5 vragen aan Peter Hubregtse, directeur ASN Groep, over de nieuwe formule A-Glas

Peter Hubregtse (ASN): ‘Ruitherstellers moeten hun risico’s spreiden’

5 vragen aan • Schadeketen ASN Groep lanceerde gisteren officieel de ruitherstelformule A-Glas. Dit concept opereert volledig zelfstandig op de ruitherstelmarkt. Automotive stelt directeur Peter Hubregtse 5 vragen over dit initiatief.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ruitherstel is echt een andere discipline, aldus ASN-directeur Peter Hubregtse. (Foto: ASN)

Waren we in een overvolle markt net van een ruitherstelconcept af, komt er weer een nieuwe bij. Waarom zien jullie kansen?

Volgens mij is de markt niet overvol hoor, maar is er vooral één heel dominante speler. Door het vertrek van Glasgarage ontstaat juist extra ruimte; voor ons aanleiding om snel een netwerk op te bouwen op deze markt. Van de eerste 30 leden die we hebben aangesloten, zijn er 25 afkomstig van Glasgarage. Onze franchisemanager Gento van der Sanden komt er ook vandaan, dat hielp natuurlijk wel.

Kan A-Glas dan ook shop-in-shop worden gevoerd, zoals ook bij Glasgarage het geval was?

Jazeker, sterker nog: ik denk dat het heel gezond is als bedrijf om je risico’s te spreiden. Voor schadebedrijven geldt bijvoorbeeld dat ze de kalibratie-apparatuur die ze gebruiken, nu ook kunnen inzetten voor ruitherstel. De investeringen in de markt worden steeds forser. Als kleine speler die alleen ruitherstel doet, wordt het moeilijk bijbenen. Dat geldt overigens niet alleen voor investeringen in apparatuur, maar voor het vinden van technisch personeel.

Veel andere schadeketens hebben ook een ruitconcept, binnen de bestaande formule. Waarom kiezen jullie voor een scheiding tussen beide?

We hebben in het verleden wel gesproken over een eigen ruitherstelconcept binnen de bestaande formule, maar daarover was niet iedereen enthousiast. De belangrijkste reden om het separaat te doen, is omdat we vinden dat het echt een aparte discipline is. Daar moet niet een bestuur op zitten dat ruitherstel er bij doet, maar dat die markt en de techniek echt begrijpt. Ik weet wel dat zo’n 40 procent van de ASN-leden wel interesse heeft om aan te sluiten en dat hebben we natuurlijk graag. Maar een bedrijf hoeft geen ASN-lid te zijn om toe te treden tot A-Glas.

Maar er zal toch wel enige synergie zijn?

Dit zit onder andere in de backoffice en in ons digitale systeem Portoview, waarmee schadedossiers volledig digitaal worden afgehandeld. Dat systeem is prima toepasbaar op ruitschadedossiers. En op commercieel vlak hebben we onze ingangen bij opdrachtgevers natuurlijk wel kunnen gebruiken voor A-Glas. Zo is onze ruitherstelformule al actief bij verzekeraars die het grootste deel van de verzekeringsmarkt afdekken (namen wil Hubregtse nog niet noemen, red). De keuze voor een branchevereniging, hebben we voor ons uitgeschoven. Nu hebben we vestigingen die lid zijn van Bovag of Focwa. We zullen in overleg met het Franchisebestuur bepalen hoe we hier in de toekomst mee om zullen gaan.

Jullie stellen dat duurzaamheid een belangrijke pijler is. Waarin uit zich dat?

Allereerst in de aansluiting bij Duurzaam Repareren / Groen Gedaan. Ook zijn onze leden aangesloten bij Focwa of Bovag, die ook duurzaamheidseisen hebben. Maar ons doel is uiteindelijk om klimaatneutraal te kunnen herstellen, zowel binnen ASN als A-Glas. Maar dat is gewoon een lastige kluif, dat is niet in een dag geregeld.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Peter Hubregtse (ASN): ‘Ruitherstellers moeten hun risico’s spreiden’ | Automotive Online
5 vragen aan Peter Hubregtse, directeur ASN Groep, over de nieuwe formule A-Glas

Peter Hubregtse (ASN): ‘Ruitherstellers moeten hun risico’s spreiden’

5 vragen aan • Schadeketen ASN Groep lanceerde gisteren officieel de ruitherstelformule A-Glas. Dit concept opereert volledig zelfstandig op de ruitherstelmarkt. Automotive stelt directeur Peter Hubregtse 5 vragen over dit initiatief.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ruitherstel is echt een andere discipline, aldus ASN-directeur Peter Hubregtse. (Foto: ASN)

Waren we in een overvolle markt net van een ruitherstelconcept af, komt er weer een nieuwe bij. Waarom zien jullie kansen?

Volgens mij is de markt niet overvol hoor, maar is er vooral één heel dominante speler. Door het vertrek van Glasgarage ontstaat juist extra ruimte; voor ons aanleiding om snel een netwerk op te bouwen op deze markt. Van de eerste 30 leden die we hebben aangesloten, zijn er 25 afkomstig van Glasgarage. Onze franchisemanager Gento van der Sanden komt er ook vandaan, dat hielp natuurlijk wel.

Kan A-Glas dan ook shop-in-shop worden gevoerd, zoals ook bij Glasgarage het geval was?

Jazeker, sterker nog: ik denk dat het heel gezond is als bedrijf om je risico’s te spreiden. Voor schadebedrijven geldt bijvoorbeeld dat ze de kalibratie-apparatuur die ze gebruiken, nu ook kunnen inzetten voor ruitherstel. De investeringen in de markt worden steeds forser. Als kleine speler die alleen ruitherstel doet, wordt het moeilijk bijbenen. Dat geldt overigens niet alleen voor investeringen in apparatuur, maar voor het vinden van technisch personeel.

Veel andere schadeketens hebben ook een ruitconcept, binnen de bestaande formule. Waarom kiezen jullie voor een scheiding tussen beide?

We hebben in het verleden wel gesproken over een eigen ruitherstelconcept binnen de bestaande formule, maar daarover was niet iedereen enthousiast. De belangrijkste reden om het separaat te doen, is omdat we vinden dat het echt een aparte discipline is. Daar moet niet een bestuur op zitten dat ruitherstel er bij doet, maar dat die markt en de techniek echt begrijpt. Ik weet wel dat zo’n 40 procent van de ASN-leden wel interesse heeft om aan te sluiten en dat hebben we natuurlijk graag. Maar een bedrijf hoeft geen ASN-lid te zijn om toe te treden tot A-Glas.

Maar er zal toch wel enige synergie zijn?

Dit zit onder andere in de backoffice en in ons digitale systeem Portoview, waarmee schadedossiers volledig digitaal worden afgehandeld. Dat systeem is prima toepasbaar op ruitschadedossiers. En op commercieel vlak hebben we onze ingangen bij opdrachtgevers natuurlijk wel kunnen gebruiken voor A-Glas. Zo is onze ruitherstelformule al actief bij verzekeraars die het grootste deel van de verzekeringsmarkt afdekken (namen wil Hubregtse nog niet noemen, red). De keuze voor een branchevereniging, hebben we voor ons uitgeschoven. Nu hebben we vestigingen die lid zijn van Bovag of Focwa. We zullen in overleg met het Franchisebestuur bepalen hoe we hier in de toekomst mee om zullen gaan.

Jullie stellen dat duurzaamheid een belangrijke pijler is. Waarin uit zich dat?

Allereerst in de aansluiting bij Duurzaam Repareren / Groen Gedaan. Ook zijn onze leden aangesloten bij Focwa of Bovag, die ook duurzaamheidseisen hebben. Maar ons doel is uiteindelijk om klimaatneutraal te kunnen herstellen, zowel binnen ASN als A-Glas. Maar dat is gewoon een lastige kluif, dat is niet in een dag geregeld.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.