Stellantis investeert in batterij-start-up Tiamat

Stellantis • Stellantis’ doel van de investering is om zijn portfolio te diversifiëren, elektrische voertuigen in massa te produceren en minder afhankelijk te zijn van schaarse grondstoffen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Stellantis Ventures, het ‘risicofonds’ van Stellantis N.V., investeert in Tiamat, een Franse start-up voor natrium-ion-batterijen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Volgens Stellantis zijn natrium-ion-batterijen een alternatief voor lithium-batterijen. Ze zijn vooral interessant voor de goedkopere EV’s die een korter rijbereik hebben, aldus het concern.

Het geld wordt gedeeltelijk gebruikt voor de bouw van een batterijfabriek in Noord-Frankrijk, zo vertelt Tiamat-topman Herve Beuffe aan journalisten van Reuters. Het zou de vijfde giga-fabriek van EV’s worden in de regio. Het exacte bedrag van de investering is niet bekendgemaakt.

Goedkoper maar minder bereik

Volgens Tiamat kan het ‘concurrerende’ batterijen produceren die geen lithium nodig hebben. Dit type batterij is goedkoper, maar zorgt tegelijkertijd voor een verminderde actieradius. Tiamat is er echter van overtuigd dat de snelle oplaadmogelijkheden van de natrium-ion-batterij het verminderde rijbereik compenseert.

“Het verkennen van nieuwe opties voor duurzamere en betaalbare batterijen die gebruik maken van algemeen beschikbare grondstoffen is een belangrijk onderdeel van onze ambitie om in 2038 CO2-vrij te zijn,” zegt Ned Curic, directeur engineering en technologie bij Stellantis.

Eerder investeerde Stellantis ook in andere startups. Een voorbeeld hiervan is Lyten, een specialist op het gebied van 3D-Grafeen, een koolstofmateriaal dat normaliter in potloden wordt gebruikt. De toepassingen van het Amerikaanse bedrijf zijn CO2-neutraler en kunnen volgens Stellantis helpen bij de transitie naar duurzame mobiliteit.

Ook zet het multinationale concern nog altijd in op lithium.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Stellantis investeert in batterij-start-up Tiamat | Automotive Online

Stellantis investeert in batterij-start-up Tiamat

Stellantis • Stellantis’ doel van de investering is om zijn portfolio te diversifiëren, elektrische voertuigen in massa te produceren en minder afhankelijk te zijn van schaarse grondstoffen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Stellantis Ventures, het ‘risicofonds’ van Stellantis N.V., investeert in Tiamat, een Franse start-up voor natrium-ion-batterijen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Volgens Stellantis zijn natrium-ion-batterijen een alternatief voor lithium-batterijen. Ze zijn vooral interessant voor de goedkopere EV’s die een korter rijbereik hebben, aldus het concern.

Het geld wordt gedeeltelijk gebruikt voor de bouw van een batterijfabriek in Noord-Frankrijk, zo vertelt Tiamat-topman Herve Beuffe aan journalisten van Reuters. Het zou de vijfde giga-fabriek van EV’s worden in de regio. Het exacte bedrag van de investering is niet bekendgemaakt.

Goedkoper maar minder bereik

Volgens Tiamat kan het ‘concurrerende’ batterijen produceren die geen lithium nodig hebben. Dit type batterij is goedkoper, maar zorgt tegelijkertijd voor een verminderde actieradius. Tiamat is er echter van overtuigd dat de snelle oplaadmogelijkheden van de natrium-ion-batterij het verminderde rijbereik compenseert.

“Het verkennen van nieuwe opties voor duurzamere en betaalbare batterijen die gebruik maken van algemeen beschikbare grondstoffen is een belangrijk onderdeel van onze ambitie om in 2038 CO2-vrij te zijn,” zegt Ned Curic, directeur engineering en technologie bij Stellantis.

Eerder investeerde Stellantis ook in andere startups. Een voorbeeld hiervan is Lyten, een specialist op het gebied van 3D-Grafeen, een koolstofmateriaal dat normaliter in potloden wordt gebruikt. De toepassingen van het Amerikaanse bedrijf zijn CO2-neutraler en kunnen volgens Stellantis helpen bij de transitie naar duurzame mobiliteit.

Ook zet het multinationale concern nog altijd in op lithium.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.