Goedkopere importbanden zetten druk op Goodyear in EMEA

Goodyear • De Amerikaanse fabrikant zag de verkopen in EMEA in het eerste kwartaal dalen met 700 duizend stuks naar 12,5 miljoen banden.
Redactie Redactie
(Foto: Goodyear)

Goodyear heeft in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) last van een toenemende concurrentie van goedkope banden uit niet-EU landen, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Ook is er minder vraag naar vervangingsbanden voor vrachtwagens.

De Amerikaanse fabrikant zag de verkopen in EMEA in het eerste kwartaal daardoor dalen met 700 duizend stuks naar 12,5 miljoen banden. Dat lagere volume in combinatie met contractuele prijsaanpassingen zorgde voor een daling van de regionale omzet van 9,7 procent naar 1,347 miljard dollar. De winst bleef met 8 miljoen dollar wel nagenoeg op een gelijk peil.

Andere landen

Ook in andere delen van de wereld daalden de volumes waardoor de groepsomzet ruim 8 procent lager uitkwam op 4,5 miljard dollar. De bandenfabrikant leed daarop een verlies van 57 miljoen dollar. Dat was wel beter dan de 101 miljoen dollar verlies dat het bedrijf leedt in het eerste kwartaal van 2023. In die cijfers is wel 50 miljoen dollar buitengewone lasten voor de lopende reorganisatie meegenomen. In dat kader sluit Goodyear twee bandenfabrieken in Duitsland en één in Maleisië. De herstructurering moet dit jaar al 375 miljoen dollar aan kostenbesparingen opleveren, zo stelt ceo Mark Stewart in een toelichting op de cijfers.

Wordt die buitengewone kostenpost niet meegenomen, dan komt een kwartaalwinst van 29 miljoen dollar uit de bus terwijl een jaar eerder nog 82 miljoen verlies werd geleden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Goedkopere importbanden zetten druk op Goodyear in EMEA | Automotive Online

Goedkopere importbanden zetten druk op Goodyear in EMEA

Goodyear • De Amerikaanse fabrikant zag de verkopen in EMEA in het eerste kwartaal dalen met 700 duizend stuks naar 12,5 miljoen banden.
Redactie Redactie
(Foto: Goodyear)

Goodyear heeft in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) last van een toenemende concurrentie van goedkope banden uit niet-EU landen, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Ook is er minder vraag naar vervangingsbanden voor vrachtwagens.

De Amerikaanse fabrikant zag de verkopen in EMEA in het eerste kwartaal daardoor dalen met 700 duizend stuks naar 12,5 miljoen banden. Dat lagere volume in combinatie met contractuele prijsaanpassingen zorgde voor een daling van de regionale omzet van 9,7 procent naar 1,347 miljard dollar. De winst bleef met 8 miljoen dollar wel nagenoeg op een gelijk peil.

Andere landen

Ook in andere delen van de wereld daalden de volumes waardoor de groepsomzet ruim 8 procent lager uitkwam op 4,5 miljard dollar. De bandenfabrikant leed daarop een verlies van 57 miljoen dollar. Dat was wel beter dan de 101 miljoen dollar verlies dat het bedrijf leedt in het eerste kwartaal van 2023. In die cijfers is wel 50 miljoen dollar buitengewone lasten voor de lopende reorganisatie meegenomen. In dat kader sluit Goodyear twee bandenfabrieken in Duitsland en één in Maleisië. De herstructurering moet dit jaar al 375 miljoen dollar aan kostenbesparingen opleveren, zo stelt ceo Mark Stewart in een toelichting op de cijfers.

Wordt die buitengewone kostenpost niet meegenomen, dan komt een kwartaalwinst van 29 miljoen dollar uit de bus terwijl een jaar eerder nog 82 miljoen verlies werd geleden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.