Liqui Moly ziet omzet met 15 procent stijgen

Smeermiddelen • De productie van smeermiddelen zit aan zijn grens.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Liqui Moly)

Liqui Moly zag de omzet afgelopen jaar met 15 procent groeien naar 917 miljoen euro. Het bedrijf investeert ruim 20 miljoen euro in uitbreiding van de productielocaties in het Duitse Ulm en Saarlouis. Dit laat de fabrikant van oliën en smeermiddelen weten in een verklaring.

“In 2025 willen we een omzet halen van 1 miljard euro. Het ziet ernaar uit dat we dit een jaar eerder gaan halen,” laat directeur Günter Hiermaier weten.

Volgens mede-directeur Uli Weller was 2023 een zwaar jaar. “De hoge energieprijzen hebben ons hard geraakt, evenals de hoge kosten voor logistiek en de hoge inflatie. Al die prijsstijgingen kunnen we niet één op één doorberekenen aan onze klanten, dus we hebben zelf het leeuwendeel van de kostenstijgingen voor onze rekening genomen. Door kosten te besparen en wereldwijd de verkoop te stimuleren hebben we de financiële gevolgen weten te beperken.”

‘Aan zijn grens’

Liqui Moly produceerde in Ulm afgelopen jaar meer dan 18,5 miljoen additieven. In 2024 moeten dat er 22 miljoen zijn. Ook de productie van smeermiddelen in Saarlouis zit met 94 duizend ton (+9%) aan zijn grens. “We kunnen nu maximaal 120 duizend ton produceren. Daarom investeren we in een uitbreiding van de productiecapaciteit,” aldus Weller.

Het bedrijf richt zich daarnaast meer op de productie van smeermiddelen voor elektrische auto’s en hybride voertuigen. “De verkoop van motoroliën en additieven zal de komende twintig jaar in Europa dalen. Daarbuiten speelt het minder een rol. Desondanks blijven we ons bestaande aanbod voor elektrische en hybride auto’s uitbreiden,” meldt Weller.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Liqui Moly ziet omzet met 15 procent stijgen | Automotive Online

Liqui Moly ziet omzet met 15 procent stijgen

Smeermiddelen • De productie van smeermiddelen zit aan zijn grens.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Liqui Moly)

Liqui Moly zag de omzet afgelopen jaar met 15 procent groeien naar 917 miljoen euro. Het bedrijf investeert ruim 20 miljoen euro in uitbreiding van de productielocaties in het Duitse Ulm en Saarlouis. Dit laat de fabrikant van oliën en smeermiddelen weten in een verklaring.

“In 2025 willen we een omzet halen van 1 miljard euro. Het ziet ernaar uit dat we dit een jaar eerder gaan halen,” laat directeur Günter Hiermaier weten.

Volgens mede-directeur Uli Weller was 2023 een zwaar jaar. “De hoge energieprijzen hebben ons hard geraakt, evenals de hoge kosten voor logistiek en de hoge inflatie. Al die prijsstijgingen kunnen we niet één op één doorberekenen aan onze klanten, dus we hebben zelf het leeuwendeel van de kostenstijgingen voor onze rekening genomen. Door kosten te besparen en wereldwijd de verkoop te stimuleren hebben we de financiële gevolgen weten te beperken.”

‘Aan zijn grens’

Liqui Moly produceerde in Ulm afgelopen jaar meer dan 18,5 miljoen additieven. In 2024 moeten dat er 22 miljoen zijn. Ook de productie van smeermiddelen in Saarlouis zit met 94 duizend ton (+9%) aan zijn grens. “We kunnen nu maximaal 120 duizend ton produceren. Daarom investeren we in een uitbreiding van de productiecapaciteit,” aldus Weller.

Het bedrijf richt zich daarnaast meer op de productie van smeermiddelen voor elektrische auto’s en hybride voertuigen. “De verkoop van motoroliën en additieven zal de komende twintig jaar in Europa dalen. Daarbuiten speelt het minder een rol. Desondanks blijven we ons bestaande aanbod voor elektrische en hybride auto’s uitbreiden,” meldt Weller.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.