Acea: Europese nieuwverkoop plust in 2023 met 13,9 procent

Acea • Ruim 85 procent van alle in 2023 in de Europese Unie geregistreerde auto’s heeft nog een verbrandingsmotor.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Er werden in 2023 in de Europese Unie 10,5 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is een toename van 13,9 procent ten opzichte van 2022, zo meldt de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie Acea.

Volgens Acea komt de toename omdat de knelpunten in de toelevering, waar de autobranche in 2022 nog mee kampte, minder werden. In grote delen van 2022 stonden de verkopen onder druk doordat de auto-industrie kampte met onderdelentekorten. Vooral chips waren schaars, waardoor veel grote autoconcerns de productie moesten afschalen of tijdelijk stilleggen. Gaandeweg 2023 werden de knelpunten verholpen, waarna een inhaalslag begon. In 2023 was er tot december sprake van een reeks van zestien maanden op rij waarin de Europese verkoopcijfers stegen.

In de laatste maand van 2023 keerde het tij. Het aantal autoverkopen zakte in december 2023 weer in. Fabrikanten verkochten in de laatste maand van het jaar iets meer dan 867 duizend auto’s. Dat is 3,3 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

Elektrische auto’s

Volgens Acea werden vorig jaar 37 procent meer volledig elektrische auto’s verkocht. In totaal werden er in de EU ruim 1,5 miljoen EV’s geregistreerd. Wat marktaandeel betreft staan deze auto’s nu op de derde plek, na benzineauto’s en hybridewagens. Het marktaandeel van EV’s nam met zo’n 2,5 procentpunt toe tot 14,58 procent. Dit betekent dus ook dat ruim 85 procent van alle nieuw verkochte auto’s in de EU nog een verbrandingsmotor heeft.

En de groei van de EV-markt is niet langer een zekerheid, zo constateert Acea. In december zakte de verkoop van stekkerauto’s in de EU op jaarbasis met 16,9 procent in, de eerste daling sinds april 2020. In Duitsland verkochten autoconcerns bijna de helft minder elektrische auto’s. Hier schrapte de door begrotingsproblemen geplaagde bondsregering medio december plots een subsidieregeling voor elektrische auto’s.

In Nederland werden er in 2023 in totaal 369.791 nieuwe personenauto’s geregistreerd, dat was 18,5 procent meer dan in 2022.

Acea: Europese nieuwverkoop plust in 2023 met 13,9 procent | Automotive Online

Acea: Europese nieuwverkoop plust in 2023 met 13,9 procent

Acea • Ruim 85 procent van alle in 2023 in de Europese Unie geregistreerde auto’s heeft nog een verbrandingsmotor.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Er werden in 2023 in de Europese Unie 10,5 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is een toename van 13,9 procent ten opzichte van 2022, zo meldt de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie Acea.

Volgens Acea komt de toename omdat de knelpunten in de toelevering, waar de autobranche in 2022 nog mee kampte, minder werden. In grote delen van 2022 stonden de verkopen onder druk doordat de auto-industrie kampte met onderdelentekorten. Vooral chips waren schaars, waardoor veel grote autoconcerns de productie moesten afschalen of tijdelijk stilleggen. Gaandeweg 2023 werden de knelpunten verholpen, waarna een inhaalslag begon. In 2023 was er tot december sprake van een reeks van zestien maanden op rij waarin de Europese verkoopcijfers stegen.

In de laatste maand van 2023 keerde het tij. Het aantal autoverkopen zakte in december 2023 weer in. Fabrikanten verkochten in de laatste maand van het jaar iets meer dan 867 duizend auto’s. Dat is 3,3 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

Elektrische auto’s

Volgens Acea werden vorig jaar 37 procent meer volledig elektrische auto’s verkocht. In totaal werden er in de EU ruim 1,5 miljoen EV’s geregistreerd. Wat marktaandeel betreft staan deze auto’s nu op de derde plek, na benzineauto’s en hybridewagens. Het marktaandeel van EV’s nam met zo’n 2,5 procentpunt toe tot 14,58 procent. Dit betekent dus ook dat ruim 85 procent van alle nieuw verkochte auto’s in de EU nog een verbrandingsmotor heeft.

En de groei van de EV-markt is niet langer een zekerheid, zo constateert Acea. In december zakte de verkoop van stekkerauto’s in de EU op jaarbasis met 16,9 procent in, de eerste daling sinds april 2020. In Duitsland verkochten autoconcerns bijna de helft minder elektrische auto’s. Hier schrapte de door begrotingsproblemen geplaagde bondsregering medio december plots een subsidieregeling voor elektrische auto’s.

In Nederland werden er in 2023 in totaal 369.791 nieuwe personenauto’s geregistreerd, dat was 18,5 procent meer dan in 2022.