Belastinginkomsten uit mrb, bpm en brandstofaccijnzen stijgen met 5,7 procent

Belastingen • De inkomsten zijn nog altijd lager dan in 2019.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Nederlanders rijden gemiddeld 15 procent van de kilometers in het buitenland
(Foto: Shutterstock).

De belastinginkomsten als gevolg van de benzine- en dieselaccijnzen, bpm en mrb zijn in 2023 ongeveer 15,2 miljard euro. Dat is een stijging van 5,71 procent vergeleken met 2022. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS.

De belastinginkomsten uit accijnzen op benzine zijn afgelopen jaar met ruim 17 procent toegenomen tot 4,2 miljard euro. Dat is nog altijd ruim 7 procent minder dan in 2019. Dat heeft te maken met het bevriezen van de accijnzen door de Tweede Kamer om de brandstofprijzen betaalbaar te houden. Vanaf volgend jaar verdwijnt de korting op de accijns en betaalt de automobilist meer belasting aan de pomp.

Eerder concludeerden Bovag en RAI Vereniging dat autorijden onbetaalbaar wordt, als de huidige belastingplannen doorgang vinden.

De inkomsten uit dieselaccijnzen zijn stabiel gebleven. In 2023 ontving de overheid ruim 3,1 miljard euro aan dieselaccijnzen.

Mrb en bpm

De inkomsten uit de mrb zijn afgelopen jaar ook toegenomen. In 2023 ontving de belastingdienst ruim 6,3 miljard euro mrb, een stijging van 4,41 procent vergeleken met 2022.  Komend jaar verwacht de overheid 6,8 miljard euro op te halen. Het wegenbelastingtarief, exclusief de provinciale heffing ofwel de opcenten, is met ongeveer 10 procent gestegen. Belastingvoordelen, zoals de vrijstelling voor elektrische voertuigen, hadden daarbij een remmend effect op de opbrengsten.

De inkomsten uit bpm zijn daarentegen gedaald met 3,5 procent tot 1,4 miljard euro. In 2019 ontving de overheid bijna 2,4 miljard euro aan bpm.

Volgens hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS is het op basis van de cijfers niet te zeggen of er afgelopen jaar meer kilometers zijn afgelegd. “Als we naar de trend kijken, is het waarschijnlijk dat we in aantallen kilometers weer op het niveau van 2019 zaten”, zegt Van Mulligen. “Maar we rijden ook zuiniger. Auto’s zijn zuiniger in gebruik geworden en er zijn ook steeds meer hybride- en elektrische auto’s.

Veranderingen

Vanaf 2025 loopt de mrb-vrijstelling op elektrische auto’s af. Mocht daar geen gewichtscorrectie komen, dan lopen de belastinginkomsten voor de overheid op. In 2025 betaalt de EV-rijder 25 procent van het mrb-tarief. In 2026 is dat het volledige tarief. Tijdens het Nationale Autodebat, voorafgaand aan de verkiezingen, waren D66, GroenLinks-PvdA, NSC en VVD het eens over een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Aan de huidige formatietafel is het onzeker of deze regeling er komt.

Daarnaast vervalt de grijskentekenregeling vanaf 2025 voor bedrijfswagens met een fossiele motor, waardoor ondernemers bpm moeten betalen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen. Ook krijgen elektrische auto’s vanaf 2025 bpm. Bij aanschaf daarvan bedraagt de bpm 200 euro.

In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: waar gaat het precies over? In deze editie: wegvallende belastingvoordelen creëren een nieuw speelveld voor de plug-in hybride.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Belastinginkomsten uit mrb, bpm en brandstofaccijnzen stijgen met 5,7 procent | Automotive Online

Belastinginkomsten uit mrb, bpm en brandstofaccijnzen stijgen met 5,7 procent

Belastingen • De inkomsten zijn nog altijd lager dan in 2019.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Nederlanders rijden gemiddeld 15 procent van de kilometers in het buitenland
(Foto: Shutterstock).

De belastinginkomsten als gevolg van de benzine- en dieselaccijnzen, bpm en mrb zijn in 2023 ongeveer 15,2 miljard euro. Dat is een stijging van 5,71 procent vergeleken met 2022. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS.

De belastinginkomsten uit accijnzen op benzine zijn afgelopen jaar met ruim 17 procent toegenomen tot 4,2 miljard euro. Dat is nog altijd ruim 7 procent minder dan in 2019. Dat heeft te maken met het bevriezen van de accijnzen door de Tweede Kamer om de brandstofprijzen betaalbaar te houden. Vanaf volgend jaar verdwijnt de korting op de accijns en betaalt de automobilist meer belasting aan de pomp.

Eerder concludeerden Bovag en RAI Vereniging dat autorijden onbetaalbaar wordt, als de huidige belastingplannen doorgang vinden.

De inkomsten uit dieselaccijnzen zijn stabiel gebleven. In 2023 ontving de overheid ruim 3,1 miljard euro aan dieselaccijnzen.

Mrb en bpm

De inkomsten uit de mrb zijn afgelopen jaar ook toegenomen. In 2023 ontving de belastingdienst ruim 6,3 miljard euro mrb, een stijging van 4,41 procent vergeleken met 2022.  Komend jaar verwacht de overheid 6,8 miljard euro op te halen. Het wegenbelastingtarief, exclusief de provinciale heffing ofwel de opcenten, is met ongeveer 10 procent gestegen. Belastingvoordelen, zoals de vrijstelling voor elektrische voertuigen, hadden daarbij een remmend effect op de opbrengsten.

De inkomsten uit bpm zijn daarentegen gedaald met 3,5 procent tot 1,4 miljard euro. In 2019 ontving de overheid bijna 2,4 miljard euro aan bpm.

Volgens hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS is het op basis van de cijfers niet te zeggen of er afgelopen jaar meer kilometers zijn afgelegd. “Als we naar de trend kijken, is het waarschijnlijk dat we in aantallen kilometers weer op het niveau van 2019 zaten”, zegt Van Mulligen. “Maar we rijden ook zuiniger. Auto’s zijn zuiniger in gebruik geworden en er zijn ook steeds meer hybride- en elektrische auto’s.

Veranderingen

Vanaf 2025 loopt de mrb-vrijstelling op elektrische auto’s af. Mocht daar geen gewichtscorrectie komen, dan lopen de belastinginkomsten voor de overheid op. In 2025 betaalt de EV-rijder 25 procent van het mrb-tarief. In 2026 is dat het volledige tarief. Tijdens het Nationale Autodebat, voorafgaand aan de verkiezingen, waren D66, GroenLinks-PvdA, NSC en VVD het eens over een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Aan de huidige formatietafel is het onzeker of deze regeling er komt.

Daarnaast vervalt de grijskentekenregeling vanaf 2025 voor bedrijfswagens met een fossiele motor, waardoor ondernemers bpm moeten betalen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen. Ook krijgen elektrische auto’s vanaf 2025 bpm. Bij aanschaf daarvan bedraagt de bpm 200 euro.

In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: waar gaat het precies over? In deze editie: wegvallende belastingvoordelen creëren een nieuw speelveld voor de plug-in hybride.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.