‘Stellantis draait Italiaanse Fiat-productie terug door zwakke vraag’

Stellantis • De vertragingen duren ten minste tot 30 maart.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Giorgia Meloni (Foto: Shutterstock)

Stellantis draait zijn Fiat-productie in Turijn de komende twee maanden flink terug vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe elektrische 500. Dat vertelt een woordvoerder van Stellantis aan Reuters. Ook de productie van Maserati-modellen van het Italiaanse merk wordt afgeschaald.

Stellantis overweegt zelfs de optie om de activiteiten in de Mirafiori-fabriek volledig stop te zetten. Dat kan gebeuren als de vraag de komende weken nog zwakker is. De fabriek ligt op 12 februari voor een dag stil, de rest van de periode tot aan 30 maart werkt Stellantis met een ploegendienst.

Stellantis-ceo Carlos Tavares toonde eerder zijn ongenoegen over de Italiaanse subsidies, die hij te laag vindt. Zo vertelde hij vorige maand aan Reuters: “Stellantis heeft de Italiaanse regering de afgelopen negen maanden gevraagd om de verkoop van elektrische auto’s te ondersteunen.”

Italiaanse overheid

Premier Giorgia Meloni reageerde onlangs op vragen van verslaggevers naar aanleiding van de uitspraken van Tavares. Ze noemt die uitspraken ‘behoorlijk bizar’ tijdens een reis naar Japan. “Het hoofd van een groot bedrijf moet begrijpen dat overheidssubsidies niet op maat gemaakt kunnen worden voor een specifiek bedrijf.”

Volgens Meloni heeft Stellantis al eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan. Zij is van mening dat Stellantis zich teveel richt op productielanden zoals Frankrijk en Polen. “We zijn altijd bereid en open (om te helpen) met alles wat banen kan opleveren in Italië. Maar als mensen denken dat produceren in andere landen waar de productiekosten lager zijn beter is, kan ik niets zeggen.”, aldus Meloni.

Subsidiepakket

Italië werkt al een tijdje aan een subsidiepakket. Dat pakket moet de aankoop van EV’s stimuleren. Met het plan is zo’n 950 miljoen euro. Daarmee moeten met name mensen met lage inkomens de mogelijkheid krijgen om hun oude auto te vervangen met een EV.

In Polen is Stellantis ook van plan om de nieuwe generatie software-based voertuigen te produceren.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Stellantis draait Italiaanse Fiat-productie terug door zwakke vraag’ | Automotive Online

‘Stellantis draait Italiaanse Fiat-productie terug door zwakke vraag’

Stellantis • De vertragingen duren ten minste tot 30 maart.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Giorgia Meloni (Foto: Shutterstock)

Stellantis draait zijn Fiat-productie in Turijn de komende twee maanden flink terug vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe elektrische 500. Dat vertelt een woordvoerder van Stellantis aan Reuters. Ook de productie van Maserati-modellen van het Italiaanse merk wordt afgeschaald.

Stellantis overweegt zelfs de optie om de activiteiten in de Mirafiori-fabriek volledig stop te zetten. Dat kan gebeuren als de vraag de komende weken nog zwakker is. De fabriek ligt op 12 februari voor een dag stil, de rest van de periode tot aan 30 maart werkt Stellantis met een ploegendienst.

Stellantis-ceo Carlos Tavares toonde eerder zijn ongenoegen over de Italiaanse subsidies, die hij te laag vindt. Zo vertelde hij vorige maand aan Reuters: “Stellantis heeft de Italiaanse regering de afgelopen negen maanden gevraagd om de verkoop van elektrische auto’s te ondersteunen.”

Italiaanse overheid

Premier Giorgia Meloni reageerde onlangs op vragen van verslaggevers naar aanleiding van de uitspraken van Tavares. Ze noemt die uitspraken ‘behoorlijk bizar’ tijdens een reis naar Japan. “Het hoofd van een groot bedrijf moet begrijpen dat overheidssubsidies niet op maat gemaakt kunnen worden voor een specifiek bedrijf.”

Volgens Meloni heeft Stellantis al eerder keuzes gemaakt die tegen het Italiaanse landsbelang ingaan. Zij is van mening dat Stellantis zich teveel richt op productielanden zoals Frankrijk en Polen. “We zijn altijd bereid en open (om te helpen) met alles wat banen kan opleveren in Italië. Maar als mensen denken dat produceren in andere landen waar de productiekosten lager zijn beter is, kan ik niets zeggen.”, aldus Meloni.

Subsidiepakket

Italië werkt al een tijdje aan een subsidiepakket. Dat pakket moet de aankoop van EV’s stimuleren. Met het plan is zo’n 950 miljoen euro. Daarmee moeten met name mensen met lage inkomens de mogelijkheid krijgen om hun oude auto te vervangen met een EV.

In Polen is Stellantis ook van plan om de nieuwe generatie software-based voertuigen te produceren.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.