‘Stellantis-ceo dreigt met sluiting Italiaanse fabrieken’

Stellantis • De Italiaanse regering zou in gesprek zijn met Chinese autofabrikanten, waaronder Chery Auto, om één ervan naar Italië te halen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Als Chinese merken in Italië auto’s gaan produceren, dan zal Stellantis wellicht een of meerdere fabrieken in het land moeten sluiten, stelt ceo Carlos Tavares. Dat meldt Automotive News Europe.

De Italiaanse regering zou in gesprek zijn met Chinese autofabrikanten, waaronder Chery Auto, om één ervan naar Italië te halen. Ook zouden er gesprekken zijn met Tesla.

“Als iemand de Chinese concurrentie wil binnenhalen dan is die persoon verantwoordelijk voor enkele impopulaire maatregelen die we dan wellicht moeten nemen,” stelde Tavares tijdens een evenement in Turijn op woensdag. Volgens Tavares zou Stellantis door de komst van Chinese fabrieken marktaandeel verliezen. “Dan hebben we misschien niet zoveel fabrieken nodig als we nu hebben. In een oorlog vallen er nu eenmaal slachtoffers.”

Spel

De opmerkingen van Tavares kunnen worden gezien in het licht van een kat-en-muisspel dat Stellantis speelt met de Italiaanse regering. Die bekritiseerde Stellantis eerder vanwege de vermeende focus op andere landen als Frankrijk en Polen voor de autoproductie ten koste van Italië. De Italiaanse premier Giorgia Meloni vindt dit tegen het landsbelang ingaan. Op zijn beurt stelde Tavares dat er in Italië veel minder auto’s geproduceerd worden omdat de aankoopsubsidies te laag zijn. Tegelijkertijd onderhandelt de autofabrikant met de Italiaanse regering over een industrieakkoord.

Overigens noemde Tavares de geruchten dat Stellantis nu al van plan zou zijn om productiefaciliteiten in Italië af te stoten ‘fake news’. “We investeren aanzienlijk in Italië.” Zo opende Tavares woensdag een nieuwe faciliteit voor de productie van versnellingsbakken voor (plug-in) hybrides in Turijn.

Daarnaast kondigde de autofabrikant aan de productie van de benzine-aangedreven Fiat Panda in Zuid-Italië te verlengen tot 2030. Ook investeert het bedrijf 100 miljoen euro in de ontwikkeling van een betaalbare batterij voor de elektrische Fiat 500. “We zijn hier en we blijven hier,” concludeerde Tavares.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Stellantis-ceo dreigt met sluiting Italiaanse fabrieken’ | Automotive Online

‘Stellantis-ceo dreigt met sluiting Italiaanse fabrieken’

Stellantis • De Italiaanse regering zou in gesprek zijn met Chinese autofabrikanten, waaronder Chery Auto, om één ervan naar Italië te halen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Als Chinese merken in Italië auto’s gaan produceren, dan zal Stellantis wellicht een of meerdere fabrieken in het land moeten sluiten, stelt ceo Carlos Tavares. Dat meldt Automotive News Europe.

De Italiaanse regering zou in gesprek zijn met Chinese autofabrikanten, waaronder Chery Auto, om één ervan naar Italië te halen. Ook zouden er gesprekken zijn met Tesla.

“Als iemand de Chinese concurrentie wil binnenhalen dan is die persoon verantwoordelijk voor enkele impopulaire maatregelen die we dan wellicht moeten nemen,” stelde Tavares tijdens een evenement in Turijn op woensdag. Volgens Tavares zou Stellantis door de komst van Chinese fabrieken marktaandeel verliezen. “Dan hebben we misschien niet zoveel fabrieken nodig als we nu hebben. In een oorlog vallen er nu eenmaal slachtoffers.”

Spel

De opmerkingen van Tavares kunnen worden gezien in het licht van een kat-en-muisspel dat Stellantis speelt met de Italiaanse regering. Die bekritiseerde Stellantis eerder vanwege de vermeende focus op andere landen als Frankrijk en Polen voor de autoproductie ten koste van Italië. De Italiaanse premier Giorgia Meloni vindt dit tegen het landsbelang ingaan. Op zijn beurt stelde Tavares dat er in Italië veel minder auto’s geproduceerd worden omdat de aankoopsubsidies te laag zijn. Tegelijkertijd onderhandelt de autofabrikant met de Italiaanse regering over een industrieakkoord.

Overigens noemde Tavares de geruchten dat Stellantis nu al van plan zou zijn om productiefaciliteiten in Italië af te stoten ‘fake news’. “We investeren aanzienlijk in Italië.” Zo opende Tavares woensdag een nieuwe faciliteit voor de productie van versnellingsbakken voor (plug-in) hybrides in Turijn.

Daarnaast kondigde de autofabrikant aan de productie van de benzine-aangedreven Fiat Panda in Zuid-Italië te verlengen tot 2030. Ook investeert het bedrijf 100 miljoen euro in de ontwikkeling van een betaalbare batterij voor de elektrische Fiat 500. “We zijn hier en we blijven hier,” concludeerde Tavares.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.