Britse occasiongigant Cazoo stopt met verkoop, gaat verder als occasionportal

Cazoo • Het bedrijf verkocht 160 duizend auto’s sinds zijn oprichting in 2019.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Cazoo

De Britse occasionreus Cazoo stopt met de verkoop van auto’s en gaat verder als occasionportal. Dat meldt het bedrijf vandaag.

Cazoo groeide in de afgelopen jaren uit tot een van de grootste spelers op de occasionmarkt in het VK. Het bedrijf verkocht 160 duizend auto’s sinds zijn oprichting in 2019. Het bedrijf positioneerde zich als een pure online speler, waarbij het hubs had voor het afleveren van auto’s en het maken van proefritten.

Eind vorig jaar werd het bedrijf geherstructureerd omdat de schuld te groot werd. In 2022 werd een klein miljard euro verlies gemaakt.

Occasionportal

Nu maakt het bedrijf bekend te stoppen met het grootste deel van zijn activiteiten. Cazoo wordt omgebouwd tot occasionportal, waarbij het bedrijf hoopt te profiteren van zijn naamsbekendheid en ervaring als online retailer. Het bedrijf meldt ook zich te willen terugtrekken van de beurs (NYSE).

In het VK is Autotrader het leidende occasionplatform. Het portal maakte in 2022 90 miljoen euro winst op een omzet van bijna 300 miljoen. Britse analisten wijzen in een reactie op het nieuws erop dat veel andere bedrijven ook probeerden de positie van Autotrader aan te vallen, maar nooit met enig succes.

Op 21 maart vindt bij de grootste occasionretailer van Nederland, Van Mossel, het Automotive Remarketingevent plaats. Dit event is uitverkocht. Geïnteresseerden kunnen zich nog melden voor een plek op de wachtlijst.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Britse occasiongigant Cazoo stopt met verkoop, gaat verder als occasionportal | Automotive Online

Britse occasiongigant Cazoo stopt met verkoop, gaat verder als occasionportal

Cazoo • Het bedrijf verkocht 160 duizend auto’s sinds zijn oprichting in 2019.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Cazoo

De Britse occasionreus Cazoo stopt met de verkoop van auto’s en gaat verder als occasionportal. Dat meldt het bedrijf vandaag.

Cazoo groeide in de afgelopen jaren uit tot een van de grootste spelers op de occasionmarkt in het VK. Het bedrijf verkocht 160 duizend auto’s sinds zijn oprichting in 2019. Het bedrijf positioneerde zich als een pure online speler, waarbij het hubs had voor het afleveren van auto’s en het maken van proefritten.

Eind vorig jaar werd het bedrijf geherstructureerd omdat de schuld te groot werd. In 2022 werd een klein miljard euro verlies gemaakt.

Occasionportal

Nu maakt het bedrijf bekend te stoppen met het grootste deel van zijn activiteiten. Cazoo wordt omgebouwd tot occasionportal, waarbij het bedrijf hoopt te profiteren van zijn naamsbekendheid en ervaring als online retailer. Het bedrijf meldt ook zich te willen terugtrekken van de beurs (NYSE).

In het VK is Autotrader het leidende occasionplatform. Het portal maakte in 2022 90 miljoen euro winst op een omzet van bijna 300 miljoen. Britse analisten wijzen in een reactie op het nieuws erop dat veel andere bedrijven ook probeerden de positie van Autotrader aan te vallen, maar nooit met enig succes.

Op 21 maart vindt bij de grootste occasionretailer van Nederland, Van Mossel, het Automotive Remarketingevent plaats. Dit event is uitverkocht. Geïnteresseerden kunnen zich nog melden voor een plek op de wachtlijst.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.