Interview Joeri van Dam (EV-Jaarboek): We hebben veel merken weer geschrapt

5 vragen aan Joeri van Dam •
De tijd van de dikke autojaarboeken leek voorbij, maar twee jaar geleden was daar plotsklaps het EV-jaarboek. Dit jaar presenteerden de makers Joeri van Dam en Jasper Engel de derde editie. Staatssecretaris Vivianne Heijnen schreef het voorwoord en nam het eerste exemplaar in ontvangst. “De prijsverlagingen bij Tesla en prijsverhogingen bij MG en VW doen de adaptatie geen goed.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Joeri van Dam, Vivianne Heijnen en Jasper Engel. (Foto: EV-Jaarboek)

Dit is jullie derde EV-jaarboek. Waarom maken jullie dit boek?

Joeri van Dam: “Een paar jaar geleden zaten Jasper en ik samen en kwam we tot de ontdekking dat er geen goed overzicht is van alle beschikbare elektrische auto’s. Én dat de aanvullende kennis, nodig voor goed elektrisch rijden, vaak niet aanwezig is. Elektrische auto’s werden door autojournalisten nog altijd als brandstofauto behandeld. De eerste pagina’s zijn altijd uitleg over elektrisch rijden, bijvoorbeeld hoe zit dat met 1, 2, of 3-fasen opladen. Daarna alle elektrische auto’s die nu op de markt zijn (rijtest) én alle auto’s die er dit jaar nog aan komen (onder de loep).”

Wat zijn de bijzonderheden in deze editie?

“We hebben meer merken dan ooit moeten schrappen. Waar we ze voorheen het voordeel van de twijfel gaven zien we nu dat hun komst naar de Europese markt te lang duurt of dat ze de pandemie niet overleeft hebben. Zie bijvoorbeeld Canoo, Byton en Ora. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft het voorwoord geschreven en nam het eerste exemplaar in ontvangst. Drie jaar geleden hadden we hetzelfde verzoek, maar werd er negatief op geantwoord. Dit jaar krijgen EV’s meer belangstelling dan ooit én hebben we een staatssecretaris die er meer voor open staat. Én binnenkort ook zelf elektrisch gaat rijden.”
“De groei in de markt zien we terug in het boekwerk. Dit jaar staan er ongeveer 20 procent meer elektrische auto’s in dan vorig jaar. Voorzien van alle praktische EV-informatie zoals de netto accucapaciteit, AC en DC laadsnelheden en WLTP-actieradius. Deze gegevens worden wel aangevuld met de praktijk waardes zoals de echte actieradius in de zomer en winter en de DC-laadcurve. Hiervoor werken we nauw samen met Fastned en EV-database.”

Jullie volgen de e-transitie op de voet; kunnen jullie zien dat de fabrikanten accelereren?

“Absoluut, maar de één meer dan de ander. Merken zoals BMW en Mercedes-Benz introduceren binnen no-time in elk segment een elektrische auto waarbij de één een nog grotere accu heeft dan de ander. Waar het vroeger een pk-race was bij de introductie van nieuwe modellen, is het nu een actieradius wedloop. Daar tegenover staat bijvoorbeeld Mazda dat zegt dat een grote actieradius niet de toekomst heeft. Zij zetten in op efficiëntie en fijn weggedrag, iets wat gemakkelijker te realiseren is met een kleiner, wat lichter accupakket.”

Wat is jullie EV van het jaar – of althans in dit boek?

“Die kiezen we niet specifiek en dat zouden we ook niet willen. Een Renault Zoe is net zo goed als een BMW iX maar spreekt een andere doelgroep aan. Je merkt wel duidelijk een verschil bij de elektrische auto’s die ook enkel als zodanig ontworpen zijn en degene die ook een brandstofvariant hebben. De dedicated EV’s zijn daarbij wel in het voordeel. Een Dacia Spring en MG4 bedienen ook beide een ander segment, maar doen in zekere zin niet voor elkaar onder. Eerlijk gezegd is laatstgenoemde wel een sterk staaltje EV-vakmanschap van MG.”

De prijsverlaging van Tesla kwam vast net iets te laat; denk je dat het iets betekent voor de concurrentie?

De prijsverlaging heeft een positief en negatief effect op de adoptie van elektrische auto’s. Het is een bevestiging dat elektrische auto’s efficiënter en goedkoper gebouwd kunnen worden en dus beschikbaar kunnen worden gesteld voor een groter publiek. Maar de prijsverlaging doet het vertrouwen in het fenomeen EV geen goed. Je zal maar net een Tesla Model 3 gekocht hebben of op het punt staan er één te kopen. Heb je dan nu wel het beste aanbod te pakken? Andersom geldt trouwens hetzelfde. De recente prijsverhogingen van MG en van de VAG-modellen die doorbelast worden aan de eindgebruiker nog voordat de auto afgeleverd is, doen ook geen goed.”
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview Joeri van Dam (EV-Jaarboek): We hebben veel merken weer geschrapt | Automotive Online

Interview Joeri van Dam (EV-Jaarboek): We hebben veel merken weer geschrapt

5 vragen aan Joeri van Dam •
De tijd van de dikke autojaarboeken leek voorbij, maar twee jaar geleden was daar plotsklaps het EV-jaarboek. Dit jaar presenteerden de makers Joeri van Dam en Jasper Engel de derde editie. Staatssecretaris Vivianne Heijnen schreef het voorwoord en nam het eerste exemplaar in ontvangst. “De prijsverlagingen bij Tesla en prijsverhogingen bij MG en VW doen de adaptatie geen goed.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Joeri van Dam, Vivianne Heijnen en Jasper Engel. (Foto: EV-Jaarboek)

Dit is jullie derde EV-jaarboek. Waarom maken jullie dit boek?

Joeri van Dam: “Een paar jaar geleden zaten Jasper en ik samen en kwam we tot de ontdekking dat er geen goed overzicht is van alle beschikbare elektrische auto’s. Én dat de aanvullende kennis, nodig voor goed elektrisch rijden, vaak niet aanwezig is. Elektrische auto’s werden door autojournalisten nog altijd als brandstofauto behandeld. De eerste pagina’s zijn altijd uitleg over elektrisch rijden, bijvoorbeeld hoe zit dat met 1, 2, of 3-fasen opladen. Daarna alle elektrische auto’s die nu op de markt zijn (rijtest) én alle auto’s die er dit jaar nog aan komen (onder de loep).”

Wat zijn de bijzonderheden in deze editie?

“We hebben meer merken dan ooit moeten schrappen. Waar we ze voorheen het voordeel van de twijfel gaven zien we nu dat hun komst naar de Europese markt te lang duurt of dat ze de pandemie niet overleeft hebben. Zie bijvoorbeeld Canoo, Byton en Ora. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft het voorwoord geschreven en nam het eerste exemplaar in ontvangst. Drie jaar geleden hadden we hetzelfde verzoek, maar werd er negatief op geantwoord. Dit jaar krijgen EV’s meer belangstelling dan ooit én hebben we een staatssecretaris die er meer voor open staat. Én binnenkort ook zelf elektrisch gaat rijden.”
“De groei in de markt zien we terug in het boekwerk. Dit jaar staan er ongeveer 20 procent meer elektrische auto’s in dan vorig jaar. Voorzien van alle praktische EV-informatie zoals de netto accucapaciteit, AC en DC laadsnelheden en WLTP-actieradius. Deze gegevens worden wel aangevuld met de praktijk waardes zoals de echte actieradius in de zomer en winter en de DC-laadcurve. Hiervoor werken we nauw samen met Fastned en EV-database.”

Jullie volgen de e-transitie op de voet; kunnen jullie zien dat de fabrikanten accelereren?

“Absoluut, maar de één meer dan de ander. Merken zoals BMW en Mercedes-Benz introduceren binnen no-time in elk segment een elektrische auto waarbij de één een nog grotere accu heeft dan de ander. Waar het vroeger een pk-race was bij de introductie van nieuwe modellen, is het nu een actieradius wedloop. Daar tegenover staat bijvoorbeeld Mazda dat zegt dat een grote actieradius niet de toekomst heeft. Zij zetten in op efficiëntie en fijn weggedrag, iets wat gemakkelijker te realiseren is met een kleiner, wat lichter accupakket.”

Wat is jullie EV van het jaar – of althans in dit boek?

“Die kiezen we niet specifiek en dat zouden we ook niet willen. Een Renault Zoe is net zo goed als een BMW iX maar spreekt een andere doelgroep aan. Je merkt wel duidelijk een verschil bij de elektrische auto’s die ook enkel als zodanig ontworpen zijn en degene die ook een brandstofvariant hebben. De dedicated EV’s zijn daarbij wel in het voordeel. Een Dacia Spring en MG4 bedienen ook beide een ander segment, maar doen in zekere zin niet voor elkaar onder. Eerlijk gezegd is laatstgenoemde wel een sterk staaltje EV-vakmanschap van MG.”

De prijsverlaging van Tesla kwam vast net iets te laat; denk je dat het iets betekent voor de concurrentie?

De prijsverlaging heeft een positief en negatief effect op de adoptie van elektrische auto’s. Het is een bevestiging dat elektrische auto’s efficiënter en goedkoper gebouwd kunnen worden en dus beschikbaar kunnen worden gesteld voor een groter publiek. Maar de prijsverlaging doet het vertrouwen in het fenomeen EV geen goed. Je zal maar net een Tesla Model 3 gekocht hebben of op het punt staan er één te kopen. Heb je dan nu wel het beste aanbod te pakken? Andersom geldt trouwens hetzelfde. De recente prijsverhogingen van MG en van de VAG-modellen die doorbelast worden aan de eindgebruiker nog voordat de auto afgeleverd is, doen ook geen goed.”
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.