Europees Parlement: geen EU-toezicht autokeuring

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden

Het parlement stemde wel voor een voorstel voor strengere autokeuringen en meer bevoegdheden voor de Europese Commissie om die te controleren. Bovendien zal er een databank met testresultaten worden ingericht en een forum worden opgezet waar nationale autoriteiten informatie kunnen uitwisselen. Volgens Eurocommissaris van Industrie Elzbieta Bienkowska is dat het begin van een beter en transparanter toezichtsysteem.

De conclusie van de enquêtecommissie dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties werd door het parlement gedeeld.

Veranderingen

Gerben-Jan Gerbrandy, europarlementariër voor D66, is blij dat de aanbevelingen ter voorkoming van een nieuw dieselschandaal zijn overgenomen. “Na ruim anderhalf jaar is er nog veel te weinig veranderd in de auto-industrie. In de Europese politiek beginnen veranderingen nu langzaam te komen. Het Parlement heeft zich krachtig uitgesproken voor onafhankelijk Europees toezicht op de autosector en betere bescherming voor de consument. Het woord is nu aan de nationale ministers, die eind mei vergaderen over de regels voor toezicht op de autosector.”

Bas Eickhout, EU-parlementariër voor Groenlinks, is minder te spreken over de stemming. “Ik vind het onbegrijpelijk dat mijn collega-parlementariërs nu niet de conclusies van de enquêtecommissie in wetgeving omzetten.” Hij betwijfelt of dit genoeg is om een nieuwe dieselgate te voorkomen, en zegt zich te blijven inzetten voor de ontvlechting van auto-industrie en politiek.

Europees Parlement: geen EU-toezicht autokeuring | Automotive Online

Europees Parlement: geen EU-toezicht autokeuring

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden

Het parlement stemde wel voor een voorstel voor strengere autokeuringen en meer bevoegdheden voor de Europese Commissie om die te controleren. Bovendien zal er een databank met testresultaten worden ingericht en een forum worden opgezet waar nationale autoriteiten informatie kunnen uitwisselen. Volgens Eurocommissaris van Industrie Elzbieta Bienkowska is dat het begin van een beter en transparanter toezichtsysteem.

De conclusie van de enquêtecommissie dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties werd door het parlement gedeeld.

Veranderingen

Gerben-Jan Gerbrandy, europarlementariër voor D66, is blij dat de aanbevelingen ter voorkoming van een nieuw dieselschandaal zijn overgenomen. “Na ruim anderhalf jaar is er nog veel te weinig veranderd in de auto-industrie. In de Europese politiek beginnen veranderingen nu langzaam te komen. Het Parlement heeft zich krachtig uitgesproken voor onafhankelijk Europees toezicht op de autosector en betere bescherming voor de consument. Het woord is nu aan de nationale ministers, die eind mei vergaderen over de regels voor toezicht op de autosector.”

Bas Eickhout, EU-parlementariër voor Groenlinks, is minder te spreken over de stemming. “Ik vind het onbegrijpelijk dat mijn collega-parlementariërs nu niet de conclusies van de enquêtecommissie in wetgeving omzetten.” Hij betwijfelt of dit genoeg is om een nieuwe dieselgate te voorkomen, en zegt zich te blijven inzetten voor de ontvlechting van auto-industrie en politiek.