Europese Rekenkamer: CO2-doelen zijn niet haalbaar zonder extra maatregelen

Milieu • ‘Ondanks de hoge ambities en strenge eisen stoten de meeste nieuwe personenauto’s nog net zoveel co2 uit als twaalf jaar geleden’.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Nieuwe auto’s stoten nog steeds te veel CO2 uit waardoor Europese uitstootdoelen niet worden gehaald. Dit schrijft de Europese Rekenkamer (ERK) in een vandaag gepubliceerd rapport.

‘Ondanks de hoge ambities en strenge eisen stoten de meeste nieuwe personenauto’s op de EU-wegen nog net zoveel CO2 uit als twaalf jaar geleden’, schrijft de ERK. Elektrische auto’s kunnen de EU wel helpen een emissievrij wagenpark tot stand te brengen, maar de onderzoekers waarschuwen dat de verkoop van deze auto’s dan flink moet worden opgevoerd met steunmaatregelen. De EU wil de uitstoot van broeikasgassen in 2050 op nul hebben en in 2035 moeten alle nieuw geregistreerde auto’s uitstootvrij zijn.

“Een echte merkbare vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s zal niet worden bereikt zolang de verbrandingsmotor de norm is. Tegelijkertijd is het omvormen van het wagenpark van de EU tot een volledig elektrisch wagenpark een hele onderneming,” zegt Pietro Russo, het ERK-lid dat de controle leidde.

WLTP

De auditors merken op dat de werkelijke uitstoot van conventionele auto’s — die nog steeds bijna driekwart van de nieuwe voertuigregistraties uitmaken — niet is gedaald.

Ook constateert de ERK dat het verschil tussen de in het laboratorium gemeten uitstoot en de werkelijke uitstoot op de weg weliswaar kleiner is geworden door de nieuwe WLTP- testmethodiek (die in 2017 werd ingevoerd), maar dat er nog steeds een verschil is tussen de laboratoriumtest en de dagelijkse praktijk.

Milieuwinst tenietgedaan

De afgelopen tien jaar is volgens de ERK de uitstoot van dieselauto’s gelijk gebleven, terwijl die van benzineauto’s marginaal is gedaald (–4,6 %). Automotoren zijn weliswaar zuiniger dan tien jaar geleden, maar auto’s werden ook zwaarder (gemiddeld ongeveer +10 %) en krachtiger (gemiddeld +25 %) waardoor de milieuwinst teniet wordt gedaan.

Ook bij hybride auto’s is de werkelijke CO₂-uitstoot veel hoger dan de in het laboratorium gemeten uitstoot. Volgens de EU-auditors hebben alleen elektrische voertuigen (waarvan het aantal nieuwe registraties van 1 op de 100 in 2018 naar bijna 1 op de 7 in 2022 is gestegen) gezorgd voor de daling van de gemiddelde co2-uitstoot op de weg in de afgelopen jaren.

Grondstoffen

Een eerste hindernis voor groei van het EV-park is volgens de ERK de toegang tot grondstoffen om voldoende batterijen te produceren. Ook maken de onderzoekers zich zorgen over de ontoereikende oplaadinfrastructuur: 70 procent van alle oplaadstations in de EU bevindt zich in slechts drie landen (Nederland, Frankrijk en Duitsland).

Tot slot is betaalbaarheid cruciaal: door de hogere aanschafkosten van elektrische auto’s blijven consumenten langer hun oude vervuilende voertuigen gebruiken, aldus de onderzoekers.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Europese Rekenkamer: CO2-doelen zijn niet haalbaar zonder extra maatregelen | Automotive Online

Europese Rekenkamer: CO2-doelen zijn niet haalbaar zonder extra maatregelen

Milieu • ‘Ondanks de hoge ambities en strenge eisen stoten de meeste nieuwe personenauto’s nog net zoveel co2 uit als twaalf jaar geleden’.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Nieuwe auto’s stoten nog steeds te veel CO2 uit waardoor Europese uitstootdoelen niet worden gehaald. Dit schrijft de Europese Rekenkamer (ERK) in een vandaag gepubliceerd rapport.

‘Ondanks de hoge ambities en strenge eisen stoten de meeste nieuwe personenauto’s op de EU-wegen nog net zoveel CO2 uit als twaalf jaar geleden’, schrijft de ERK. Elektrische auto’s kunnen de EU wel helpen een emissievrij wagenpark tot stand te brengen, maar de onderzoekers waarschuwen dat de verkoop van deze auto’s dan flink moet worden opgevoerd met steunmaatregelen. De EU wil de uitstoot van broeikasgassen in 2050 op nul hebben en in 2035 moeten alle nieuw geregistreerde auto’s uitstootvrij zijn.

“Een echte merkbare vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s zal niet worden bereikt zolang de verbrandingsmotor de norm is. Tegelijkertijd is het omvormen van het wagenpark van de EU tot een volledig elektrisch wagenpark een hele onderneming,” zegt Pietro Russo, het ERK-lid dat de controle leidde.

WLTP

De auditors merken op dat de werkelijke uitstoot van conventionele auto’s — die nog steeds bijna driekwart van de nieuwe voertuigregistraties uitmaken — niet is gedaald.

Ook constateert de ERK dat het verschil tussen de in het laboratorium gemeten uitstoot en de werkelijke uitstoot op de weg weliswaar kleiner is geworden door de nieuwe WLTP- testmethodiek (die in 2017 werd ingevoerd), maar dat er nog steeds een verschil is tussen de laboratoriumtest en de dagelijkse praktijk.

Milieuwinst tenietgedaan

De afgelopen tien jaar is volgens de ERK de uitstoot van dieselauto’s gelijk gebleven, terwijl die van benzineauto’s marginaal is gedaald (–4,6 %). Automotoren zijn weliswaar zuiniger dan tien jaar geleden, maar auto’s werden ook zwaarder (gemiddeld ongeveer +10 %) en krachtiger (gemiddeld +25 %) waardoor de milieuwinst teniet wordt gedaan.

Ook bij hybride auto’s is de werkelijke CO₂-uitstoot veel hoger dan de in het laboratorium gemeten uitstoot. Volgens de EU-auditors hebben alleen elektrische voertuigen (waarvan het aantal nieuwe registraties van 1 op de 100 in 2018 naar bijna 1 op de 7 in 2022 is gestegen) gezorgd voor de daling van de gemiddelde co2-uitstoot op de weg in de afgelopen jaren.

Grondstoffen

Een eerste hindernis voor groei van het EV-park is volgens de ERK de toegang tot grondstoffen om voldoende batterijen te produceren. Ook maken de onderzoekers zich zorgen over de ontoereikende oplaadinfrastructuur: 70 procent van alle oplaadstations in de EU bevindt zich in slechts drie landen (Nederland, Frankrijk en Duitsland).

Tot slot is betaalbaarheid cruciaal: door de hogere aanschafkosten van elektrische auto’s blijven consumenten langer hun oude vervuilende voertuigen gebruiken, aldus de onderzoekers.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.