Akkoord: In 2035 alleen nog nieuwverkoop emissieloze auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Europa (de lidstaten) hebben een akkoord bereikt over de verkoopstop van auto’s met brandstofmotor. Vanaf 2035 mogen in de EU uitsluitend nog nieuwe auto’s en bestellers verkocht worden die geen emissies uitstoten. Dat meldt de EU.

De nieuwe wetgeving is onderdeel van het Fit for 55-plan dat vorig jaar werd gepresenteerd. In het oorspronkelijke plan van de Commissie werd de verkoopstop van auto’s met verbrandingsmotor al voorzien. Er was vanuit de branche veel kritiek op het plan. Maar inmiddels hebben bijna al grote autofabrikanten al aangekondigd voor 2035 in Europa te stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren.

Fabrikantenvereniging Acea noemt het akkoord ‘extreem’. Volgens Acea zijn fabrikanten klaar voor de transitie. Maar de vereniging herhaalt zijn eerdere betoog dat de EU en de lidstaten meer moeten investeren in laadinfrastructuur. Ook wil Acea dat de EU de toegang tot de noodzakelijke ruwe materialen borgt. “Fabrikanten en politiek moeten samen ervoor zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat de gevolgen voor de werkgelegenheid worden gelimiteerd”, zegt Acea-directeur Sigrid de Vries. Zij was vorig jaar erg kritisch op het Fit for 55-plan.

De fabrikanten lijken in een ander dossier, dat van de nieuwe Euro7-norm, wel hun zin te krijgen. Uit een uitgelekt conceptwetsvoorstel blijkt dat het grootste deel van de zwaardere emissie-eisen is geschrapt.

Goedkoper

VVD Europarlementariër Jan Huitema is tevreden met het akkoord. “Deze deal is goed nieuws voor de automobilist. Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. En dat terwijl bijvoorbeeld elektrisch rijden in veel gevallen goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper, en komt er sneller een tweedehandsmarkt, waardoor schoon rijden betaalbaarder en toegankelijker wordt voor iedereen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Akkoord: In 2035 alleen nog nieuwverkoop emissieloze auto’s | Automotive Online

Akkoord: In 2035 alleen nog nieuwverkoop emissieloze auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Europa (de lidstaten) hebben een akkoord bereikt over de verkoopstop van auto’s met brandstofmotor. Vanaf 2035 mogen in de EU uitsluitend nog nieuwe auto’s en bestellers verkocht worden die geen emissies uitstoten. Dat meldt de EU.

De nieuwe wetgeving is onderdeel van het Fit for 55-plan dat vorig jaar werd gepresenteerd. In het oorspronkelijke plan van de Commissie werd de verkoopstop van auto’s met verbrandingsmotor al voorzien. Er was vanuit de branche veel kritiek op het plan. Maar inmiddels hebben bijna al grote autofabrikanten al aangekondigd voor 2035 in Europa te stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren.

Fabrikantenvereniging Acea noemt het akkoord ‘extreem’. Volgens Acea zijn fabrikanten klaar voor de transitie. Maar de vereniging herhaalt zijn eerdere betoog dat de EU en de lidstaten meer moeten investeren in laadinfrastructuur. Ook wil Acea dat de EU de toegang tot de noodzakelijke ruwe materialen borgt. “Fabrikanten en politiek moeten samen ervoor zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat de gevolgen voor de werkgelegenheid worden gelimiteerd”, zegt Acea-directeur Sigrid de Vries. Zij was vorig jaar erg kritisch op het Fit for 55-plan.

De fabrikanten lijken in een ander dossier, dat van de nieuwe Euro7-norm, wel hun zin te krijgen. Uit een uitgelekt conceptwetsvoorstel blijkt dat het grootste deel van de zwaardere emissie-eisen is geschrapt.

Goedkoper

VVD Europarlementariër Jan Huitema is tevreden met het akkoord. “Deze deal is goed nieuws voor de automobilist. Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. En dat terwijl bijvoorbeeld elektrisch rijden in veel gevallen goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper, en komt er sneller een tweedehandsmarkt, waardoor schoon rijden betaalbaarder en toegankelijker wordt voor iedereen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.