‘PSA en Total vragen subsidie voor Europese productie batterijcellen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Frankrijk en Duitsland hebben de Europese Commissie gevraagd om overheidssubsidie goed te keuren op een grensoverschrijdend consortium, dat batterijcellen gaat produceren. Dit meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Het consortium bestaat uit PSA (inclusief Opel) en Saft, de batterijendivisie van Total. Het plan is om een Opel-fabriek in Kaiserslautern, dichtbij de Franse grens, om te bouwen naar een productieplaats voor batterijcellen.

Minder afhankelijk van China

Het is niet duidelijk om hoeveel subsidie het zou gaan, maar de FAZ meldt dat Frankrijk en Duitsland in totaal 1,7 miljard euro hebben gereserveerd ter ondersteuning van bedrijfsallianties, om de afhankelijkheid van Europese autofabrikanten van Aziatische leveranciers van batterijcellen te verminderen. Lees hier: De Rabobank stelt dat een gebrek aan grondstoffen voor accucellen de opmars van elektrische auto’s serieus kan vertragen.

PSA en Saft zijn niet de enige partijen die een aanvraag doen voor subsidie. Onder meer Vokswagen en BMW, Varta en Northvolt hebben ook subsidie aangevraagd bij het Duitse ministerie van Economische Zaken, weet de FAZ te melden.

Lithium snel duurder

Op dit moment zijn Chinese fabrieken toonaangevend op het gebied van accucellen. De accucel is het ‘hart’ van de autobatterij. Voor de productie is onder meer lithium nodig, dat lastig in grote hoeveelheden te krijgen zijn en daarom snel duurder wordt. Daarnaast is nikkel, kobalt of mangaan nodig, afhankelijk van het type batterij. China maakt nu 60 procent van de accucellen voor de wereldmarkt, Japan 17 procent en Korea 15 procent, schat het Franse consultancybureau Avicenne Energy.

Northvolt

Automotive News meldt dat Northvolt plannen heeft voor een batterijcelfabriek in Zweden. Deze zou eind volgend jaar moeten openen en rond 2023 een capaciteit hebben van 32 GWh. Northvolt gaat daarbij mogelijk gebruik maken van lithium uit Finland, waar Europa’s eerste lithiummijn wordt geopend.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘PSA en Total vragen subsidie voor Europese productie batterijcellen’ | Automotive Online

‘PSA en Total vragen subsidie voor Europese productie batterijcellen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Frankrijk en Duitsland hebben de Europese Commissie gevraagd om overheidssubsidie goed te keuren op een grensoverschrijdend consortium, dat batterijcellen gaat produceren. Dit meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Het consortium bestaat uit PSA (inclusief Opel) en Saft, de batterijendivisie van Total. Het plan is om een Opel-fabriek in Kaiserslautern, dichtbij de Franse grens, om te bouwen naar een productieplaats voor batterijcellen.

Minder afhankelijk van China

Het is niet duidelijk om hoeveel subsidie het zou gaan, maar de FAZ meldt dat Frankrijk en Duitsland in totaal 1,7 miljard euro hebben gereserveerd ter ondersteuning van bedrijfsallianties, om de afhankelijkheid van Europese autofabrikanten van Aziatische leveranciers van batterijcellen te verminderen. Lees hier: De Rabobank stelt dat een gebrek aan grondstoffen voor accucellen de opmars van elektrische auto’s serieus kan vertragen.

PSA en Saft zijn niet de enige partijen die een aanvraag doen voor subsidie. Onder meer Vokswagen en BMW, Varta en Northvolt hebben ook subsidie aangevraagd bij het Duitse ministerie van Economische Zaken, weet de FAZ te melden.

Lithium snel duurder

Op dit moment zijn Chinese fabrieken toonaangevend op het gebied van accucellen. De accucel is het ‘hart’ van de autobatterij. Voor de productie is onder meer lithium nodig, dat lastig in grote hoeveelheden te krijgen zijn en daarom snel duurder wordt. Daarnaast is nikkel, kobalt of mangaan nodig, afhankelijk van het type batterij. China maakt nu 60 procent van de accucellen voor de wereldmarkt, Japan 17 procent en Korea 15 procent, schat het Franse consultancybureau Avicenne Energy.

Northvolt

Automotive News meldt dat Northvolt plannen heeft voor een batterijcelfabriek in Zweden. Deze zou eind volgend jaar moeten openen en rond 2023 een capaciteit hebben van 32 GWh. Northvolt gaat daarbij mogelijk gebruik maken van lithium uit Finland, waar Europa’s eerste lithiummijn wordt geopend.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.