Ceo’s in gesprek met Hoekstra: ‘EU moet randvoorwaarden scheppen voor groene transitie’

Politiek • Luca de Meo, ceo van Renault Group, pleit voor een ‘holistische’ benadering van de auto-industrie.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Acea)

De ceo’s van 13 Europese autofabrikanten en toeleveranciers hebben deze week overleg gehad met Eurocommissaris Wopke Hoekstra. Onderwerp van gesprek: de politieke randvoorwaarden die nodig zijn om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. De sector roept (weer) op tot actie.

De aanleiding is de Europese Green Deal. Wopke Hoekstra, de voormalig minister van Buitenlandse Zaken, is sinds 5 oktober 2023 Eurocommissaris voor deze Green Deal. Met deze afspraak, die onder oud-Eurocommissaris Frans Timmermans tot stand is gekomen, komt een einde aan de verbrandingsmotor. Autofabrikanten mogen immers vanaf 2035 alleen nog maar zero-emissievoertuigen verkopen. Het traject ernaartoe is echter een blijvend onderwerp van discussie.

Perfect storm

De autofabrikanten, vertegenwoordigd door brancheorganisaties Acea, willen samen met toeleveranciers de transitie maken en de autoproductie in Europa behouden. De sector heeft echter te maken met een ‘perfect storm’ die wordt gekenmerkt door een sterke concurrentie op de grondstoffenmarkt, uitdagingen op het gebied van investeringen, kostenstijgingen, geopolitieke veranderingen en een elektrische automarkt die nog lang niet volwassen is, aldus Acea. ‘Europa moet beter kunnen concurreren en de voorwaarden optimaliseren voor de groene transitie’, roept de organisatie nu Hoekstra op.

Luca de Meo, ceo van Renault Group en voorzitter van Acea. “Europese autofabrikanten investeren 250 miljard euro in elektrificatie, maar we kunnen de transitie niet alleen maken. De Europese politiek moet de omstandigheden creëren waarin we kunnen concurreren en de vraag naar EV’s wordt gestimuleerd. Dit betekent ook bouwen aan een netwerk van laadpunten en waterstofvulstations, het verzekeren van voldoende aanvoer van grondstoffen, een betere toegang tot de kapitaalmarkt en marktstimulering. Met andere woorden: een holistische benadering van de industrie.”

Niet voor het eerst

Het is niet voor het eerst dat autofabrikanten en toeleveranciers zich roeren richting de Europese politiek. De Meo deed eerder al oproepen om tot een duidelijk Europees beleid te komen waardoor elektrisch rijden wordt gestimuleerd en de concurrentiekracht van Europese autofabrikanten wordt verbeterd. Zij hebben momenteel te maken met steeds grotere concurrentie uit China van autofabrikanten die met goedkope modellen, al dan niet gesubsidieerd door de Chinese overheid, de Europese markt bestoken.

De Europese autosector doet nu wederom een beroep op Europese beleidsmakers om ‘ambitieus actie te nemen’ en de uitdagingen aan te gaan.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Ceo’s in gesprek met Hoekstra: ‘EU moet randvoorwaarden scheppen voor groene transitie’ | Automotive Online

Ceo’s in gesprek met Hoekstra: ‘EU moet randvoorwaarden scheppen voor groene transitie’

Politiek • Luca de Meo, ceo van Renault Group, pleit voor een ‘holistische’ benadering van de auto-industrie.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Acea)

De ceo’s van 13 Europese autofabrikanten en toeleveranciers hebben deze week overleg gehad met Eurocommissaris Wopke Hoekstra. Onderwerp van gesprek: de politieke randvoorwaarden die nodig zijn om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. De sector roept (weer) op tot actie.

De aanleiding is de Europese Green Deal. Wopke Hoekstra, de voormalig minister van Buitenlandse Zaken, is sinds 5 oktober 2023 Eurocommissaris voor deze Green Deal. Met deze afspraak, die onder oud-Eurocommissaris Frans Timmermans tot stand is gekomen, komt een einde aan de verbrandingsmotor. Autofabrikanten mogen immers vanaf 2035 alleen nog maar zero-emissievoertuigen verkopen. Het traject ernaartoe is echter een blijvend onderwerp van discussie.

Perfect storm

De autofabrikanten, vertegenwoordigd door brancheorganisaties Acea, willen samen met toeleveranciers de transitie maken en de autoproductie in Europa behouden. De sector heeft echter te maken met een ‘perfect storm’ die wordt gekenmerkt door een sterke concurrentie op de grondstoffenmarkt, uitdagingen op het gebied van investeringen, kostenstijgingen, geopolitieke veranderingen en een elektrische automarkt die nog lang niet volwassen is, aldus Acea. ‘Europa moet beter kunnen concurreren en de voorwaarden optimaliseren voor de groene transitie’, roept de organisatie nu Hoekstra op.

Luca de Meo, ceo van Renault Group en voorzitter van Acea. “Europese autofabrikanten investeren 250 miljard euro in elektrificatie, maar we kunnen de transitie niet alleen maken. De Europese politiek moet de omstandigheden creëren waarin we kunnen concurreren en de vraag naar EV’s wordt gestimuleerd. Dit betekent ook bouwen aan een netwerk van laadpunten en waterstofvulstations, het verzekeren van voldoende aanvoer van grondstoffen, een betere toegang tot de kapitaalmarkt en marktstimulering. Met andere woorden: een holistische benadering van de industrie.”

Niet voor het eerst

Het is niet voor het eerst dat autofabrikanten en toeleveranciers zich roeren richting de Europese politiek. De Meo deed eerder al oproepen om tot een duidelijk Europees beleid te komen waardoor elektrisch rijden wordt gestimuleerd en de concurrentiekracht van Europese autofabrikanten wordt verbeterd. Zij hebben momenteel te maken met steeds grotere concurrentie uit China van autofabrikanten die met goedkope modellen, al dan niet gesubsidieerd door de Chinese overheid, de Europese markt bestoken.

De Europese autosector doet nu wederom een beroep op Europese beleidsmakers om ‘ambitieus actie te nemen’ en de uitdagingen aan te gaan.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.