‘Italiaanse regering in gesprek met Dongfeng over productie van hybride auto’s’

Italië • Dongfeng overweegt om jaarlijks 100 duizend auto’s te produceren in Italië.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Premier Giorgia Meloni. (Foto: Shutterstock)

Dongfeng overweegt om jaarlijks in Italië 100 duizend hybride auto’s te produceren, zo meldt Bloomberg. De komende weken biedt de Italiaanse regering de Chinese automaker de gelegenheid om productielocaties te onderzoeken.

“Italië is een van de grootste automarkten in Europa en voor een Chinese autofabrikant betekent lokale productie dat je alle andere landen in de regio kunt bevoorraden”, vertelt Qian Xie, head of European operations, aan het persbureau in een interview in Milaan. “In Italië kun je profiteren van een sterke nalatenschap die het land heeft in de auto-industrie”, aldus Xie.

Hij benadrukt dat Dongfeng nog “sterk” gelooft in een elektrische toekomst, maar op dit moment zou de autofabrikant in Italië zich moeten richten op hybride auto’s. Italië heeft een van de grootste automarkten in de Europese Unie, maar loopt achter als het om het aandeel elektrische auto’s gaat.

Volgens Bloomberg voert de Chinese automaker al langer gesprekken met de Italiaanse regering. Dongfeng is een partner van Stellantis, die in Italië auto’s van het merk Fiat produceert. Naast Dongfeng voert Italië gesprekken met Chinese autofabrikant Chery.

Stellantis

De regering van Italiaanse premier Giorgia Meloni is druk bezig met het aantrekken van een tweede automaker. Dat komt omdat Italië ‘moeilijke gesprekken’ met Stellantis heeft over de toekomst van de auto-industrie in het land. Volgens Meloni heeft Stellantis eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan, zoals het inperken van de autoproductie en het schrappen van banen.

Stellantis-ceo Carlos Tavares liet eerder weten dat er in Italië veel minder auto’s geproduceerd worden omdat de aankoopsubsidies te laag zijn. Zo draaide het bedrijf de Fiat-productie in Turijn behoorlijk terug. Tavares stelt dat Stellantis de Italiaanse regering vaker heeft gevraagd om de verkoop van elektrische auto’s te ondersteunen.

De gesprekken met de Chinese automaker kan mogelijk zorgen voor verdere onenigheid tussen Stellantis en de Italiaanse regering. Tavares waarschuwde eerder deze maand voor het moeten nemen van “impopulaire beslissingen” als een Chinese elektrische autofabrikant zich in Italië zou vestigen.

De Meloni-regering probeerde eerder al BYD naar Italië te lokken. Het zou betekenen dat BYD een tweede Europese fabriek krijgt, naast de geplande fabriek in Hongarije.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Italiaanse regering in gesprek met Dongfeng over productie van hybride auto’s’ | Automotive Online

‘Italiaanse regering in gesprek met Dongfeng over productie van hybride auto’s’

Italië • Dongfeng overweegt om jaarlijks 100 duizend auto’s te produceren in Italië.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Premier Giorgia Meloni. (Foto: Shutterstock)

Dongfeng overweegt om jaarlijks in Italië 100 duizend hybride auto’s te produceren, zo meldt Bloomberg. De komende weken biedt de Italiaanse regering de Chinese automaker de gelegenheid om productielocaties te onderzoeken.

“Italië is een van de grootste automarkten in Europa en voor een Chinese autofabrikant betekent lokale productie dat je alle andere landen in de regio kunt bevoorraden”, vertelt Qian Xie, head of European operations, aan het persbureau in een interview in Milaan. “In Italië kun je profiteren van een sterke nalatenschap die het land heeft in de auto-industrie”, aldus Xie.

Hij benadrukt dat Dongfeng nog “sterk” gelooft in een elektrische toekomst, maar op dit moment zou de autofabrikant in Italië zich moeten richten op hybride auto’s. Italië heeft een van de grootste automarkten in de Europese Unie, maar loopt achter als het om het aandeel elektrische auto’s gaat.

Volgens Bloomberg voert de Chinese automaker al langer gesprekken met de Italiaanse regering. Dongfeng is een partner van Stellantis, die in Italië auto’s van het merk Fiat produceert. Naast Dongfeng voert Italië gesprekken met Chinese autofabrikant Chery.

Stellantis

De regering van Italiaanse premier Giorgia Meloni is druk bezig met het aantrekken van een tweede automaker. Dat komt omdat Italië ‘moeilijke gesprekken’ met Stellantis heeft over de toekomst van de auto-industrie in het land. Volgens Meloni heeft Stellantis eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan, zoals het inperken van de autoproductie en het schrappen van banen.

Stellantis-ceo Carlos Tavares liet eerder weten dat er in Italië veel minder auto’s geproduceerd worden omdat de aankoopsubsidies te laag zijn. Zo draaide het bedrijf de Fiat-productie in Turijn behoorlijk terug. Tavares stelt dat Stellantis de Italiaanse regering vaker heeft gevraagd om de verkoop van elektrische auto’s te ondersteunen.

De gesprekken met de Chinese automaker kan mogelijk zorgen voor verdere onenigheid tussen Stellantis en de Italiaanse regering. Tavares waarschuwde eerder deze maand voor het moeten nemen van “impopulaire beslissingen” als een Chinese elektrische autofabrikant zich in Italië zou vestigen.

De Meloni-regering probeerde eerder al BYD naar Italië te lokken. Het zou betekenen dat BYD een tweede Europese fabriek krijgt, naast de geplande fabriek in Hongarije.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.