Acea waarschuwt voor extra importheffing op EV’s

Brexit • Als er geen maatregelen worden genomen treedt per 1 januari een invoerheffing van 10 procent in werking op EV’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Export
(Foto: Shutterstock)

Acea, de Europese koepel van autofabrikanten, doet een dringend beroep op de Europese Commissie om te voorkomen dat er per 1 januari 10 procent importheffing wordt geheven op veel EV’s die tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk worden verhandeld.

Per 1 januari treden zwaardere regels in werking omtrent de oorsprong van producten die tussen de EU en het VK worden verhandeld. Producten die grotendeels van buiten EU/VK worden betrokken, worden met 10 procent belast. Dit geldt ook voor EV’s die van de EU naar het VK worden verhandeld, meldt Acea. Dat komt door de batterijpakketten, een duur en belangrijk onderdeel van de EV. Die komen nu nog vrijwel geheel uit Azië. In de EU wordt wel hard gewerkt aan batterijfabrieken op eigen grondgebied, maar die zijn nog niet operationeel.

Als de Commissie niets doet, gaat de tariefmuur de Europese autofabrikanten de komende drie jaar 4,3 miljard euro kosten. Daarmee zou de productie van elektrische voertuigen met ongeveer 480 duizend eenheden kunnen afnemen, voorspelt de fabrikantenkoepel.

“Het opdrijven van de consumentenprijzen van Europese EV’s, juist op het moment dat we moeten vechten voor marktaandeel in het licht van de hevige internationale concurrentie, is niet de juiste zet – noch vanuit zakelijk, noch vanuit milieuperspectief”, stelt Acea-president Luca de Meo. “Europa zou zijn industrie moeten steunen in de transitie. En er is een heel eenvoudige en duidelijke oplossing: verleng de huidige infaseringsperiode voor batterijregels met drie jaar. Wij dringen daar bij de EC op aan.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea waarschuwt voor extra importheffing op EV’s | Automotive Online

Acea waarschuwt voor extra importheffing op EV’s

Brexit • Als er geen maatregelen worden genomen treedt per 1 januari een invoerheffing van 10 procent in werking op EV’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Export
(Foto: Shutterstock)

Acea, de Europese koepel van autofabrikanten, doet een dringend beroep op de Europese Commissie om te voorkomen dat er per 1 januari 10 procent importheffing wordt geheven op veel EV’s die tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk worden verhandeld.

Per 1 januari treden zwaardere regels in werking omtrent de oorsprong van producten die tussen de EU en het VK worden verhandeld. Producten die grotendeels van buiten EU/VK worden betrokken, worden met 10 procent belast. Dit geldt ook voor EV’s die van de EU naar het VK worden verhandeld, meldt Acea. Dat komt door de batterijpakketten, een duur en belangrijk onderdeel van de EV. Die komen nu nog vrijwel geheel uit Azië. In de EU wordt wel hard gewerkt aan batterijfabrieken op eigen grondgebied, maar die zijn nog niet operationeel.

Als de Commissie niets doet, gaat de tariefmuur de Europese autofabrikanten de komende drie jaar 4,3 miljard euro kosten. Daarmee zou de productie van elektrische voertuigen met ongeveer 480 duizend eenheden kunnen afnemen, voorspelt de fabrikantenkoepel.

“Het opdrijven van de consumentenprijzen van Europese EV’s, juist op het moment dat we moeten vechten voor marktaandeel in het licht van de hevige internationale concurrentie, is niet de juiste zet – noch vanuit zakelijk, noch vanuit milieuperspectief”, stelt Acea-president Luca de Meo. “Europa zou zijn industrie moeten steunen in de transitie. En er is een heel eenvoudige en duidelijke oplossing: verleng de huidige infaseringsperiode voor batterijregels met drie jaar. Wij dringen daar bij de EC op aan.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.