GfK: ‘Bekendheid private lease groeit, maar veel Nederlanders vinden het te duur’

Onderzoek • GfK stelt dat ook het verminderen van het wegenbelastingvoordeel het elektrisch rijden nadelig beïnvloedt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De bekendheid van private lease groeit, maar de leaseoptie is voor veel consumenten te duur, zo blijkt uit een consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Panel. Volgens het bureau is 70 procent van de Nederlanders bekend met het concept, maar ziet slechts 20 procent het ook daadwerkelijk als een goede financieringsmogelijkheid.

Er deden tweeduizend Nederlanders mee aan het onderzoek van GfK. Het bureau keek naar de ‘verschillende aspecten van consumentenattitudes met betrekking tot automobiliteit, financiering van auto’s, houding ten opzichte van nieuwe merken en de bekendheid van leaseconcepten.’ Van de consumenten die zich al verdiept hebben in private lease, vindt 59 procent het maandbedrag vaak te hoog.

Ook de herkomst van een auto speelt een rol bij de keuze van de volgende auto. Hoewel de Chinese automerken nu een stuk bekender zijn, komt uit het onderzoek naar voren dat de consument liever een Duitse of Japanse auto kiest.

Elektrische subsidies

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders liever kiezen voor een benzinemotor dan een elektrische auto. Het verminderen van aankoopsubsidies zorgt voor twijfels over de aanschaf. GfK stelt dat het verminderen van het wegenbelastingvoordeel de overweging om elektrisch te rijden nadelig beïnvloedt.

Particulieren kunnen een Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro.  Voor private lease geldt dat er voor de auto waarvoor de subsidie is aangevraagd een leasecontract van ten minste 48 maanden moet zijn afgesloten.

In de rubriek De Kwestie pelt de redactie van Automotive puntsgewijs een heet hangijzer in de branche af tot de kern: waar gaat het precies over? In het voorjaar 2023 kwam de ev-subsidie voor particulieren (Sepp) hier uitgebreid aan bod.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

GfK: ‘Bekendheid private lease groeit, maar veel Nederlanders vinden het te duur’ | Automotive Online

GfK: ‘Bekendheid private lease groeit, maar veel Nederlanders vinden het te duur’

Onderzoek • GfK stelt dat ook het verminderen van het wegenbelastingvoordeel het elektrisch rijden nadelig beïnvloedt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De bekendheid van private lease groeit, maar de leaseoptie is voor veel consumenten te duur, zo blijkt uit een consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Panel. Volgens het bureau is 70 procent van de Nederlanders bekend met het concept, maar ziet slechts 20 procent het ook daadwerkelijk als een goede financieringsmogelijkheid.

Er deden tweeduizend Nederlanders mee aan het onderzoek van GfK. Het bureau keek naar de ‘verschillende aspecten van consumentenattitudes met betrekking tot automobiliteit, financiering van auto’s, houding ten opzichte van nieuwe merken en de bekendheid van leaseconcepten.’ Van de consumenten die zich al verdiept hebben in private lease, vindt 59 procent het maandbedrag vaak te hoog.

Ook de herkomst van een auto speelt een rol bij de keuze van de volgende auto. Hoewel de Chinese automerken nu een stuk bekender zijn, komt uit het onderzoek naar voren dat de consument liever een Duitse of Japanse auto kiest.

Elektrische subsidies

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders liever kiezen voor een benzinemotor dan een elektrische auto. Het verminderen van aankoopsubsidies zorgt voor twijfels over de aanschaf. GfK stelt dat het verminderen van het wegenbelastingvoordeel de overweging om elektrisch te rijden nadelig beïnvloedt.

Particulieren kunnen een Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro.  Voor private lease geldt dat er voor de auto waarvoor de subsidie is aangevraagd een leasecontract van ten minste 48 maanden moet zijn afgesloten.

In de rubriek De Kwestie pelt de redactie van Automotive puntsgewijs een heet hangijzer in de branche af tot de kern: waar gaat het precies over? In het voorjaar 2023 kwam de ev-subsidie voor particulieren (Sepp) hier uitgebreid aan bod.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.