Duitsland begint bouw grootste accufabriek voor elektrische auto’s

Batterij • De fabriek gaat een batterijcapaciteit van 60 GWh per jaar produceren. Goed voor 800 duizend tot 1 miljoen batterijen voor elektrische auto’s.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Duitsland begint met de bouw van de grootste fabriek voor het maken van batterijen voor elektrische auto’s van het land. Die moet in 2026 operationeel zijn en jaarlijks één miljoen batterijen gaan leveren. Het project kost 4,5 miljard euro en wordt geleid door het Zweedse Northvolt, het enige grote bedrijf in Europa dat zich specialiseert in de bouw en ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s.

De fabriek van Nothvolt gaat een batterijcapaciteit van 60 GWh per jaar produceren. Goed voor 800 duizend tot 1 miljoen batterijen voor elektrische auto’s. De fabriek moet ongeveer 3.000 banen gaan creëren en wordt in de buurt van Heide gebouwd, een stad met ruim 22 duizend inwoners in het noorden van Duitsland in de deelstaat Sleeswijk-Holstein.

Groene energie

“De fabriek zal een boost geven aan Sleeswijk-Holstein, met name aan de westkust”, zegt economieminister Claus Ruhe van de deelstaat. De regio moet de hub voor de energietransitie gaan worden, mede door de groene energie die nu al wordt opgewekt met windmolens. Dat de fabriek in Duitsland komt, is deels te danken aan de 900 miljoen euro subsidie van de Duitse regering die ervoor moest zorgen dat Northvolt niet naar de Verenigde Staten zou gaan met het project. Bondskanselier Olaf Scholz zegt dat de fabriek Duitsland gaat helpen om een productiebasis te worden.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming. Met Volvo bouwt het bedrijf ook een batterijfabriek in Gothenburg. Deze fabriek wordt één van de grootste in zijn soort in Europa met meer dan drieduizend werknemers en een capaciteit om batterijen te produceren voor rond een half miljoen auto’s per jaar.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Duitsland begint bouw grootste accufabriek voor elektrische auto’s | Automotive Online

Duitsland begint bouw grootste accufabriek voor elektrische auto’s

Batterij • De fabriek gaat een batterijcapaciteit van 60 GWh per jaar produceren. Goed voor 800 duizend tot 1 miljoen batterijen voor elektrische auto’s.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Duitsland begint met de bouw van de grootste fabriek voor het maken van batterijen voor elektrische auto’s van het land. Die moet in 2026 operationeel zijn en jaarlijks één miljoen batterijen gaan leveren. Het project kost 4,5 miljard euro en wordt geleid door het Zweedse Northvolt, het enige grote bedrijf in Europa dat zich specialiseert in de bouw en ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s.

De fabriek van Nothvolt gaat een batterijcapaciteit van 60 GWh per jaar produceren. Goed voor 800 duizend tot 1 miljoen batterijen voor elektrische auto’s. De fabriek moet ongeveer 3.000 banen gaan creëren en wordt in de buurt van Heide gebouwd, een stad met ruim 22 duizend inwoners in het noorden van Duitsland in de deelstaat Sleeswijk-Holstein.

Groene energie

“De fabriek zal een boost geven aan Sleeswijk-Holstein, met name aan de westkust”, zegt economieminister Claus Ruhe van de deelstaat. De regio moet de hub voor de energietransitie gaan worden, mede door de groene energie die nu al wordt opgewekt met windmolens. Dat de fabriek in Duitsland komt, is deels te danken aan de 900 miljoen euro subsidie van de Duitse regering die ervoor moest zorgen dat Northvolt niet naar de Verenigde Staten zou gaan met het project. Bondskanselier Olaf Scholz zegt dat de fabriek Duitsland gaat helpen om een productiebasis te worden.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming. Met Volvo bouwt het bedrijf ook een batterijfabriek in Gothenburg. Deze fabriek wordt één van de grootste in zijn soort in Europa met meer dan drieduizend werknemers en een capaciteit om batterijen te produceren voor rond een half miljoen auto’s per jaar.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.