Bosch-ceo sceptisch: ‘Transitie naar EV duurt nog minstens 35 jaar’

Bosch • Bosch, een grote toeleverancier van autofabrikanten, merkt dat fabrikanten de groei van hun EV-productie vertragen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Stefan Hartung. (Foto: Bosch)

De transitie naar volledig elektrische mobiliteit duurt nog minstens 35 jaar. Dat stelt Bosch-ceo Stefan Hartung in een interview met website The Pioneer.

Volgens Hartung zou in een ideale situatie het al zestien jaar duren voordat het volledige wagenpark geëlektrificeerd zou zijn. “Maar we zijn ver van een ideale situatie verwijderd. Het zal derhalve zeker 35 jaar duren.”

Volgens Hartung kunnen ook niet alle vormen van mobiliteit en transport geëlektrificeerd worden. “Daarvoor zijn innovaties nodig waarop we nu nog geen zicht hebben.”

Bosch, een grote toeleverancier van autofabrikanten, merkt dat fabrikanten de groei van hun EV-productie vertragen. “Je kunt consumenten niet dwingen. Fabrikanten schakelen nu terug, omdat ze zien dat de doelstellingen niet gehaald worden. Daarmee zeg ik niet dat de EU te snel naar zero-emissie streeft, het was gezien de urgentie van klimaatverandering noodzakelijk om snel een ambitieus doel te formuleren.

Gisteren maakte netbeheerder Alliander bekend dat de verzwaring van het stroomnet nog decennia kan duren, waardoor ook de aanleg van laadinfrastructuur vertraging zal oplopen. Volgens het bedrijf komt dat door een tekort aan technisch personeel om meer ruimte op het net te maken, lange procedures, te weinig beschikbare locaties voor bijvoorbeeld nieuwe elektriciteitshuisjes en een gebrek aan keuzes van overheden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bosch-ceo sceptisch: ‘Transitie naar EV duurt nog minstens 35 jaar’ | Automotive Online

Bosch-ceo sceptisch: ‘Transitie naar EV duurt nog minstens 35 jaar’

Bosch • Bosch, een grote toeleverancier van autofabrikanten, merkt dat fabrikanten de groei van hun EV-productie vertragen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Stefan Hartung. (Foto: Bosch)

De transitie naar volledig elektrische mobiliteit duurt nog minstens 35 jaar. Dat stelt Bosch-ceo Stefan Hartung in een interview met website The Pioneer.

Volgens Hartung zou in een ideale situatie het al zestien jaar duren voordat het volledige wagenpark geëlektrificeerd zou zijn. “Maar we zijn ver van een ideale situatie verwijderd. Het zal derhalve zeker 35 jaar duren.”

Volgens Hartung kunnen ook niet alle vormen van mobiliteit en transport geëlektrificeerd worden. “Daarvoor zijn innovaties nodig waarop we nu nog geen zicht hebben.”

Bosch, een grote toeleverancier van autofabrikanten, merkt dat fabrikanten de groei van hun EV-productie vertragen. “Je kunt consumenten niet dwingen. Fabrikanten schakelen nu terug, omdat ze zien dat de doelstellingen niet gehaald worden. Daarmee zeg ik niet dat de EU te snel naar zero-emissie streeft, het was gezien de urgentie van klimaatverandering noodzakelijk om snel een ambitieus doel te formuleren.

Gisteren maakte netbeheerder Alliander bekend dat de verzwaring van het stroomnet nog decennia kan duren, waardoor ook de aanleg van laadinfrastructuur vertraging zal oplopen. Volgens het bedrijf komt dat door een tekort aan technisch personeel om meer ruimte op het net te maken, lange procedures, te weinig beschikbare locaties voor bijvoorbeeld nieuwe elektriciteitshuisjes en een gebrek aan keuzes van overheden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.