‘Stellantis gaat goedkopere LFP-batterijen gebruiken voor EV’s in Europa’

Stellantis • Europese autofabrikanten worden geconfronteerd met toenemende concurrentie van rivalen, zoals Tesla, die LFP-batterijen uit China gebruiken.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
LFP wordt gezien als een nuttig kostenvoordeel omdat het geen dure nikkel, kobalt en mangaan bevat. (Foto: Shutterstock)

Stellantis wil in Europa elektrische voertuigen op de markt brengen met goedkopere lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP). Europese autofabrikanten gebruiken momenteel de krachtigere, maar duurdere NMC-celchemie (nikkel, mangaan en kobalt). De Europese OEM’s ondervinden nu last van toenemende concurrentie van fabrikanten die LFP-batterijen uit China gebruiken.

“We hebben LFP nodig om betaalbare auto’s voor de middenklasse te maken”, aldus Carlos Tavares, ceo van Stellantis.

Lees hier wat het Automotive autonieuws-panel vindt van de Jeep Avenger, die Stellantis dit jaar aan de Car of the year-titel hielp.

Tavares gaf geen tijdschema voor wanneer de batterijen zullen verschijnen in EV’s van de Stellantis-merken, waaronder Peugeot, Citroën, Opel en Fiat vallen. Hij zei dat de “enige vraag” is waar de batterijen vandaan zullen komen, uit Europa of van elders.

LFP

LFP is aanzienlijk goedkoper omdat het geen dure nikkel, kobalt en mangaan bevat.

Tesla gebruikt LFP-batterijen van CATL voor zijn Model 3-sedan en Model Y-suv, die beide begin dit jaar tot 20 procent in prijs zakten. De LFP-batterijen worden ook gebruikt door de Chinese luxemerken Xpeng en Nio en het groeiende volumemerk MG.

Ford meldde recent dat het 3,5 miljard dollar investeert in nieuwe LFP-accufabriek in de VS.

‘Stellantis gaat goedkopere LFP-batterijen gebruiken voor EV’s in Europa’ | Automotive Online

‘Stellantis gaat goedkopere LFP-batterijen gebruiken voor EV’s in Europa’

Stellantis • Europese autofabrikanten worden geconfronteerd met toenemende concurrentie van rivalen, zoals Tesla, die LFP-batterijen uit China gebruiken.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
LFP wordt gezien als een nuttig kostenvoordeel omdat het geen dure nikkel, kobalt en mangaan bevat. (Foto: Shutterstock)

Stellantis wil in Europa elektrische voertuigen op de markt brengen met goedkopere lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP). Europese autofabrikanten gebruiken momenteel de krachtigere, maar duurdere NMC-celchemie (nikkel, mangaan en kobalt). De Europese OEM’s ondervinden nu last van toenemende concurrentie van fabrikanten die LFP-batterijen uit China gebruiken.

“We hebben LFP nodig om betaalbare auto’s voor de middenklasse te maken”, aldus Carlos Tavares, ceo van Stellantis.

Lees hier wat het Automotive autonieuws-panel vindt van de Jeep Avenger, die Stellantis dit jaar aan de Car of the year-titel hielp.

Tavares gaf geen tijdschema voor wanneer de batterijen zullen verschijnen in EV’s van de Stellantis-merken, waaronder Peugeot, Citroën, Opel en Fiat vallen. Hij zei dat de “enige vraag” is waar de batterijen vandaan zullen komen, uit Europa of van elders.

LFP

LFP is aanzienlijk goedkoper omdat het geen dure nikkel, kobalt en mangaan bevat.

Tesla gebruikt LFP-batterijen van CATL voor zijn Model 3-sedan en Model Y-suv, die beide begin dit jaar tot 20 procent in prijs zakten. De LFP-batterijen worden ook gebruikt door de Chinese luxemerken Xpeng en Nio en het groeiende volumemerk MG.

Ford meldde recent dat het 3,5 miljard dollar investeert in nieuwe LFP-accufabriek in de VS.