Acea luidt noodklok: installatie nieuwe laadpunten in Europa moet sneller

Laadpalen • Momenteel telt de Europese Unie 630 duizend laadpunten.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
ALD Automotive en Chargepoint beginnen een nieuw laadbedrijf
(Foto: Chargepoint).

Er zijn 8,8 miljoen laadpunten in Europa nodig in 2030, zo schat Acea. Jaarlijks moeten om die reden 1,2 miljoen laadpunten worden geïnstalleerd. Dit komt neer op 22 duizend per week, terwijl er momenteel wekelijks ‘slechts’ 2.750 laadpunten worden geïnstalleerd, meldt Acea. Volgens de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie is dat ‘verontrustend.’

“We maken ons grote zorgen dat de uitrol van infrastructuur de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de verkoop van batterij-elektrische auto’s”, zegt Sigrid de Vries, directeur bij Acea en tevens spreker op het Nationaal Automotive Congres op 28 mei. “Bovendien dreigt deze ‘infrastructuurkloof’ in de toekomst veel groter te worden dan de schattingen van de Europese Commissie.”

Afgelopen jaar werden er iets meer dan 150 duizend openbare laadpunten geïnstalleerd in de EU (minder dan 3.000 per week gemiddeld), wat het totaal op meer dan 630 duizend openbare laadpunten brengt. “Gemakkelijke toegang tot openbare laadpunten is niet ‘nice to have’, maar een essentiële voorwaarde om het wegtransport te decarboniseren, naast marktondersteuning en een competitief productiekader in Europa.”

“Investeringen in openbare laadinfrastructuur moeten dringend worden opgeschaald als we de kloof in de infrastructuur willen dichten en klimaatdoelstellingen willen halen”, aldus de Vries.

Nederland

In Nederland staan ruim 97 duizend publieke laadpunten en bijna 53 duizend semipublieke laadpalen.

Nederland moet in 2030 beschikken over een landelijk dekkend, toegankelijk en toekomstbestendig laadnetwerk. In elke buurt, met uitzondering van het landelijke gebied, moet een laadpunt op loopafstand beschikbaar zijn. Per 31 maart 2024 bereikte het landelijk netwerk een dekkingsgraad van 80 procent. Een jaar geleden was dit nog 71 procent.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen. Lees hier de analyse van Fleet & Mobility

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Acea luidt noodklok: installatie nieuwe laadpunten in Europa moet sneller | Automotive Online

Acea luidt noodklok: installatie nieuwe laadpunten in Europa moet sneller

Laadpalen • Momenteel telt de Europese Unie 630 duizend laadpunten.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
ALD Automotive en Chargepoint beginnen een nieuw laadbedrijf
(Foto: Chargepoint).

Er zijn 8,8 miljoen laadpunten in Europa nodig in 2030, zo schat Acea. Jaarlijks moeten om die reden 1,2 miljoen laadpunten worden geïnstalleerd. Dit komt neer op 22 duizend per week, terwijl er momenteel wekelijks ‘slechts’ 2.750 laadpunten worden geïnstalleerd, meldt Acea. Volgens de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie is dat ‘verontrustend.’

“We maken ons grote zorgen dat de uitrol van infrastructuur de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de verkoop van batterij-elektrische auto’s”, zegt Sigrid de Vries, directeur bij Acea en tevens spreker op het Nationaal Automotive Congres op 28 mei. “Bovendien dreigt deze ‘infrastructuurkloof’ in de toekomst veel groter te worden dan de schattingen van de Europese Commissie.”

Afgelopen jaar werden er iets meer dan 150 duizend openbare laadpunten geïnstalleerd in de EU (minder dan 3.000 per week gemiddeld), wat het totaal op meer dan 630 duizend openbare laadpunten brengt. “Gemakkelijke toegang tot openbare laadpunten is niet ‘nice to have’, maar een essentiële voorwaarde om het wegtransport te decarboniseren, naast marktondersteuning en een competitief productiekader in Europa.”

“Investeringen in openbare laadinfrastructuur moeten dringend worden opgeschaald als we de kloof in de infrastructuur willen dichten en klimaatdoelstellingen willen halen”, aldus de Vries.

Nederland

In Nederland staan ruim 97 duizend publieke laadpunten en bijna 53 duizend semipublieke laadpalen.

Nederland moet in 2030 beschikken over een landelijk dekkend, toegankelijk en toekomstbestendig laadnetwerk. In elke buurt, met uitzondering van het landelijke gebied, moet een laadpunt op loopafstand beschikbaar zijn. Per 31 maart 2024 bereikte het landelijk netwerk een dekkingsgraad van 80 procent. Een jaar geleden was dit nog 71 procent.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen. Lees hier de analyse van Fleet & Mobility

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.