‘Moeilijke gesprekken met Stellantis: een Italiaanse auto moet in Italië gemaakt zijn’

Stellantis • Volgens de Italiaanse premier Meloni heeft Stellantis al eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Stellantis)

Een auto die als ‘Italiaans’ wordt verkocht moet ook in dat land geproduceerd zijn, zo stelt  de Italiaanse premier Giorgia Meloni. De Italiaanse regering heeft volgens persbureau Reuters daarom ‘moeilijke gesprekken’ met Stellantis over de toekomst van de auto-industrie in het land. Volgens Meloni heeft Stellantis al eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan.

Stellantis wil de productie in Italië verhogen van 750 duizend auto’s naar 1 miljoen voertuigen per jaar, maar verwacht wel dat de Italiaanse regering met steunmaatregelen komt, waaronder EV-subsidies.

Volgens Meloni is Stellantis echter meer op Frankrijk gericht als productieland dan Italië. Daarnaast heeft Stellantis onder andere een fabriek in Polen waar de Fiat 500 van de band rolt en wil de fabrikant er een techcenter bouwen voor een nieuwe generatie software-based voertuigen.

Stellantis-ceo Carlos Tavares liet eerder deze week weten dat er in Italië veel minder auto’s geproduceerd worden omdat de aankoopsubsidies te laag zijn. Wel bevestigt hij dat Stellantis de luxere modellen in landen als Frankrijk en Italië wil blijven produceren. De assemblage van goedkopere auto’s kan plaatsvinden in landen met lagere lonen.

Naar verwachting komt de Italiaanse regering op 1 februari met een nieuw steunpakket voor dit jaar van meer dan 900 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Moeilijke gesprekken met Stellantis: een Italiaanse auto moet in Italië gemaakt zijn’ | Automotive Online

‘Moeilijke gesprekken met Stellantis: een Italiaanse auto moet in Italië gemaakt zijn’

Stellantis • Volgens de Italiaanse premier Meloni heeft Stellantis al eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Stellantis)

Een auto die als ‘Italiaans’ wordt verkocht moet ook in dat land geproduceerd zijn, zo stelt  de Italiaanse premier Giorgia Meloni. De Italiaanse regering heeft volgens persbureau Reuters daarom ‘moeilijke gesprekken’ met Stellantis over de toekomst van de auto-industrie in het land. Volgens Meloni heeft Stellantis al eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan.

Stellantis wil de productie in Italië verhogen van 750 duizend auto’s naar 1 miljoen voertuigen per jaar, maar verwacht wel dat de Italiaanse regering met steunmaatregelen komt, waaronder EV-subsidies.

Volgens Meloni is Stellantis echter meer op Frankrijk gericht als productieland dan Italië. Daarnaast heeft Stellantis onder andere een fabriek in Polen waar de Fiat 500 van de band rolt en wil de fabrikant er een techcenter bouwen voor een nieuwe generatie software-based voertuigen.

Stellantis-ceo Carlos Tavares liet eerder deze week weten dat er in Italië veel minder auto’s geproduceerd worden omdat de aankoopsubsidies te laag zijn. Wel bevestigt hij dat Stellantis de luxere modellen in landen als Frankrijk en Italië wil blijven produceren. De assemblage van goedkopere auto’s kan plaatsvinden in landen met lagere lonen.

Naar verwachting komt de Italiaanse regering op 1 februari met een nieuw steunpakket voor dit jaar van meer dan 900 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.