‘Additieven zijn ook bij de nieuwe brandstoffen raadzaam’
Nieuwe brandstoffen zoals B10, XTL en HVO zijn beter voor het milieu, maar er kleven volgens smeermiddelenspecialist Liqui Moly ook nadelen aan, zo meldt het bedrijf in een persbericht.
David Kaiser, hoofd onderzoek en ontwikkeling: “Bij B10 is het aandeel biodiesel 10 procent. De brandstof wordt nog steeds gemaakt van weinig bewerkte natuurlijke stoffen. HVO (Hydrotreated Vegetable Oils, red.) worden verkregen uit afgewerkte bak- of braadolie of plantaardige olie. Achter XTL schuilt X-To-Liquid. De X staat voor een willekeurige energiedrager die vloeibaar wordt gemaakt. Het uitgangsmateriaal kan een willekeurige grondstof zijn. En dit wordt in een synthetisch productieproces omgezet in paraffinediesel.”
Volgens Kaiser zijn XTL en HVO technisch gezien van hogere kwaliteit. De brandstoffen produceren volgens de technicus 30 procent minder fijnstof en stikstofoxiden. “Bovendien is er minder slijtage aan technische onderdelen, zoals het roetfilter en het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR). Vergeleken met bio- of minerale diesel verbrandt de alternatieve brandstof schoner en is deze beter bestand tegen veroudering.”
Reinigen
Maar: “Er worden nog steeds residuen en afzettingen geproduceerd als gevolg van het verbrandingsproces, maar minder dan bij B7-diesel.” Iedereen die wil overstappen van fossiele diesel op HVO en XTL doet er goed aan om het brandstofsysteem te reinigen met additieven, aldus Kaiser. “Zo worden bestaande afzettingen verwijderd. Wie dan nog regelmatig additieven bij het tanken van de nieuwe brandstoffen in de tank giet, voorkomt verbrandingsresten.”