Acea: Stijgende autokosten en verwarring door WLTP-test

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de jaarlijkse Tax Guide van Acea, de Europese koepel van autofabrikanten. Die biedt een overzicht van de overheidsbelastingen op motorvoertuigen per EU-land. Het gaat dan om aankoopbelastingen als bpm en btw, motorrijtuigenbelasting (in diverse vormen) en om de belasting op de verbruikte brandstof. “De belastingen op motorvoertuigen vormen honderden miljarden euro’s inkomsten voor de Europese overheden. Dat draagt bij de pot voor publieke uitgaven en een gezonde economie”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea.Lees ook het artikel ‘WLTP-onrust: branche snakt naar duidelijkheid uit Den Haag’

Gebaseerd op CO2-uitstoot

De nieuwe Tax Guide laat zien dat steeds meer landen de belastingtarieven mede op basis van CO2-uitstoot bepalen. Binnen de gehele EU gaat het nu om 20 van de 28 landen. Sinds september 2017 worden die emissies voor nieuwe typegoedkeuringen met de nieuwe WLTP-test gemeten, die de omstandigheden op de weg beter benadert dan de vroegere NEDC-laboratoriumtest. De WLTP-tests leveren over het algemeen een hogere meetwaarde op. 

Acea vreest nu dat overheden de huidige belastingschalen aanhouden en simpelweg de gegevens van de WLTP-tests gaan gebruiken. Daarmee zouden nieuwe modellen in een hogere belastingschaal vallen dan oude modellen die eerder zijn geïntroduceerd en met de NEDC-test zijn beoordeeld. “Regeringen moeten er voor zorgen dat de transitie naar WLTP de belastingen niet gaat verhogen. Als dat gebeurt wordt de financiële druk op consumenten vergroot en veroorzaak je verwarring”, stelt Jonnaert.Bekijk ook het Restwaardejournaal: Buikpijn van de WLTP

Nederland is van plan de overstap naar de WLTP-waarden per 1 januari 2019 te maken. Ook daarbij dreigen problemen te ontstaan.Lees ook de rubriek Mobiliteit&Fiscus van fiscalist Jan Rolleman over de WLTP en de gevolgen daarvan voor het wagenpark.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea: Stijgende autokosten en verwarring door WLTP-test | Automotive Online

Acea: Stijgende autokosten en verwarring door WLTP-test

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de jaarlijkse Tax Guide van Acea, de Europese koepel van autofabrikanten. Die biedt een overzicht van de overheidsbelastingen op motorvoertuigen per EU-land. Het gaat dan om aankoopbelastingen als bpm en btw, motorrijtuigenbelasting (in diverse vormen) en om de belasting op de verbruikte brandstof. “De belastingen op motorvoertuigen vormen honderden miljarden euro’s inkomsten voor de Europese overheden. Dat draagt bij de pot voor publieke uitgaven en een gezonde economie”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea.Lees ook het artikel ‘WLTP-onrust: branche snakt naar duidelijkheid uit Den Haag’

Gebaseerd op CO2-uitstoot

De nieuwe Tax Guide laat zien dat steeds meer landen de belastingtarieven mede op basis van CO2-uitstoot bepalen. Binnen de gehele EU gaat het nu om 20 van de 28 landen. Sinds september 2017 worden die emissies voor nieuwe typegoedkeuringen met de nieuwe WLTP-test gemeten, die de omstandigheden op de weg beter benadert dan de vroegere NEDC-laboratoriumtest. De WLTP-tests leveren over het algemeen een hogere meetwaarde op. 

Acea vreest nu dat overheden de huidige belastingschalen aanhouden en simpelweg de gegevens van de WLTP-tests gaan gebruiken. Daarmee zouden nieuwe modellen in een hogere belastingschaal vallen dan oude modellen die eerder zijn geïntroduceerd en met de NEDC-test zijn beoordeeld. “Regeringen moeten er voor zorgen dat de transitie naar WLTP de belastingen niet gaat verhogen. Als dat gebeurt wordt de financiële druk op consumenten vergroot en veroorzaak je verwarring”, stelt Jonnaert.Bekijk ook het Restwaardejournaal: Buikpijn van de WLTP

Nederland is van plan de overstap naar de WLTP-waarden per 1 januari 2019 te maken. Ook daarbij dreigen problemen te ontstaan.Lees ook de rubriek Mobiliteit&Fiscus van fiscalist Jan Rolleman over de WLTP en de gevolgen daarvan voor het wagenpark.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.