Tweede Kamer eist onderzoek naar cyberveiligheid Chinese auto’s

China • De motie is unaniem aangenomen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Derk Boswijk, CDA (Foto: Shutterstock).

De Tweede Kamer roept het demissionaire kabinet op om een analyse uit te voeren van de risico’s van Chinese elektrische auto’s voor de nationale veiligheid. De motie, ingediend door Derk Boswijk (CDA), Jan Paternotte (D66) en Thom van Campen (VVD) is unaniem aangenomen door de Tweede Kamer.

‘Elektrische auto’s behoren tot de meest geavanceerde consumentenelektronica met een constante datastroom op het gebied van verkeersveiligheid en entertainment’, schrijven de Kamerleden. Volgens de Kamerleden levert dat ‘veel vragen op over cyberveiligheidsaspecten rondom Chinese elektrische auto’s’.

De indieners van de motie noemen Tesla in China als voorbeeld. China heeft Tesla restricties opgelegd over waar in China de auto’s van het Amerikaanse merk mogen rijden, ‘uit angst voor nationale veiligheid’, aldus Boswijk, Paternotte en Van Campen.

China

De handelsrelatie tussen China en Europa staat op gespannen voet. De Europese Commissie voert momenteel een onderzoek uit naar mogelijke subsidies voor Chinese fabrikanten die oneerlijke concurrentie opleveren. Onder andere Carlos Tavares, ceo van Stellantis, spreekt zich uit tegen de Chinese merken.

Transport & Environment voorspelt dat komend jaar een kwart van de elektrische auto’s in Europa gemaakt is in China.

In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: Waar gaat het precies over? In deze editie: protectionisme. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Tweede Kamer eist onderzoek naar cyberveiligheid Chinese auto’s | Automotive Online

Tweede Kamer eist onderzoek naar cyberveiligheid Chinese auto’s

China • De motie is unaniem aangenomen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Derk Boswijk, CDA (Foto: Shutterstock).

De Tweede Kamer roept het demissionaire kabinet op om een analyse uit te voeren van de risico’s van Chinese elektrische auto’s voor de nationale veiligheid. De motie, ingediend door Derk Boswijk (CDA), Jan Paternotte (D66) en Thom van Campen (VVD) is unaniem aangenomen door de Tweede Kamer.

‘Elektrische auto’s behoren tot de meest geavanceerde consumentenelektronica met een constante datastroom op het gebied van verkeersveiligheid en entertainment’, schrijven de Kamerleden. Volgens de Kamerleden levert dat ‘veel vragen op over cyberveiligheidsaspecten rondom Chinese elektrische auto’s’.

De indieners van de motie noemen Tesla in China als voorbeeld. China heeft Tesla restricties opgelegd over waar in China de auto’s van het Amerikaanse merk mogen rijden, ‘uit angst voor nationale veiligheid’, aldus Boswijk, Paternotte en Van Campen.

China

De handelsrelatie tussen China en Europa staat op gespannen voet. De Europese Commissie voert momenteel een onderzoek uit naar mogelijke subsidies voor Chinese fabrikanten die oneerlijke concurrentie opleveren. Onder andere Carlos Tavares, ceo van Stellantis, spreekt zich uit tegen de Chinese merken.

Transport & Environment voorspelt dat komend jaar een kwart van de elektrische auto’s in Europa gemaakt is in China.

In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: Waar gaat het precies over? In deze editie: protectionisme. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.