‘Stellantis brengt Leapmotor als goedkoop EV-merk naar Europese markt’

Leapmotor • Vorige week kocht Stellantis voor 1,5 miljard euro 51 procent belang in het Chinese automerk.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Leapmotor

Europa wordt eind volgend jaar de eerste markt waar Stellantis de in China gebouwde EV’s van Leapmotor gaat verkopen. Het gaat specifiek om het laaggeprijsde deel van de markt, zo meldt Auto News Europe op basis van een interview met Stellantis cfo Natalie Knight.

‘Het 15e merk’

Knight beschreef Leapmotor als ‘het 15e merk van Stellantis, gericht op consumenten die kostenbewust zijn maar de beste technologie in hun producten willen’. Verkoop en inkomsten worden volledig geconsolideerd in de Stellantis-balans. Knight vertelde ook dat er geen plannen zijn om met Leapmotor EV-platforms of componenten uit te wisselen, zoals bij de huidige Stellantis merken veelvuldig gebeurt.

Vorige week werd bekend dat er in Nederland een joint venture tussen Leapmotor en Stellantis wordt gevestigd. Stellantis nam een aandeel van 1,5 miljard in Leapmotor en verwierf daarmee 51 procent belang in het Chinese bedrijf. De joint venture gaat de wereldwijd de verkoop van Leapmotor EV’s verzorgen. De joint venture omvat ook de optie om Leapmotor-modellen in Europa te bouwen.

Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er tussen de EU en China tariefmuren worden opgetrokken. De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar Chinese overheidssubsidies voor elektrische auto’s, uit angst dat Europa zou kunnen worden ‘overspoeld’ met goedkope auto’s die daar worden gebouwd.

Franse topman

Vandaag werd ook bekendgemaakt dat Fransman Grégoire Olivier de verantwoordelijkheid krijgt over de joint venture. Hij is de huidige ceo van het concern in China. Hij rapporteert rechtstreeks aan Stellantis-ceo Carlos Tavares. Olivier komt ook in het bestuur van Leapmotor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Stellantis brengt Leapmotor als goedkoop EV-merk naar Europese markt’ | Automotive Online

‘Stellantis brengt Leapmotor als goedkoop EV-merk naar Europese markt’

Leapmotor • Vorige week kocht Stellantis voor 1,5 miljard euro 51 procent belang in het Chinese automerk.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Leapmotor

Europa wordt eind volgend jaar de eerste markt waar Stellantis de in China gebouwde EV’s van Leapmotor gaat verkopen. Het gaat specifiek om het laaggeprijsde deel van de markt, zo meldt Auto News Europe op basis van een interview met Stellantis cfo Natalie Knight.

‘Het 15e merk’

Knight beschreef Leapmotor als ‘het 15e merk van Stellantis, gericht op consumenten die kostenbewust zijn maar de beste technologie in hun producten willen’. Verkoop en inkomsten worden volledig geconsolideerd in de Stellantis-balans. Knight vertelde ook dat er geen plannen zijn om met Leapmotor EV-platforms of componenten uit te wisselen, zoals bij de huidige Stellantis merken veelvuldig gebeurt.

Vorige week werd bekend dat er in Nederland een joint venture tussen Leapmotor en Stellantis wordt gevestigd. Stellantis nam een aandeel van 1,5 miljard in Leapmotor en verwierf daarmee 51 procent belang in het Chinese bedrijf. De joint venture gaat de wereldwijd de verkoop van Leapmotor EV’s verzorgen. De joint venture omvat ook de optie om Leapmotor-modellen in Europa te bouwen.

Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er tussen de EU en China tariefmuren worden opgetrokken. De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar Chinese overheidssubsidies voor elektrische auto’s, uit angst dat Europa zou kunnen worden ‘overspoeld’ met goedkope auto’s die daar worden gebouwd.

Franse topman

Vandaag werd ook bekendgemaakt dat Fransman Grégoire Olivier de verantwoordelijkheid krijgt over de joint venture. Hij is de huidige ceo van het concern in China. Hij rapporteert rechtstreeks aan Stellantis-ceo Carlos Tavares. Olivier komt ook in het bestuur van Leapmotor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.