Bosch zet in op klimaatneutrale conventionele motoren en elektrificatie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bosch gelooft in EV's en de ontwikkeling van klimaatneutrale verbrandingsmotoren. (Foto: Bosch)

Elektrische aandrijflijnen zullen verbrandingsmotoren in 2030 inhalen. Uit consumentenonderzoek van Bosch blijkt dat 68 procent van de automobilisten de elektrische aandrijflijn in 2030 op de eerste plaatst zet, vóór conventionele verbrandingsmotoren en vóór hybride. 

Ook vroeg Bosch de respondenten of ze voorstander zijn van overheidssubsidie voor elektrische auto’s of plug-in hybrides: 70 procent zegt daar voor te zijn. Iets minder dan een derde van de Europeanen is voorstander van een subsidie van minimaal 9 duizend euro. Dat is het bedrag dat de Duitse overheid aan maximale korting geeft op de aankoop van een EV. Volgens het onderzoek is het opmerkelijk dat 72 procent van de inwoners van een grote stad voorstander zijn van subsidie. 

Geen leven zonder auto

Opvallend is ook dat de status van de auto onder Europese automobilisten niet snel lijkt te veranderen. Zo’n 60 procent van de respondenten kan zich een leven zonder auto niet voorstellen. Onder 18 tot 29-jarigen zegt de helft voorstander te zijn van een auto. Flexibiliteit, comfort en woonwerk-verkeer zijn de belangrijkste redenen die worden genoemd om de auto te verkiezen boven andere vervoersmiddelen.

Bosch verwacht dat tegen 2030 ongeveer een derde van alle nieuw geregistreerde auto’s wereldwijd 100 procent elektrisch zal zijn en zegt tegelijkertijd aanhoudend bezig te zijn om de verbrandingsmotor te verfijnen. Volgens de fabrikant ligt de oplossing dan onder meer in hernieuwbare synthetische brandstoffen of efuels, die zijn vervaardigd van hernieuwbare waterstof en CO2 uit de omringende lucht. Bosch meldt dit jaar zo’n 500 miljoen euro te investeren in elektrische mobiliteit.

Bosch, wereldwijd één van de grootste toeleveranciers, verrichtte het onderzoek in juni 2020 onder 2.500 respondenten in Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. 

Bosch zet in op klimaatneutrale conventionele motoren en elektrificatie | Automotive Online

Bosch zet in op klimaatneutrale conventionele motoren en elektrificatie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bosch gelooft in EV's en de ontwikkeling van klimaatneutrale verbrandingsmotoren. (Foto: Bosch)

Elektrische aandrijflijnen zullen verbrandingsmotoren in 2030 inhalen. Uit consumentenonderzoek van Bosch blijkt dat 68 procent van de automobilisten de elektrische aandrijflijn in 2030 op de eerste plaatst zet, vóór conventionele verbrandingsmotoren en vóór hybride. 

Ook vroeg Bosch de respondenten of ze voorstander zijn van overheidssubsidie voor elektrische auto’s of plug-in hybrides: 70 procent zegt daar voor te zijn. Iets minder dan een derde van de Europeanen is voorstander van een subsidie van minimaal 9 duizend euro. Dat is het bedrag dat de Duitse overheid aan maximale korting geeft op de aankoop van een EV. Volgens het onderzoek is het opmerkelijk dat 72 procent van de inwoners van een grote stad voorstander zijn van subsidie. 

Geen leven zonder auto

Opvallend is ook dat de status van de auto onder Europese automobilisten niet snel lijkt te veranderen. Zo’n 60 procent van de respondenten kan zich een leven zonder auto niet voorstellen. Onder 18 tot 29-jarigen zegt de helft voorstander te zijn van een auto. Flexibiliteit, comfort en woonwerk-verkeer zijn de belangrijkste redenen die worden genoemd om de auto te verkiezen boven andere vervoersmiddelen.

Bosch verwacht dat tegen 2030 ongeveer een derde van alle nieuw geregistreerde auto’s wereldwijd 100 procent elektrisch zal zijn en zegt tegelijkertijd aanhoudend bezig te zijn om de verbrandingsmotor te verfijnen. Volgens de fabrikant ligt de oplossing dan onder meer in hernieuwbare synthetische brandstoffen of efuels, die zijn vervaardigd van hernieuwbare waterstof en CO2 uit de omringende lucht. Bosch meldt dit jaar zo’n 500 miljoen euro te investeren in elektrische mobiliteit.

Bosch, wereldwijd één van de grootste toeleveranciers, verrichtte het onderzoek in juni 2020 onder 2.500 respondenten in Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.