‘Europese landen halen 428 miljard aan autobelastingen binnen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fabrikanten willen meer EV-subsidies. (Foto: Shutterstock)

De EU-15 landen (de landen die al voor 2004 lid waren van de EU) halen in totaal 428 miljard euro aan autobelastingen binnen, een stijging van 3,5 procent. Dat meldt fabrikantenorganisatie Acea in de Tax Guide 2019, dat van alle EU-landen belastingdata verzameld. Duitsland is met 92 miljard euro aan autogerelateerde belastingen veruit koploper. Overigens gebruikt Acea van ieder land de meest recente cijfers, maar het jaar waarop die betrekking hebben verschilt per land. Alleen de EU-15 landen zijn in de berekening meegenomen. 

Ook in Nederland (20,5 miljard euro) stegen de autogerelateerde belastinginkomsten, vooral door de invoering van de WLTP. Volgens Acea hebben 21 landen een op CO2-gebaseerde belasting.

In 24 van de 28 landen zijn er subsidies op elektrische voertuigen, in de meeste gevallen betreft het belastingkortingen. “Gezien de betaalbaarheid van EV’s roepen wij alle 28 overheden op om met goede stimuleringsmaatregelen te komen”, zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea. “Alleen dan komt de consumentenvraag op gang.” 

De verkoop van EV’s is nodig om de Europese uitstootnormen te halen. Recentelijk meldde FCA samen te werken met Tesla om zo onder grote boetes uit te komen.

Lees het rapport – dat ook de belangrijkste andere markten bespreekt – in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Europese landen halen 428 miljard aan autobelastingen binnen’ | Automotive Online

‘Europese landen halen 428 miljard aan autobelastingen binnen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fabrikanten willen meer EV-subsidies. (Foto: Shutterstock)

De EU-15 landen (de landen die al voor 2004 lid waren van de EU) halen in totaal 428 miljard euro aan autobelastingen binnen, een stijging van 3,5 procent. Dat meldt fabrikantenorganisatie Acea in de Tax Guide 2019, dat van alle EU-landen belastingdata verzameld. Duitsland is met 92 miljard euro aan autogerelateerde belastingen veruit koploper. Overigens gebruikt Acea van ieder land de meest recente cijfers, maar het jaar waarop die betrekking hebben verschilt per land. Alleen de EU-15 landen zijn in de berekening meegenomen. 

Ook in Nederland (20,5 miljard euro) stegen de autogerelateerde belastinginkomsten, vooral door de invoering van de WLTP. Volgens Acea hebben 21 landen een op CO2-gebaseerde belasting.

In 24 van de 28 landen zijn er subsidies op elektrische voertuigen, in de meeste gevallen betreft het belastingkortingen. “Gezien de betaalbaarheid van EV’s roepen wij alle 28 overheden op om met goede stimuleringsmaatregelen te komen”, zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea. “Alleen dan komt de consumentenvraag op gang.” 

De verkoop van EV’s is nodig om de Europese uitstootnormen te halen. Recentelijk meldde FCA samen te werken met Tesla om zo onder grote boetes uit te komen.

Lees het rapport – dat ook de belangrijkste andere markten bespreekt – in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.