EU: Europa moet eigen accucellen voor EV’s bouwen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Accupakket van een Renault Zoe. Foto: Renault

Dit meldt Automobilwoche.

Om te komen tot een eigen Europese productie van lithium-ion cellen vond in Brussel een topontmoeting plaats tussen vertegenwoordigers van het Europees bedrijfsleven, onderzoeksinstellingen en nationale regeringsfunctionarissen. “In februari willen we een plan klaar hebben om de Europese productie op poten te zetten”, vertelde de Europese commissaris voor energie Maros Sefcovic na de bijeenkomst. Komende maanden worden de plannen in workshops voorbereid.

Cellen uit Azië

In Europa zijn diverse lithium-ion accufabrieken, maar dan gaat het enkel om de buitenkant van de accu. De accucel zelf komt uit Azië, waar veel meer research is gedaan en grote fabrieken zijn gebouwd. De EU organiseerde de top omdat de afhankelijkheid van accucellen met de groei van het aantal EV’s sterk toeneemt. “Die kennis en productie moeten we in eigen huis halen”, vertelde Peter Notten van de Technische Universiteit Eindhoven voorafgaand aan de top aan de NOS. “Er kunnen tekorten ontstaan en dan kunnen de landen die de productie in handen hebben zomaar besluiten om de eigen industrie eerst te beleveren. Dan valt de productie van elektrische auto’s hier stil.”

Bijkomend voordeel van een Europese fabriek is de werkgelegenheid. De markt voor accu’s kan volgens Automobilwoche in 2025 al een omzet van 250 miljard euro bereiken en vier tot vijf miljoen nieuwe banen scheppen.

Autofabrikanten wachten af

Het probleem is dat er tientallen miljarden euro’s nodig zijn om zo’n fabriek te realiseren. Autofabrikanten zitten er niet op te wachten om daarin te investeren. Zo verklaart Gilles Normand van Renault tegenover Automobilwoche dat de Franse autobouwer het idee van Europese productie toejuicht, maar niet genoeg expertise heeft om daar zelf in te investeren. Ook Daimler-ceo Dieter Zetsche houdt de boot af. Hij wijst op de goed functionerende concurrentiestrijd in Azië, waar de beste accucellen tegen een scherpe prijs kunnen worden gekocht. Daimler werkt overigens zelf aan een accufabriek, maar daarvoor worden de cellen ingekocht.

Terra E

Wél enthousiast is het Duitse industrieconsortium Terra E, waar 18 bedrijven in deelnemen. Directeur Holger Gritzka kondigde al eerder aan ten minste twee Europese fabrieken van lithiom-ion cellen te willen bouwen. Hij nam aan de topontmoeting deel en hoopt op Europese steun voor zijn plannen, zo schrijft Automobilwoche. Het is de bedoeling dat eind 2019 de eerste fabriek al opent in Saksen, met een uiteindelijke productiecapaciteit van 34 Gwh. Dat is vergelijkbaar met de bestaande Tesla gigafactory in Nevada. Gritzka hoopt door uitgekiende productieprocessen 20 procent goedkoper te produceren dan de Aziatische concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

EU: Europa moet eigen accucellen voor EV’s bouwen | Automotive Online

EU: Europa moet eigen accucellen voor EV’s bouwen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Accupakket van een Renault Zoe. Foto: Renault

Dit meldt Automobilwoche.

Om te komen tot een eigen Europese productie van lithium-ion cellen vond in Brussel een topontmoeting plaats tussen vertegenwoordigers van het Europees bedrijfsleven, onderzoeksinstellingen en nationale regeringsfunctionarissen. “In februari willen we een plan klaar hebben om de Europese productie op poten te zetten”, vertelde de Europese commissaris voor energie Maros Sefcovic na de bijeenkomst. Komende maanden worden de plannen in workshops voorbereid.

Cellen uit Azië

In Europa zijn diverse lithium-ion accufabrieken, maar dan gaat het enkel om de buitenkant van de accu. De accucel zelf komt uit Azië, waar veel meer research is gedaan en grote fabrieken zijn gebouwd. De EU organiseerde de top omdat de afhankelijkheid van accucellen met de groei van het aantal EV’s sterk toeneemt. “Die kennis en productie moeten we in eigen huis halen”, vertelde Peter Notten van de Technische Universiteit Eindhoven voorafgaand aan de top aan de NOS. “Er kunnen tekorten ontstaan en dan kunnen de landen die de productie in handen hebben zomaar besluiten om de eigen industrie eerst te beleveren. Dan valt de productie van elektrische auto’s hier stil.”

Bijkomend voordeel van een Europese fabriek is de werkgelegenheid. De markt voor accu’s kan volgens Automobilwoche in 2025 al een omzet van 250 miljard euro bereiken en vier tot vijf miljoen nieuwe banen scheppen.

Autofabrikanten wachten af

Het probleem is dat er tientallen miljarden euro’s nodig zijn om zo’n fabriek te realiseren. Autofabrikanten zitten er niet op te wachten om daarin te investeren. Zo verklaart Gilles Normand van Renault tegenover Automobilwoche dat de Franse autobouwer het idee van Europese productie toejuicht, maar niet genoeg expertise heeft om daar zelf in te investeren. Ook Daimler-ceo Dieter Zetsche houdt de boot af. Hij wijst op de goed functionerende concurrentiestrijd in Azië, waar de beste accucellen tegen een scherpe prijs kunnen worden gekocht. Daimler werkt overigens zelf aan een accufabriek, maar daarvoor worden de cellen ingekocht.

Terra E

Wél enthousiast is het Duitse industrieconsortium Terra E, waar 18 bedrijven in deelnemen. Directeur Holger Gritzka kondigde al eerder aan ten minste twee Europese fabrieken van lithiom-ion cellen te willen bouwen. Hij nam aan de topontmoeting deel en hoopt op Europese steun voor zijn plannen, zo schrijft Automobilwoche. Het is de bedoeling dat eind 2019 de eerste fabriek al opent in Saksen, met een uiteindelijke productiecapaciteit van 34 Gwh. Dat is vergelijkbaar met de bestaande Tesla gigafactory in Nevada. Gritzka hoopt door uitgekiende productieprocessen 20 procent goedkoper te produceren dan de Aziatische concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.