Acea: nieuwe diesels voldoen aan de regels
Branchevereniging Acea heeft laten onderzoeken of nieuwe dieselauto’s met een Euro 6d-Temp typegoedkeuring onder praktijkomstandigheden schoon genoeg zijn. 270 van deze auto’s ondergingen een RDE (Real Driving Emissions) test en blijken een NOx-uitstoot te hebben die ruim onder de wettelijke grens ligt, maar ook onder de grenswaarde die vanaf januari 2020 gaat gelden. Eerder constateerde Automotive correspondent Peter Teffer dat ook met de RDE-test gesjoemeld kan worden.
Demonisering
Hiermee is volgens Acea het bewijs geleverd dat deze auto’s niet alleen tijdens de WLTP laboratoriumtest aan de eisen voldoen, maar ook op de weg.
Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive Kennisbank. “Deze nieuwe bevindingen tonen aan dat moderne dieselauto’s, ondersteund door vlootvernieuwingsmaatregelen en gecombineerd met alternatieve aandrijflijnen, een grote rol gaan spelen om steden te helpen bij hun luchtkwaliteitsdoelstellingen”, zegt Acea-secretaris Erik Jonnaert. “Parallel daaraan blijven dieselvoertuigen een rol van belang spelen bij het reduceren van de CO2 emissie op de korte en de lange termijn.” Volgens Jonnaert moet er een einde komen aan de demonisering van de diesel en is het belangrijk om onderscheid te maken tussen oude diesel en de laatste generatie dieselvoertuigen.
Elk van deze 270 RDE-compliant diesel voertuigen vertegenwoordigt een modelfamilie van vergelijkbare varianten die op de markt zijn. Automobielclub Adac schat dat er daarmee nu circa 1.200 RDE-compliant voertuigen op de markt zijn.
Uit tests van Adac bleek eerder dat RDE-compliant diesels gemiddeld 85 procent minder NOx uitstoten dan Euro 5 dieselvoertuigen. Aanvullende tests toonden aan dat de beste presterende voertuigen 95 tot 99 procent schoner (NOx) waren dan een Euro 5 diesel.