‘Gemiddelde reparatiekosten 6% gestegen in 2023’

Reparatiekosten • Het elektrisch systeem is ook in 2023 de component die het vaakst voor problemen zorgt. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De gemiddelde reparatiekosten zijn in 2023 van 618 naar 657 euro gestegen, een stijging van 6 procent. Dat concludeert Cargarantie op basis van een analyse van alle claims die het bedrijf vorig jaar heeft verwerkt. De verzekerings- en klantenbindingsspecialist baseert zich hierbij op ongeveer een miljoen garantie-overeenkomsten.

“Dat de prijzen verder stijgen, is een trend die zich al enkele jaren aftekent. Over de volledige voorafgaande periode van vijf jaar waren de reparatiekosten al met grosso modo 100 euro gestegen”, stelt dr. Marcus Söldner, bestuursvoorzitter Cargarantie. “Een stijging met zo’n 40 euro binnen een tijdspanne van één jaar, is echter nooit eerder gezien. Daarvoor kunnen we meerdere oorzaken aanwijzen: grondstoffen en onderdelen worden door de crisissen op het internationale toneel duurder; dat wakkert zowel inflatie als economische onzekerheid aan en straalt uiteraard af op de prijzen. Dat we die crisissen op korte termijn achter ons zullen laten, is allerminst zeker, waardoor de kosten nog verder kunnen oplopen.”

Complexiteit

Net als de voorbije jaren blijft de motor van zowel tweedehands- als nieuwe wagens het duurste onderdeel. Bij tweedehandswagens steeg het aandeel van de motor in de uitgekeerde claimvergoeding. Het elektrisch systeem is door de toenemende complexiteit van elektriciteit en elektronica in voertuigen, ook in 2023 de component die het vaakst voor problemen zorgt.

Hoe is de factuur samengesteld?

Onderdeel Occasion Nieuw
Motor 25,90% 20,40%
Brandstofsysteem (incl. turbocompressor) 17,60% 17,10%
Elektrisch systeem 13,40% 14,70%

Defecten

Vergeleken bij een jaar eerder deden defecten zich in 2023 gemiddeld iets later voor. Bij de occasions dook 27,6 procent van de defecten binnen de eerste 5.000 km op. Een jaar eerder was dit nog 29,2 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Gemiddelde reparatiekosten 6% gestegen in 2023’ | Automotive Online

‘Gemiddelde reparatiekosten 6% gestegen in 2023’

Reparatiekosten • Het elektrisch systeem is ook in 2023 de component die het vaakst voor problemen zorgt. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De gemiddelde reparatiekosten zijn in 2023 van 618 naar 657 euro gestegen, een stijging van 6 procent. Dat concludeert Cargarantie op basis van een analyse van alle claims die het bedrijf vorig jaar heeft verwerkt. De verzekerings- en klantenbindingsspecialist baseert zich hierbij op ongeveer een miljoen garantie-overeenkomsten.

“Dat de prijzen verder stijgen, is een trend die zich al enkele jaren aftekent. Over de volledige voorafgaande periode van vijf jaar waren de reparatiekosten al met grosso modo 100 euro gestegen”, stelt dr. Marcus Söldner, bestuursvoorzitter Cargarantie. “Een stijging met zo’n 40 euro binnen een tijdspanne van één jaar, is echter nooit eerder gezien. Daarvoor kunnen we meerdere oorzaken aanwijzen: grondstoffen en onderdelen worden door de crisissen op het internationale toneel duurder; dat wakkert zowel inflatie als economische onzekerheid aan en straalt uiteraard af op de prijzen. Dat we die crisissen op korte termijn achter ons zullen laten, is allerminst zeker, waardoor de kosten nog verder kunnen oplopen.”

Complexiteit

Net als de voorbije jaren blijft de motor van zowel tweedehands- als nieuwe wagens het duurste onderdeel. Bij tweedehandswagens steeg het aandeel van de motor in de uitgekeerde claimvergoeding. Het elektrisch systeem is door de toenemende complexiteit van elektriciteit en elektronica in voertuigen, ook in 2023 de component die het vaakst voor problemen zorgt.

Hoe is de factuur samengesteld?

Onderdeel Occasion Nieuw
Motor 25,90% 20,40%
Brandstofsysteem (incl. turbocompressor) 17,60% 17,10%
Elektrisch systeem 13,40% 14,70%

Defecten

Vergeleken bij een jaar eerder deden defecten zich in 2023 gemiddeld iets later voor. Bij de occasions dook 27,6 procent van de defecten binnen de eerste 5.000 km op. Een jaar eerder was dit nog 29,2 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.