5 vragen aan Stefan van Herpen (Porsche Holding China) over de impact van het corona-virus

Van Herpen (Porsche Holding China): ‘We zijn deels weer open maar er zijn geen klanten’

5 vragen aan • Voor Stefan van Herpen, ceo bij Porsche Automotive Investments China Branches, zijn het heftige weken. Alle dealervestigingen van het bedrijf zijn dicht en de bijna 3.000 medewerkers zitten thuis. In de compound waar hij woont is het rustig, de meeste expats – en ook het gezin van Van Herpen – is nu niet in China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van Herpen: China blijft een land dat zich snel ontwikkelt en dat zal in de toekomst niet anders zijn.

Zonder familie om hem heen probeert Stefan van Herpen zijn bedrijf zo goed mogelijk door de “coronacrisis” te loodsen. Maar de impact is enorm, vertelt de ceo van Porsche Automotive Investments China Branche aan Automotive.

Hoe is het om nu in China te zijn?

“In Shanghai is het rustig en wacht men gelaten af. In de compound waar ik woon, met tachtig procent expats, is het merendeel nog in het buitenland. De scholen en internationale scholen zijn dicht tot minimaal 2 maart. Ook mijn familie is in Nederland en er zijn e-learning programs opgesteld voor de kinderen van internationale scholen. De supermarkten worden goed beleverd. Ik merk dat de mensen in China er veel voor over hebben om de virusverspreiding te stoppen, men houdt zich aan de regels en ook onder onze dealermanagers is er grote saamhorigheid en deelt men veel informatie en ideeën.”

Wat betekent het Corona-virus voor jullie bedrijfsactiviteiten? 

“Op dit moment zijn al onze dealerbedrijven gesloten. Een nood-bezetting is niet mogelijk. De lokale overheid checkt elke dag of de vestigingen nog wel dicht zijn, en dat is goed. Vooralsnog lijken de meeste van onze bedrijven komende maandag weer open te kunnen omdat ze ver van Wuhan en de provincie Hubei verwijderd zijn. Dat horen we morgen. Maar ik denk dat we in vele provincies langer dicht moeten blijven.”

Er zal zeker een aantal stimuleringsmaatregelen komen om de economie weer op gang te trekken

“Na de uitbraak hebben we per locatie direct een crisisteam en een communicatieplatform opgezet voor alle dealers. We hebben de exacte informatie van alle 3.000 medewerkers. We weten waar ze geweest tijdens het Chinees Nieuwjaar en of in direct contact zijn geweest met mensen uit de Hubei provincie. Medewerkers die daar zijn geweest worden geacht minimaal 14 dagen in huis te blijven.”

Hoe zijn de vooruitzichten?

“Ik denk dat het nog wel een aantal weken duurt voordat de verspreiding van het virus volledig stopt. Dan zal langzaam het dagelijkse leven weer op gang komen. We hebben een opstartprotocol voor elke dealer waarin onder meer exact staat hoe elk bedrijf moet handelen en welke de voorzorgsmaatregelen, zoals volledig ontsmetting, er genomen moeten worden. Alles staat in het teken van de gezondheid van medewerkers en klanten en ik merk grote betrokkenheid van iedereen om dit zo goed mogelijk te overwinnen.”

Hoe groot is de impact op de Chinese autobranche?  

“Op korte termijn zal het een behoorlijke impact hebben, zeker voor de lokale autoproductie, voor toeleveringsbedrijven maar ook voor de import. Ook de beurzen krijgen nu klappen. Op langere termijn is het lastig te voorspellen, maar zie ik het niet negatief in. De Chinese autoverkoop wordt nu hard geraakt. Maar er zal zeker een aantal stimuleringsmaatregelen komen om de economie weer op gang te trekken. Daar gaat de auto-industrie ook van profiteren. China blijft een land dat zich snel ontwikkelt en dat zal in de toekomst niet anders zijn.”

Analisten stellen dat zwakkere fabrikanten deze klap wel eens niet zouden kunnen overleven, hoe zie jij dat?

“Het is nog veel te vroeg daar iets over te zeggen. Het is algemeen bekend dat de markt voor een aantal fabrikanten en joint ventures, met name opererend in het volumesegment, de afgelopen twee jaar niet gemakkelijk was. Maar Chinese bedrijven hebben een lange adem en ik verwacht dat er zeker hulp komt van de overheid. Maar het zal ook afhangen van hoe lang het nog gaat duren voordat de virusverspreiding stopt.”

Update 12-2 

De eerste 8 dealerbedrijven zijn weer op, meldt Van Herpen. “De locaties zijn grondig gereinigd en ongeveer 30 procent van de mensen is weer aan het werk. Alleen mensen die niet gereisd hebben de afgelopen weken mogen na screening weer starten. Volgende week hopen we meer vestigingen te openen. Maar er is nauwelijks showroom- en werkplaatsbezoek.”

Zolang er nog vele beperkingen zijn en vele mensen nog in quarantaine zitten, zal er niet veel gebeuren, denkt Van Herpen. “We kunnen in ieder geval wel weer nieuwe bestelde auto’s gaan leveren. Maar van nieuwe orders is nauwelijks sprake. Veel grote steden zijn erg op hun hoede omdat mensen terugreizen vanuit het binnenland van China. Dat geeft volle treinen, metro’s en dat levert risico’s op. In Shanghai begint langzaam het leven weer op gang te komen. Maar het heeft veel impact op de vele autofabrieken die door een tekort aan mensen en toeleveringen niet op volle kracht werken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Van Herpen (Porsche Holding China): ‘We zijn deels weer open maar er zijn geen klanten’ | Automotive Online
5 vragen aan Stefan van Herpen (Porsche Holding China) over de impact van het corona-virus

Van Herpen (Porsche Holding China): ‘We zijn deels weer open maar er zijn geen klanten’

5 vragen aan • Voor Stefan van Herpen, ceo bij Porsche Automotive Investments China Branches, zijn het heftige weken. Alle dealervestigingen van het bedrijf zijn dicht en de bijna 3.000 medewerkers zitten thuis. In de compound waar hij woont is het rustig, de meeste expats – en ook het gezin van Van Herpen – is nu niet in China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van Herpen: China blijft een land dat zich snel ontwikkelt en dat zal in de toekomst niet anders zijn.

Zonder familie om hem heen probeert Stefan van Herpen zijn bedrijf zo goed mogelijk door de “coronacrisis” te loodsen. Maar de impact is enorm, vertelt de ceo van Porsche Automotive Investments China Branche aan Automotive.

Hoe is het om nu in China te zijn?

“In Shanghai is het rustig en wacht men gelaten af. In de compound waar ik woon, met tachtig procent expats, is het merendeel nog in het buitenland. De scholen en internationale scholen zijn dicht tot minimaal 2 maart. Ook mijn familie is in Nederland en er zijn e-learning programs opgesteld voor de kinderen van internationale scholen. De supermarkten worden goed beleverd. Ik merk dat de mensen in China er veel voor over hebben om de virusverspreiding te stoppen, men houdt zich aan de regels en ook onder onze dealermanagers is er grote saamhorigheid en deelt men veel informatie en ideeën.”

Wat betekent het Corona-virus voor jullie bedrijfsactiviteiten? 

“Op dit moment zijn al onze dealerbedrijven gesloten. Een nood-bezetting is niet mogelijk. De lokale overheid checkt elke dag of de vestigingen nog wel dicht zijn, en dat is goed. Vooralsnog lijken de meeste van onze bedrijven komende maandag weer open te kunnen omdat ze ver van Wuhan en de provincie Hubei verwijderd zijn. Dat horen we morgen. Maar ik denk dat we in vele provincies langer dicht moeten blijven.”

Er zal zeker een aantal stimuleringsmaatregelen komen om de economie weer op gang te trekken

“Na de uitbraak hebben we per locatie direct een crisisteam en een communicatieplatform opgezet voor alle dealers. We hebben de exacte informatie van alle 3.000 medewerkers. We weten waar ze geweest tijdens het Chinees Nieuwjaar en of in direct contact zijn geweest met mensen uit de Hubei provincie. Medewerkers die daar zijn geweest worden geacht minimaal 14 dagen in huis te blijven.”

Hoe zijn de vooruitzichten?

“Ik denk dat het nog wel een aantal weken duurt voordat de verspreiding van het virus volledig stopt. Dan zal langzaam het dagelijkse leven weer op gang komen. We hebben een opstartprotocol voor elke dealer waarin onder meer exact staat hoe elk bedrijf moet handelen en welke de voorzorgsmaatregelen, zoals volledig ontsmetting, er genomen moeten worden. Alles staat in het teken van de gezondheid van medewerkers en klanten en ik merk grote betrokkenheid van iedereen om dit zo goed mogelijk te overwinnen.”

Hoe groot is de impact op de Chinese autobranche?  

“Op korte termijn zal het een behoorlijke impact hebben, zeker voor de lokale autoproductie, voor toeleveringsbedrijven maar ook voor de import. Ook de beurzen krijgen nu klappen. Op langere termijn is het lastig te voorspellen, maar zie ik het niet negatief in. De Chinese autoverkoop wordt nu hard geraakt. Maar er zal zeker een aantal stimuleringsmaatregelen komen om de economie weer op gang te trekken. Daar gaat de auto-industrie ook van profiteren. China blijft een land dat zich snel ontwikkelt en dat zal in de toekomst niet anders zijn.”

Analisten stellen dat zwakkere fabrikanten deze klap wel eens niet zouden kunnen overleven, hoe zie jij dat?

“Het is nog veel te vroeg daar iets over te zeggen. Het is algemeen bekend dat de markt voor een aantal fabrikanten en joint ventures, met name opererend in het volumesegment, de afgelopen twee jaar niet gemakkelijk was. Maar Chinese bedrijven hebben een lange adem en ik verwacht dat er zeker hulp komt van de overheid. Maar het zal ook afhangen van hoe lang het nog gaat duren voordat de virusverspreiding stopt.”

Update 12-2 

De eerste 8 dealerbedrijven zijn weer op, meldt Van Herpen. “De locaties zijn grondig gereinigd en ongeveer 30 procent van de mensen is weer aan het werk. Alleen mensen die niet gereisd hebben de afgelopen weken mogen na screening weer starten. Volgende week hopen we meer vestigingen te openen. Maar er is nauwelijks showroom- en werkplaatsbezoek.”

Zolang er nog vele beperkingen zijn en vele mensen nog in quarantaine zitten, zal er niet veel gebeuren, denkt Van Herpen. “We kunnen in ieder geval wel weer nieuwe bestelde auto’s gaan leveren. Maar van nieuwe orders is nauwelijks sprake. Veel grote steden zijn erg op hun hoede omdat mensen terugreizen vanuit het binnenland van China. Dat geeft volle treinen, metro’s en dat levert risico’s op. In Shanghai begint langzaam het leven weer op gang te komen. Maar het heeft veel impact op de vele autofabrieken die door een tekort aan mensen en toeleveringen niet op volle kracht werken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.