Stellantis-ceo ergert zich aan ‘voortrekken’ van Tesla en Chinese fabrikanten

Stellantis • Carlos Tavares vindt dat de Europese industrie beschermd en gestimuleerd moet worden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

De irritaties tussen de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire en Stellantis-ceo Carlos Tavares lopen steeds verder op. Tavares wil bescherming van de Europese markt tegen nieuwkomers. Le Maire wil dat Stellantis meer auto’s in Frankrijk bouwt. Voor een groot deel wordt de strijd via de media gevoerd.

Tesla en de Chinese concurrentie

Tavares vindt dat de Franse staat en de EU de eigen industrie veel beter moeten beschermen tegen de toevloed van nieuwe, goedkope Chinese merken. De gedwongen elektrificatie bedreigt de Europese industrie, vindt hij.

Ook de manier waarop Tesla in de watten wordt gelegd, is Tavares een doorn in het oog. Hij ergerde zich aan de riante ontvangst die Tesla-ceo Elon Musk in mei kreeg, toen hij met alle égards werd ontvangen door president Emmanuel Macron. Die probeerde de Tesla-baas ervan te overtuigen zich in Frankrijk te vestigen. Het werd uiteindelijk Spanje. 

Productie in goedkope landen

Ondertussen wil Le Maire dat Stellantis, het moederconcern van onder meer Citroën en Peugeot, veel meer elektrische auto’s in Franse fabrieken gaat bouwen. Vooral het feit dat de succesvolle elektrische variant van de Peugeot 208 uit Spanje komt is hem een doorn in het oog.

Afgelopen woensdag riep Le Maire Tavares op om wat “economisch patriottisme” te tonen en de kleine elektrische auto in Frankrijk te gaan bouwen. Tavares vertelde daarop aan verslaggevers dat er geen enkele reden is waarom Stellantis extra risico zou nemen, door compacte auto’s te maken in een duur land. “Als het land nieuwkomers probeert aan te trekken met aantrekkelijke welkomstpremies op nieuwe fabrieken, vraag die nieuwkomers dan maar om het risico te nemen.” Tavares stelt dat de nieuwe, niet-Europese autofabrikanten een gunstiger behandeling krijgen dan de Europese bedrijven, die een grote bijdrage hebben geleverd aan de welvaart van West-Europa.

Miljarden voor elektricificatie

De achtergrond van de discussie is dat gevestigde autofabrikanten vele miljarden moeten uittrekken om over te schakelen op elektrische aandrijving. Dat geld wordt vrijgemaakt door het snijden in personeel, door fabrieken te sluiten en te produceren in goedkopere landen. Afgelopen week presenteerde Fiat, ook deel van Stellantis, de nieuwe elektrische Topolino en de Fiat 600 EV. Die worden gebouwd in Marokko en Polen.

Bekijk hier het overzicht met 30 Chinese toetreders op de Europese markt.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Stellantis-ceo ergert zich aan ‘voortrekken’ van Tesla en Chinese fabrikanten | Automotive Online

Stellantis-ceo ergert zich aan ‘voortrekken’ van Tesla en Chinese fabrikanten

Stellantis • Carlos Tavares vindt dat de Europese industrie beschermd en gestimuleerd moet worden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

De irritaties tussen de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire en Stellantis-ceo Carlos Tavares lopen steeds verder op. Tavares wil bescherming van de Europese markt tegen nieuwkomers. Le Maire wil dat Stellantis meer auto’s in Frankrijk bouwt. Voor een groot deel wordt de strijd via de media gevoerd.

Tesla en de Chinese concurrentie

Tavares vindt dat de Franse staat en de EU de eigen industrie veel beter moeten beschermen tegen de toevloed van nieuwe, goedkope Chinese merken. De gedwongen elektrificatie bedreigt de Europese industrie, vindt hij.

Ook de manier waarop Tesla in de watten wordt gelegd, is Tavares een doorn in het oog. Hij ergerde zich aan de riante ontvangst die Tesla-ceo Elon Musk in mei kreeg, toen hij met alle égards werd ontvangen door president Emmanuel Macron. Die probeerde de Tesla-baas ervan te overtuigen zich in Frankrijk te vestigen. Het werd uiteindelijk Spanje. 

Productie in goedkope landen

Ondertussen wil Le Maire dat Stellantis, het moederconcern van onder meer Citroën en Peugeot, veel meer elektrische auto’s in Franse fabrieken gaat bouwen. Vooral het feit dat de succesvolle elektrische variant van de Peugeot 208 uit Spanje komt is hem een doorn in het oog.

Afgelopen woensdag riep Le Maire Tavares op om wat “economisch patriottisme” te tonen en de kleine elektrische auto in Frankrijk te gaan bouwen. Tavares vertelde daarop aan verslaggevers dat er geen enkele reden is waarom Stellantis extra risico zou nemen, door compacte auto’s te maken in een duur land. “Als het land nieuwkomers probeert aan te trekken met aantrekkelijke welkomstpremies op nieuwe fabrieken, vraag die nieuwkomers dan maar om het risico te nemen.” Tavares stelt dat de nieuwe, niet-Europese autofabrikanten een gunstiger behandeling krijgen dan de Europese bedrijven, die een grote bijdrage hebben geleverd aan de welvaart van West-Europa.

Miljarden voor elektricificatie

De achtergrond van de discussie is dat gevestigde autofabrikanten vele miljarden moeten uittrekken om over te schakelen op elektrische aandrijving. Dat geld wordt vrijgemaakt door het snijden in personeel, door fabrieken te sluiten en te produceren in goedkopere landen. Afgelopen week presenteerde Fiat, ook deel van Stellantis, de nieuwe elektrische Topolino en de Fiat 600 EV. Die worden gebouwd in Marokko en Polen.

Bekijk hier het overzicht met 30 Chinese toetreders op de Europese markt.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.