Brancheverenigingen ‘verbijsterd’ over sluiting subsidieloket elektrische auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Renault.

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag zeggen verbijsterd te zijn over het kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. Dat schrijven ze vandaag. “Met het besluit om alle nieuwe aanvragen vanaf de sluiting van het loket tot 1 januari 2021 te weigeren, toont het kabinet zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te weigeren.” Bovag en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.

De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto ging dit voorjaar in en was binnen mum van tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Nu wil het kabinet dus van die ‘doorschuifregeling’ af; alleen subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. Nieuwe verzoeken worden in 2021 pas behandeld. “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar”, zegt Bovag-voorzitter Han ten Broeke. “En dat terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.”

Ernstige marktverstoring

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur&Waterstaat, schrijft vandaag in een brief aan de Kamer dat de doorschuifregeling wordt gewijzigd, omdat een deel van het budget voor 2021 nu al op is. “Dat is niet in lijn met de wens van het kabinet, om mensen elk jaar de mogelijkheid te geven een beroep te doen op de regeling en in dat jaar de auto te kunnen kopen”, zo staat in de Kamerbrief. “Om dit in de komende jaren te voorkomen heeft het kabinet besloten de regeling aan te passen en de zogenaamde doorschuifbepaling per 2020 te schrappen. Vooral voor het laatste jaar van de regeling is deze wijziging van belang om te voorkomen dat mensen in dat jaar geen kans meer krijgen om via de regeling een elektrische auto te kopen.” 

Dit betekent dat mensen die een aanvraag voor een nieuwe elektrische auto doen, niet zeker weten of ze daar subsidie op krijgen. “Deze subsidiebingo leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen”, zegt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. “Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt. Automobilisten en ondernemers zijn weer de dupe van dit beleid, dat haaks staat op de ambities om het groenste kabinet ooit te worden.”

Ook VNA meldt in een reactie zwaar teleurgesteld te zijn in het kabinet. “Het afschaffen van de doorschuifregeling, maar ook het uitblijven van extra geld, zet een rem op deze ontwikkeling en de overheid geeft hiermee precies het verkeerde signaal af en maakt zichzelf onbetrouwbaar”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik.

In één keer

Bovag en RAI Vereniging pleiten ervoor om het ‘schot’ tussen de subsidie voor nieuwe auto’s en occasions weg te halen, zodat flexibeler kan worden ingespeeld op de vraag. Waar de subsidiepot voor een nieuwe elektrische auto razendsnel leeg was, is die voor occasions nog altijd niet volledig benut. In het occasion-EV potje zat op 30 september nog 3,3 miljoen euro. “Als die scheiding niet ongedaan gemaakt wordt, stromen subsidiegelden die dit jaar niet worden gebruikt, zoals voor de tweedehands markt en nieuwe bestelbussen, terug naar de algemene middelen. Dan ben je ze definitief kwijt en is er in totaal nog minder geld beschikbaar voor het stimuleren van elektrisch vervoer”, schrijven de verenigingen. Ook vinden ze dat het totale beschikbare budget niet over meerdere jaren moet worden uitgesmeerd, maar in één keer moet worden ingezet.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Brancheverenigingen ‘verbijsterd’ over sluiting subsidieloket elektrische auto’s | Automotive Online

Brancheverenigingen ‘verbijsterd’ over sluiting subsidieloket elektrische auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Renault.

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag zeggen verbijsterd te zijn over het kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. Dat schrijven ze vandaag. “Met het besluit om alle nieuwe aanvragen vanaf de sluiting van het loket tot 1 januari 2021 te weigeren, toont het kabinet zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te weigeren.” Bovag en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.

De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto ging dit voorjaar in en was binnen mum van tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Nu wil het kabinet dus van die ‘doorschuifregeling’ af; alleen subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. Nieuwe verzoeken worden in 2021 pas behandeld. “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar”, zegt Bovag-voorzitter Han ten Broeke. “En dat terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.”

Ernstige marktverstoring

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur&Waterstaat, schrijft vandaag in een brief aan de Kamer dat de doorschuifregeling wordt gewijzigd, omdat een deel van het budget voor 2021 nu al op is. “Dat is niet in lijn met de wens van het kabinet, om mensen elk jaar de mogelijkheid te geven een beroep te doen op de regeling en in dat jaar de auto te kunnen kopen”, zo staat in de Kamerbrief. “Om dit in de komende jaren te voorkomen heeft het kabinet besloten de regeling aan te passen en de zogenaamde doorschuifbepaling per 2020 te schrappen. Vooral voor het laatste jaar van de regeling is deze wijziging van belang om te voorkomen dat mensen in dat jaar geen kans meer krijgen om via de regeling een elektrische auto te kopen.” 

Dit betekent dat mensen die een aanvraag voor een nieuwe elektrische auto doen, niet zeker weten of ze daar subsidie op krijgen. “Deze subsidiebingo leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen”, zegt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. “Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt. Automobilisten en ondernemers zijn weer de dupe van dit beleid, dat haaks staat op de ambities om het groenste kabinet ooit te worden.”

Ook VNA meldt in een reactie zwaar teleurgesteld te zijn in het kabinet. “Het afschaffen van de doorschuifregeling, maar ook het uitblijven van extra geld, zet een rem op deze ontwikkeling en de overheid geeft hiermee precies het verkeerde signaal af en maakt zichzelf onbetrouwbaar”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik.

In één keer

Bovag en RAI Vereniging pleiten ervoor om het ‘schot’ tussen de subsidie voor nieuwe auto’s en occasions weg te halen, zodat flexibeler kan worden ingespeeld op de vraag. Waar de subsidiepot voor een nieuwe elektrische auto razendsnel leeg was, is die voor occasions nog altijd niet volledig benut. In het occasion-EV potje zat op 30 september nog 3,3 miljoen euro. “Als die scheiding niet ongedaan gemaakt wordt, stromen subsidiegelden die dit jaar niet worden gebruikt, zoals voor de tweedehands markt en nieuwe bestelbussen, terug naar de algemene middelen. Dan ben je ze definitief kwijt en is er in totaal nog minder geld beschikbaar voor het stimuleren van elektrisch vervoer”, schrijven de verenigingen. Ook vinden ze dat het totale beschikbare budget niet over meerdere jaren moet worden uitgesmeerd, maar in één keer moet worden ingezet.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.