Invoerheffing EV’s uit VK op de valreep uitgesteld

Brexit • Met het uitstel wordt 10 procent invoerheffing afgewenteld.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie en het Verenigd Koninkrijk hebben de deal ondertekend om de invoering van importheffingen op EV’s met drie jaar uit te stellen. Dit meldt Acea, de koepel van Europese autofabrikanten.

Als er geen akkoord was bereikt, zou per 1 januari 2024 automatisch een importheffing in werking treden van 10 procent op elektrische auto’s, indien minder dan 45 procent van hun waarde in Europa is toegevoegd. De regel was bij de Brexit geformuleerd om verkapte doorvoer van artikelen uit andere landen te voorkomen.

In de loop van dit jaar werd duidelijk dat elektrische auto’s, die zowel in het VK als in de EU worden gebouwd, voor de batterijpakketten nog grotendeels leunen op de import uit het verre oosten. Dat pakket maakt al meer dan 40 procent van de waarde van de auto uit. En dus zouden Britse EV’s in de EU fors duurder worden, net als Europese EV’s in het VK. Gezien de zware concurrentie van Chinese merken, is dat zeer onwenselijk, vonden eerst de autofabrikanten, en later ook de nationale regeringen. De EU deed daarom begin december het voorstel om invoering van de regel 3 jaar uit te stellen, tot de EU en het VK een eigen batterij-industrie heeft opgebouwd. Dat voorstel werd gisteren door de EU en het VK bekrachtigd.

Acea reageert tevreden. “Het langverwachte akkoord om de oorsprongsregels met drie jaar te verlengen, biedt de broodnodige zekerheid voor de groeiende toeleveringsketen van batterijen voor elektrische voertuigen in Europa”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea, dat inschat dat door de deal potentieel € 4,3 miljard aan tariefkosten wordt vermeden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Invoerheffing EV’s uit VK op de valreep uitgesteld | Automotive Online

Invoerheffing EV’s uit VK op de valreep uitgesteld

Brexit • Met het uitstel wordt 10 procent invoerheffing afgewenteld.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie en het Verenigd Koninkrijk hebben de deal ondertekend om de invoering van importheffingen op EV’s met drie jaar uit te stellen. Dit meldt Acea, de koepel van Europese autofabrikanten.

Als er geen akkoord was bereikt, zou per 1 januari 2024 automatisch een importheffing in werking treden van 10 procent op elektrische auto’s, indien minder dan 45 procent van hun waarde in Europa is toegevoegd. De regel was bij de Brexit geformuleerd om verkapte doorvoer van artikelen uit andere landen te voorkomen.

In de loop van dit jaar werd duidelijk dat elektrische auto’s, die zowel in het VK als in de EU worden gebouwd, voor de batterijpakketten nog grotendeels leunen op de import uit het verre oosten. Dat pakket maakt al meer dan 40 procent van de waarde van de auto uit. En dus zouden Britse EV’s in de EU fors duurder worden, net als Europese EV’s in het VK. Gezien de zware concurrentie van Chinese merken, is dat zeer onwenselijk, vonden eerst de autofabrikanten, en later ook de nationale regeringen. De EU deed daarom begin december het voorstel om invoering van de regel 3 jaar uit te stellen, tot de EU en het VK een eigen batterij-industrie heeft opgebouwd. Dat voorstel werd gisteren door de EU en het VK bekrachtigd.

Acea reageert tevreden. “Het langverwachte akkoord om de oorsprongsregels met drie jaar te verlengen, biedt de broodnodige zekerheid voor de groeiende toeleveringsketen van batterijen voor elektrische voertuigen in Europa”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea, dat inschat dat door de deal potentieel € 4,3 miljard aan tariefkosten wordt vermeden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.