Toyota, Mazda en Subaru zetten in op compacte verbrandingsmotor voor ecofuels

Verbrandingsmotor • Elk Japans merk bouwt een eigen motor. Mazda gaat voor de Wankelmotor en Subaru voor de Boxer.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Toyota

De Japanse automakers Toyota, Mazda en Subaru gaan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen die niet alleen fossiele brandstof gebruiken, maar ook kunnen werken op biobrandstof, synthetische brandstof en waterstof. Zo willen de drie Japanse bedrijven de CO2-uitstoot van hun auto’s reduceren. Dat melden de bedrijven op een gezamenlijke persconferentie.

Oók geschikt voor waterstof

Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, wordt vaak verweten dat het bedrijf de overstap naar volledig elektrische auto’s pas zo laat maakt. Nu blijkt dat het merk nog steeds vertrouwen heeft in verbrandingsmotoren. “Wat we nodig hebben is een motor die meerdere soorten brandstof efficiënt kan gebruiken”, zegt Toyota-topman Koji Sato. “Uiteindelijk is het het belangrijkst om de uitstoot te minderen om klimaatneutraal te worden.”

4-in-lijn, boxer en Wankelmotor

Toyota, Mazda en Subaru kondigen aan dat ze géén gemeenschappelijk motorblok willen ontwikkelen. De drie werken wel samen om de ontwikkeling te versnellen en de kosten te verlagen. Elk merk gaat een motor bouwen die past bij het karakter van het merk. Voor Toyota worden dat traditionele 4-in-lijn motoren. Subaru kiest voor de 4-cilinder Boxer, waarmee het merk gewoon de huidige lijn voortzet. Mazda gaat voor de Wankelmotor, waar het vroeger successen mee behaalde. Die zou niet rechtstreeks de wielen aandrijven, maar als generator dienen om een EV-accu te laden.

Uitzondering voor ecofuels

In de EU wordt het vanaf 2035 verboden om nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verkopen. Er is echter, op aandrang van vooral Duitsland en Italië, een uitzondering gemaakt voor verbrandingsmotoren die uitsluiten op eco-brandstof kunnen lopen. Dat is brandstof met een netto CO2-uitstoot van nul. Daarbij werd vooral gedacht aan de niche-markt van supersportwagens. Maar wellicht blijft er ook een markt ontstaan voor kleinere auto’s met verbrandingsmotor. Toyota toonde tijdens de persconferentie een 1,5 en een 2,0 liter motor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Toyota, Mazda en Subaru zetten in op compacte verbrandingsmotor voor ecofuels | Automotive Online

Toyota, Mazda en Subaru zetten in op compacte verbrandingsmotor voor ecofuels

Verbrandingsmotor • Elk Japans merk bouwt een eigen motor. Mazda gaat voor de Wankelmotor en Subaru voor de Boxer.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Toyota

De Japanse automakers Toyota, Mazda en Subaru gaan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen die niet alleen fossiele brandstof gebruiken, maar ook kunnen werken op biobrandstof, synthetische brandstof en waterstof. Zo willen de drie Japanse bedrijven de CO2-uitstoot van hun auto’s reduceren. Dat melden de bedrijven op een gezamenlijke persconferentie.

Oók geschikt voor waterstof

Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, wordt vaak verweten dat het bedrijf de overstap naar volledig elektrische auto’s pas zo laat maakt. Nu blijkt dat het merk nog steeds vertrouwen heeft in verbrandingsmotoren. “Wat we nodig hebben is een motor die meerdere soorten brandstof efficiënt kan gebruiken”, zegt Toyota-topman Koji Sato. “Uiteindelijk is het het belangrijkst om de uitstoot te minderen om klimaatneutraal te worden.”

4-in-lijn, boxer en Wankelmotor

Toyota, Mazda en Subaru kondigen aan dat ze géén gemeenschappelijk motorblok willen ontwikkelen. De drie werken wel samen om de ontwikkeling te versnellen en de kosten te verlagen. Elk merk gaat een motor bouwen die past bij het karakter van het merk. Voor Toyota worden dat traditionele 4-in-lijn motoren. Subaru kiest voor de 4-cilinder Boxer, waarmee het merk gewoon de huidige lijn voortzet. Mazda gaat voor de Wankelmotor, waar het vroeger successen mee behaalde. Die zou niet rechtstreeks de wielen aandrijven, maar als generator dienen om een EV-accu te laden.

Uitzondering voor ecofuels

In de EU wordt het vanaf 2035 verboden om nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verkopen. Er is echter, op aandrang van vooral Duitsland en Italië, een uitzondering gemaakt voor verbrandingsmotoren die uitsluiten op eco-brandstof kunnen lopen. Dat is brandstof met een netto CO2-uitstoot van nul. Daarbij werd vooral gedacht aan de niche-markt van supersportwagens. Maar wellicht blijft er ook een markt ontstaan voor kleinere auto’s met verbrandingsmotor. Toyota toonde tijdens de persconferentie een 1,5 en een 2,0 liter motor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.