Chinese fabrikant BYD is een tariefverhoging reden om de VS te mijden. Het Chinese bedrijf staat op het punt Tesla voorbij te streven als grootste producent van elektrische auto’s ter wereld.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een BYD rijdt de horizon tegemoet (Foto: Shutterstock)

De VS overwegen de tarieven voor sommige Chinese producten te verhogen. De maatregel zou onder meer moeten gaan gelden voor elektrische auto’s uit China. Dat meldt de Wall Street Journal donderdag op basis van anonieme bronnen. De VS proberen al langer de afhankelijkheid van China op het gebied van schone energie te beperken, zo meldt ANP.

Sinds het aantreden van president Joe Biden bleven de handelstarieven voor Chinese producten van kracht die eerder onder president Donald Trump waren opgelegd. Maar met ingang van volgend jaar gaat dat mogelijk veranderen.

Het is nog de vraag of de mogelijke tariefsverhoging effect zal hebben. Voor de invoer van Chinese elektrische auto’s wordt nu al een heffing van 25 procent in rekening gebracht.

Europees onderzoek

Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, onderzoekt de Europese Commissie of China haar elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Volgens Ursula von der Leyen schaadt die oneerlijke concurrentie onder meer Europese autofabrikanten. De EU zou kunnen besluiten tot strafmaatregelen.

Steeds meer Europese autofabrikanten werken aan goedkope, compacte EV’s, om de slag met de Chinese fabrikanten aan te kunnen gaan. Uit China komen bijvoorbeeld goedkope modellen als de BYD Dolphin, die leverbaar is vanaf 29.025 euro.

De Europese auto-industrie ‘wordt weggevaagd’ door oneerlijke concurrentie uit China. Dat stelt Stellantis-topman Carlos Tavares. Verzekeraar Allianz verwacht dat de auto-industrie bijna 30 miljard misloopt door de komst van Chinese EV’s. De VS beschermt haar interne markt met hoge importtarieven, terwijl het in Europa op dat gebied angstvallig stil blijft door botsende belangen. Moet Europa meer doen om zijn auto-industrie te beschermen? Lees het in de Automotive-rubriek: De Kwestie.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

VS overwegen verhoging handelstarief Chinese EV’s | Automotive Online

VS overwegen verhoging handelstarief Chinese EV’s

China • Voor de Chinese fabrikant BYD is een tariefverhoging reden om de VS te mijden. Het Chinese bedrijf staat op het punt Tesla voorbij te streven als grootste producent van elektrische auto’s ter wereld.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een BYD rijdt de horizon tegemoet (Foto: Shutterstock)

De VS overwegen de tarieven voor sommige Chinese producten te verhogen. De maatregel zou onder meer moeten gaan gelden voor elektrische auto’s uit China. Dat meldt de Wall Street Journal donderdag op basis van anonieme bronnen. De VS proberen al langer de afhankelijkheid van China op het gebied van schone energie te beperken, zo meldt ANP.

Sinds het aantreden van president Joe Biden bleven de handelstarieven voor Chinese producten van kracht die eerder onder president Donald Trump waren opgelegd. Maar met ingang van volgend jaar gaat dat mogelijk veranderen.

Het is nog de vraag of de mogelijke tariefsverhoging effect zal hebben. Voor de invoer van Chinese elektrische auto’s wordt nu al een heffing van 25 procent in rekening gebracht.

Europees onderzoek

Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, onderzoekt de Europese Commissie of China haar elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Volgens Ursula von der Leyen schaadt die oneerlijke concurrentie onder meer Europese autofabrikanten. De EU zou kunnen besluiten tot strafmaatregelen.

Steeds meer Europese autofabrikanten werken aan goedkope, compacte EV’s, om de slag met de Chinese fabrikanten aan te kunnen gaan. Uit China komen bijvoorbeeld goedkope modellen als de BYD Dolphin, die leverbaar is vanaf 29.025 euro.

De Europese auto-industrie ‘wordt weggevaagd’ door oneerlijke concurrentie uit China. Dat stelt Stellantis-topman Carlos Tavares. Verzekeraar Allianz verwacht dat de auto-industrie bijna 30 miljard misloopt door de komst van Chinese EV’s. De VS beschermt haar interne markt met hoge importtarieven, terwijl het in Europa op dat gebied angstvallig stil blijft door botsende belangen. Moet Europa meer doen om zijn auto-industrie te beschermen? Lees het in de Automotive-rubriek: De Kwestie.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.