Audi presenteert plan voor ‘productie van de toekomst’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Audi fabriek 2022
Audi’s fabriek in Ingolstadt gaat als eerste locatie geheel volgens de ‘360factory’-benadering opereren (Audi, 2022)

Vanaf 2029 worden in alle Audi-fabrieken volledig elektrische auto’s gebouwd.

Audi introduceert vanaf 2026 alleen nog volledig elektrische modellen. Daarnaast produceren alle Audi-fabrieken vanaf 2029 ten minste één volledig elektrisch model. Tot 2033 wordt de productie van auto’s met een verbrandingsmotor uitgefaseerd. De fabrikant  bereidt de bestaande fabrieken nu al voor op de productie van EV’s onder de noemer ‘360factory’.

Audi wil zijn doelstellingen bereiken door de bestaande productiefaciliteiten te upgraden, in plaats van nieuwe EV-fabrieken te bouwen. “Door juist in de huidige fabrieken te investeren, besparen we grondstoffen en transformeert Audi nog sneller tot aanbieder van duurzame mobiliteit”, zegt Gerd Walker, bestuurslid van Audi AG voor productie en logistiek in een persbericht.

Momenteel worden de bestaande e-tron-modellen in Brussel en Böllinger Höfe gebouwd, vanaf volgend jaar rolt de nieuwe Audi Q6 e-tron in Ingolstadt van de band. Ook de fabrieken in Neckarsulm, San José Chiapa en Györ zullen gaandeweg switchen naar de productie van volledig elektrische auto’s.

Nieuwe fabriek China

Audi bouwt momenteel wel een nieuwe fabriek in het Chinese Chanchun. Vanaf eind 2024 worden hier modellen op het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) gebouwd voor de Chinese markt.

Co2-neutraal

Ook wil de autobouwer dat alle Audi-fabrieken in 2025 co2-neutraal opereren. Dit is nu al het geval in de fabrieken in Brussel, Györ, Böllinger Höfe en Neckarsulm. Over het bedrag dat Audi wil gaan investeren en het aantal nieuwe modellen dat op de markt gaat komen doet het bedrijf geen mededelingen.

Naast Audi is ook onder andere Renault druk bezig met het co2-neutraal maken van zijn productiefaciliteiten. Het bedrijf wil in 2025 co2 neutraliteit bereiken in zijn Franse fabrieken.